مصاحبه
استاد حوزه علميه بيروت: بايد اخلاق و آداب اجتماعي را به مبلغان ديني ياد دهيم

استاد برجسته حوزه علميه بيروت كه براي حضور در كنگره بين المللي شهيدين وارد قم شده بود، گفت: دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بايد در كنار خدمات علمي و آموزشي ، اخلاق و آداب اجتماعي را به همه مبلغان ديني ياد دهد.
حجت الاسلام والمسلمين"سيد عبدالكريم فضل الله"در گفت و گو با خبرنگار پژوهشنامه  الكترونيكي ره آورد ايسكو در پاسخ به سوالي در زمينه نقش دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه در ترويج فرهنگ و معارف اسلامي خاطرنشان كرد: در قم مراكز و موسسات تخصصي فقهي، كلامي و ساير موضوعات خاص فعاليت دارند و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي نيز در رشته هاي خاصي مانند قرآن، تاريخ، اقتصاد، فلسفه و كلام، عرفان، اخلاق به صورت تخصصي كار كرده و اين بسيار مهم است و جوشش خوبي براي آينده وجود دارد .
وي افزود: نكته مهم ديگر آشنايي طلاب و مبلغان به اخلاق و آداب اجتماعي است روحاني بايد بتواند ارتباط و روابط عمومي خوبي با مردم داشته باشد و در سايه اخلاق به مباحث ديگر پرداخته شود.
ذكر خاطراتي اخلاقي از حضرت آيت الله حكيم

وي با ذكر خاطره اي از آيت الله حكيم گفت: ايشان نقل كرده بودند كه روزي از تهران سوار تاكسي شده بود و وقتي قصد داشت به رانند كرايه پرداخت كند. راننده قبول نكرد و گفت دليلي براي خود دارم كه هرگز از روحانيت كرايه نگيرم.

اين راننده گفت: "روزي در زمستان سرد از تهران به سمت قم با خودرو شخصي خود حركت كردم كه ناگهان در آن هواي سرد و برفي خودرو ما متوقف شده و با خانواده ام گير افتاده بوديم،

وي به نقل از آيت الله حكيم افزود: آن راننده مدعي شد در مدت زماني كه در جاده متوقف شده بوديم تنها يك روحاني توقف كرده و خودروي ما را چك كرد و متوجه شد كه خودرو ما ايراد فني ندارد بلكه تنها بنزين تمام كرده بود، اين روحاني به من گفت شما با زن و بچه ها در خودرو  خود بنشينيد من مي روم از قم براي شما بنزين مي آوريم و ايشان اين كار را انجام داده است و اين رفتار اخلاقي براي من مهم بود كه تصميم گرفتم كه ديگر از روحانيون كرايه دريافت نكنم.
وي افزود: اين مساله حياتي است كه ما بتوانيم اسلام را از اين طريق بيان كنيم محافل علمي ارزشمند است ولي اگر نتوانيم آنها را تطبيق و كاربردي كنيم ارزشي پيدا نمي كند و طلبه بايد معلوماتي كه به دست مي آورد آنها را در زندگي خويش كاربردي نمايد وقتي يك روحاني در روستا مي رود بايد بتواند با مردم خوب تعامل ايجاد نمايد به گونه اي كه مردم او را مانند پدر مهرباني بدانند.
وي خاطرنشان كرد: بايد ببينيم كه چه چيزي به نفع مردم است و با عمل و رفتار خود به مردم بفهمايم كه اسلام دين مهرباني و كرامت انساني است اينها بايد به روحاني ياد داد كه بيشترين تبليغ و تاثيرگذاري را از اين طريق براي اسلام داشته باشد و دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بايد در اين راستا حركت نمايند.
فضل الله گفت: چند سال پيش به زيارت مشهد مقدس آماده بوديم و تاكسي ها روي نوبت بودند و بين جمعيت ما پيرمردي بود كه نوبت او آخر صف بود و هرچه گفتم ايراني ها اجازه ندادند كه ايشان زودتر بيايد من قبول كردم كه جاي من را با آن پيرمرد عوض كنم و نوبت خود را به او دادم و پيرمرد رفت و فردا به زيارت امام رضا (ع) رفتم و ديدم كه در حرم دو جوان پيش من آمدند و نمي دانستند چگونه قدرداني كنند و ماهيت دين اسلام همين است.
وي اظهار داشت: پيامبر اكرم (ص) وقتي به عربستان آمد مباحث فلسفي عميق را براي مردم و تبيلغ دين طرح نمي كرد بلكه كردار و رفتار ايشان در جامعه عرب تاثيرگذار شد و امروز نيز همين گونه است وقتي يك روحاني به يك منطقه اعزام مي شود بايد ياد بگيرد كه چگونه با مردم ارتباط ايجاد كند و حتي با درختان نيز به گونه اي رفتار داشته باشد كه براي مردم الگو شود.
توصيه به روحانيون و مبلغان جوان

اين مدرس حوزه هاي علميه لبنان گفت:مردم تصور دارند كه يك روحاني مانند پدري مهربان است وقتي به منطقه اي اعزام شد و كارهاي او بايد همه  از روي لطافت و مهرباني باشد روحاني بايد اينگونه باشد و حقيقت دين اسلام اثبات فلسفي و چيزي هاي ديگر نيست بلكه بايد در عمل آموزه هاي اسلامي را تبليغ نماييم.
حجت الاسلام فضل الله در پاسخ به سوالي كه راهكار شما براي اين مباحث چيست، گفت:مباحث كلامي و قرآني بايد باشد ولي اين تنها يك جنبه قضيه است و مهم اين است كه ما بتوانيم با مردم خوب ارتباط برقرار كنيم و معلومات را پياده و كاربردي نماييم و بايد تبليغ را به عنوان واحدهاي درسي بگنجانيم كه چگونه مي شود روش تبليغ را كاربردي و عملياتي كرد؟

روحاني براي اينكه معلومات خود را به ديگران منتقل كند نياز به روش دارد.
وي افزود: ائمه اطهار (ع) تاكيد داشتند كه مردم را با عمل خود به اسلام دعوت كنيد لازمه شيعه اين است كه نسبت به ديگران رفتار هاي متين و خوب داشته باشيم و اميد است كه دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بتواند در جهان اسلام تاثيرگذار باشد.
فضل الله خاطرنشان كرد: هر كنگره اي كه از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و دفتر تبليغات اسلامي برگزار شود براي آن مقاله ارسال خواهم كرد.
سيد عبدالكريم فضل الله است در حال حاضر مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه و دانشگاه بيروت است. ايشان كتاب هايي دز زمينه فقه، طلاق، خرافات شيعه و سني را تاليف كرده است.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما