مصاحبه
حكيم الهي: حوزه‌هاي علميه براي ترويج فرهنگ تشيع تلاش كنند

معاونت امور بين الملل جامعه المصطفي العالميه گفت: حوزه‌هاي علميه بايد از همه ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي خود براي ترويج فرهنگ اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در سطح بين‌الملل استفاده كنند.
ايشان در گفت و گو با خبرنگار پژوهشنامه الكترونيكي ره آورد ايسكو خاطرنشان كرد: عليرغم توانمندي‌هاي بسيار بالا و ظرفيت‌هاي وسيع استان قم و با وجود توليدات انبوهي كه در عرصه علوم اسلامي و تشيع صورت مي‌گيرد متاسفانه اين توانمندي‌ها و ظرفيت‌ها و علومي كه توليد مي‌شود متناسب با شرايط موجود نيست.
وي اظهار داشت: شناخت جامعه بين‌المللي نسبت به توانمندي‌ها و امكانات ما بسيار اندك مي‌باشد. كساني كه در كشورهاي مختلف با فعاليت‌هاي حوزه‌هاي علميه ما آشنا هستند و حقايق مكتب اهل بيت(ع) را به خوبي درك كرده‌اند، در برابر مكتب تشيع خاضع و خاشع مي‌باشند.
حكيم الهي اظهار داشت: مبحث ديگر، توانمندي‌هاي ما و علومي كه در حوزه‌هاي علميه ما تدريس و ممارست مي‌شود، است. ما بايد محتوي علوم حوزوي و توانمندي‌هاي علمي خود را بيشتر به جهان امروز معرفي كنيم، ولي در بسياري از كشورها از جمله شمال آفريقا براي اين كار تلاش نكرده‌ايم.
وي ادامه داد: در بسياري از كشورهاي شمال آفريقا اسلام آنها فرق مي‌كند اين است كه در اين كشورها(شمال افريقا)، مردم در زندگي خود، دين اسلام را مي‌پذيرند، ولي اين اسلام، اسلام واقعي اهل بيت(ع) نيست ولي به خاطر فشارهايي كه دستگاه‌هاي دولتي به آنها مي‌آوردند ما نتوانسته‌ايم فقه خود را به آنها معرفي كنيم. هرچند كه بسياري از شيعيان ما از لحاظ عقيده به اهل بيت(ع) معتقد هستند ولي در عمل سني مذهب مي‌باشند.

خاطراتي از شرق آفريقا

حكيم الهي با ذكر خاطراتي از سفر خود به شرق آفريقا گفت: در شرق آفريقا در منطقه‌اي بودم كه مردم در آنجا سيزده رجب شب تا صبح نمي‌خوابيدند و نزد آنها اين روز، روز مباركي است. روزه و جشن مي‌گيرند و تعدادي از آنها از سادات بوده و داراي شجره نامه نيز بودند، ولي متاسفانه از علوم و معارف اهل بيت(ع) آگاهي كاملي نداشتند.
وي خاطرنشان كرد: اكثر مستشرقيني كه در حوزه علوم اسلامي تحقيق و تعمق نموده‌اند منابع آنها ديني است ولي در آثار آنها مطالبي نقل مي‌شود كه با عقل سليم و منطق عقلايي سازگاري ندارد و به خاطر عملكرد اين گروه از مستشرقين، عده‌اي در خارج از كشور به دين مبين اسلام خرده گرفته و تاخت و تاز كردند.
حكيم الهي اظهار داشت: در يكي از كليساها كشيشي را ديدم كه متخصص اسلام و استاد دانشگاه بود و اسلام‌شناسي نيز تدريس مي‌كرد من جلساتي كه با او داشتم مطالبي را عنوان مي‌‌كرد كه بر مبناي عقيده اهل سنت بود. وقتي مكاسب را مي‌خواستم منسوخ كنم، تعجب كرد و گفت مطالبي كه من خواندم غير از موارد شماست و گفتم كه مطالب شما انديشه و مسائل معرفتي ديگري دارند. بنابراين مسائل عقلايي و حوزه عقلانيت نزد ما قوي‌تر است. آن كشيش از اينكه چنين مطالبي در اسلام وجود دارد خوشحال شد، بنابراين دنبال مصادر، منابع و معارف اهل بيت(ع) كه در اطلاعات بنده بود و قصد داشت مباحث معرفتي خود را گسترش، تصحيح و تعمق بخشد.
حكيم الهي خاطرنشان كرد: حوزه‌هاي علميه امروزه در يك نهضت استثماري قرار گرفته‌اند و يك فرصت طلايي در برابر آن‌ها وجود دارد كه بايد از اين فرصت به خوبي استفاده كنيم.

ضرورت استفاده بهينه از فرصت‌ها

وي با تاكيد بر استفاده بهينه از فرصت‌ها يادآورشد: چنين فرصت‌هايي هميشه براي شيعه و حوزه‌هاي علميه پيش نمي‌آيد، فاطميون حدود 400 سال پيش در مصر حكومت مي‌كردند. وقتي دولت آنها منقرض شد و شكست خورد، ديگر نتوانسته‌اند بنيان‌هاي معرفتي خود را تعميق بخشند و امروز ما اين مسووليت را داريم .
وي تصريح كرد: ما در عرصه بين‌الملل خصوصا در تبليغ، يك استراتژي مشخص و چشم‌انداز دست بالا نداريم. برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت ما روشن و مشخص نيست و راهبرد ما در تبليغ خارج از كشور ترسيم نشده و تا جايي كه خبر دارم در اين زمينه كم كاري كرده‌ايم و افرادي كه بخواهند متخصص اين امر (تبليغ) باشند را خوب تربيت نكرده‌ايم.
وي ادامه داد: ما از نظر محتوايي غني هستيم و مشكلي نداريم، بنيان‌هاي معرفتي ما از محكم‌ترين، عميق‌ترين و قوي‌ترين بنيان‌ها مي‌باشد و در دنياي جديد هيچ نظريه‌اي قوي‌‌تر از نظريات و ديدگاه‌هاي ما وجود ندارد، از لحاظ عرفان، فلسفه، علوم قرآني، علوم حديث و قرآن‌شناسي ما بهترين منابع را داريم.

ما فقه پويايي را در اختيار داريم كه بزرگترين مشكلات جامعه امروز را حل مي‌كند.
وي با اشاره به ضرورت ارتباط با مذاهب تشيع اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامي ايران جهانيان اين مذهب را خوب نمي‌شناختند و آن را به عنوان يك مذهب جديد تلقي مي‌كردند و عقيده آنها در مورد تشيع همان بود كه دشمنان اسلام و وهابيون ابراز مي‌كردند.
وي گفت: مذهب تشيع تا قبل از انقلاب اسلامي در برخي كشورها به عنوان يك مذهب جديد و تازه تأسيس بود و شناخت مردم برخي از اين كشورها نسبت به تشيع همان است كه دشمنان شيعه، يعني وهابيون معرفي كرده‌اند؛ به گونه‌اي كه هر گاه اسم شعيه مي‌آمد برداشت آنها از شيعه يك گروه جديد بود ولي بعد از انقلاب اسلامي مشخص شد كه آموزه‌هاي شيعه  مي‌تواند تحرك و پويايي خاصي داشته باشد.

لذا آمريكا تلاش بسيار زيادي براي مخدوش كردن حركت شيعي به راه نداخته و ميلياردها دلار نيز هزينه كرده است كه اين مكتب و مذهب را مخدوش و چهره آن را ناصحيح جلوه دهند.
وي يادآورشد: بعد از انقلاب اسلامي مردم در برابر دشمنان متحد شده و به دنبال تحقيق از معارف الهي برآمدند در برخي از كشورها مبلغان و روحانيون تلاش‌هايي براي رونق تفكر شيعه دنبال كردند كه در نتيجه اين تلاش‌ها، در آن كشورها شاهد رشد و گسترش فرهنگ اهل بيت(ع) مي‌باشيم. ولي بايد يك برنامه استراتژيك وسيع‌تري در اين زمينه داشته باشيم.
وي تصريح كرد: طلاب با استعداد و اهل تحقيق كه براي تبليغ به كشورهاي ديگر اعزام مي‌شوند را بايد مدتي در مراكز و دانشگاههاي آن كشورها  براي ادامه تحصيل و آشنايي با آداب و رسوم آنها بورسيه كنيم تا بتوانند نيازهاي آن كشورها را تحقيق و بر اساس آن برنامه‌ريزي صورت گيرد.
وي تصريح كرد: ما بايد نيروي متخصص و زبده را شناسايي و براي تبليغ به تمام قاره‌ها اعزام كنيم و براي اين كار بايد برنامه‌‌ريزي 30 الي 40 ساله داشته باشيم.
وي با اشاره به اينكه براي تبيلغ مذهب تشيع و آشنايي جهانيان با اسلام و تشيع بايد يك جمعيت هزار نفري را تربيت نماييم، گفت: اين افراد بعد از آمادگي كامل اعزام شوند، تدريس كنند، درس بخوانند و به كشور ما برگردند و از اين طريق بايد حوزه‌هاي ما، بيش از پيش روال پويايي داشته باشند. يكي از بهترين فرصت‌ها براي دفتر تبليغات استفاده از تجربيات حضور جامعه المصطفي در بيش از 50 كشور دنيا مي باشد كه بايد از اين فرصت استفاده نمايد.
وي اظهار داشت: جامعه المصطفي امروز آمادگي كامل دارد تا براي رشد و توسعه علمي جهان اسلام اقدام كند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما