مصاحبه
محقق و پژوهشگر لبناني: افكار جامد و افراطي وهابيت دنياي اسلام را با چالش مواجه كرده است

محقق و پژوهشگر لبناني گفت: افكار جامد افراطي فرقه هايي مانند وهابيت و سلفي ها و امثال آن چهره دين مبين اسلام را در نزد جهانيان خدشه دار مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين"سيد عبدالله علي فضل الله" در گفت و گو با خبرنگار پژوهشنامه الكترونيكي ره آورد ايسكو در پاسخ به اين سوال كه به عنوان يك پژوهشگر مهمترين آسيب‌هايي كه ممكن است به چهره پاك دين مبين اسلام خدشه وارد سازد چيست؟ خاطرنشان كرد: عملكرد اين افراطيون باعث مي‌شود كه اسلام ديني عقب افتاده و مخالف تمدن معرفي شود و اين هدف را دشمنان اسلام نيز با تمام توان دنبال مي‌كنند و اين اولين خطري است كه جهان اسلام را تهديد مي‌كند.
وي ادامه داد: دومين خطر براي جهان اسلام اختلاف بين فرق اسلامي از جمله شيعه و سني است و تنها كار افراطيون وهابي، كشتار شيعيان است و اين خطر بزرگي است ولي خطر بزرگ ديگري كه ملموس است و رابطه فقه و شرع با خانواده و جامعه است كه ما آنها را در محدوده خاص قرار داده و فكر مي‌كنيم متدين هستيم. اينكه نماز، روزه و حج را به جا آوريم خوب است ولي چارچوب شرع خيلي بالاتر از اين است. اگر ما نهضت فكري در جهان اسلام راه اندازي و  ارتباط‌ها را با شئون شرع و كتاب مقدس اجرا كنيم به يك جامعه نمونه براي جهان تبديل خواهيم شد.
چگونگي برون رفت جهان اسلام از وضعيت كنوني

اين استاد حوزه علميه لبنان در پاسخ به سوالي در زمينه چگونگي برون رفت جهان اسلام از وضعيت فعلي گفت: براي رفع مشكلات و چالش‌هاي جهان اسلام بايد از روش‌هاي خاص استفاده كنيم. برخي از علماي اسلام كشتار مسلمان و حكم به قتل همديگر را امري طبيعي مي‌دانند و براي من فتواي يك فرد 80 ساله عيله شيعيان خيلي عجيب بود. ما بايد به دنياي مسيحيت بفهمانيم كه تفكر شيعي با افراطيون متفاوت است و نبايد آنها را مخلوط كنند.
فضل الله اظهار داشت: همانگونه كه جريان‌هاي مسيحيت كاتوليك و ارتودكس يكي نيستند. جريانات در اسلام نيز يكي نيستند و نبايد جنايات القاعده را به پاي مسلمانان حساب مي‌كنند.
وي كه يك موسسه خيريه و چند مسجد در كشور نادسيس لينان است، گفت: زماني در مسجد خود من پنج مسيحي آمده بودند و به ما مي‌گفتند كه شما مسلمانان در مادريد آدم مي‌كشيد و تصور مي‌كردند كه اقداماتي كه القاعده در كشورهاي ديگر انجام مي‌دهند از طرف شيعيان حمايت مي‌شوند ولي به آنها گفتم كه ما شيعيان القاعده نيستيم و آنها را قبول نداريم. در اين جريان بايد به سمت غير امت اسلام برويم و به آنها بفهمانيم كه شيعه با وهابيت تفاوت دارد.
فضل الله اظهار داشت: به دليل نفوذي كه سلفي‌ها در امت اسلام دارند اگر به صورت مستقيم با آنها درگير شويم فتنه آنها بيشتر مي شود. لذا بايد از روش ائمه اطهار(ع) استفاده كنيم و طوري عمل نماييم كه با اخلاق و رفتار روي مخالفان خود تاثير‌گذار باشيم.
وي در پاسخ به سوالي در زمينه وضعيت شيعيان در جهان امروز گفت: شيعيان در سراسر جهان از نظر معنوي تأثيرگذار هستند ولي چون قدرت سياسي ندارند دچار ضعف مي‌باشند. امروز شيعيان لبنان در خط مقدم نبرد هستند و با توجه به فشار امريكا و اسرائيل، آنها در وضعيت خاصي قرار دارند.
وي ادامه داد: دشمنان قصد دارند يك و نيم ميليون شيعه لبناني را از سرزمين خود جدا كرده و آنها را ضعيف كنند ولي هنوز موفق نشده‌اند.
فضل الله در پاسخ به سوال ديگري نقش انقلاب اسلامي ايران در توسعه فرهنگ شيعه را بي‌بديل دانست و گفت: كمك ايران خاص و تعيين كننده است در جريان جنگ 33 روزه، كشورهاي عربي با شرط و شروطي كه همان تضعيف حزب الله و پياده كردن اهداف خود بود قصد داشتند به لبنان كمك كنند ولي حمايت‌هاي ايران بدون چشم داشت بود.
وي ادامه داد: البته اگر نبرد مقدماتي حماس و حزب الله نباشد، ايران بايد جنگ با اسرئيل را در داخل كشور خود داشته باشد.

فضل الله گفت: ايران از نظر معنوي پشتوانه خوبي براي حزب الله لبنان مي‌باشد. بعد از انقلاب اسلامي لبناني‌ها نسبت به ايران علاقه خاصي پيدا كردند. هيچ كس فكر نمي كرد لبنان روزي در برابر اسرائيل مقاومت كند ولي بعد از انقلاب اسلامي حزب الله به يك قدرت تبديل شده و اين فكر مقاومت را از انقلاب اسلامي گرفته است و توانست در برابر توسعه طلبي‌هاي اسرائيل مقاوم و پيروز شود.
نقش ولايت فقيه در تحولات منطقه‌اي

ايشان در پاسخ به سوالي در زمينه نقش ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در تحولات منطقه و تأثيرگذاري شيعه گفت: در هر نهضتي نسل اول انقلاب و كساني كه در تأسيس انقلاب نقش داشتند ارزشمند مي‌باشند و رهبري انقلاب اسلامي علاوه بر اينكه رهبري قدرتمند و بزرگ است، خود از انقلابيون و موسسان انقلاب است و هرگز از ارزش‌هاي انقلاب دست برنمي‌دارند. اشخاصي مانند حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب، آيت الله هاشمي رفسنجاني در خط اول انقلاب، جزو اهداف ارزشمند انقلاب اسلامي هستند و در كشورهاي ديگر نيز نسبت به اين شخصيت‌ها چنين ديدگاهي وجود دارد.
وي در مورد كنگره بين المللي شهيدين گفت: برنامه‌هاي جانبي كنگره و تنظيم وقت خيلي خوب بود.
فضل الله در پاسخ به اين سوال كه نقاط ضعفي كه در كنگره وجود داشت را بيان كنيد تا در صورت امكان در مراحل بعدي اصلاح شود؟ گفت: در كنگره‌هايي كه جنبه علمي دارند نيازي نيست كه شخصيت‌هايي كه جايگاه اجتماعي و سياسي دارند را به جهت احترام دعوت كنند و اينكه بگويند فلاني نوه فلاني است و وصل به فلان مرجع يا شخصيت است. كساني كه علمي هستند بايد دعوت شوند و حضور افراد غيرعلمي در كنگره علمي جالب نيست و جايگاه علمي كنگره را پايين مي‌آورد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منحصر به فرد است

ايشان در مورد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: قم با وجود بيش از 500 مركز علمي و تحقيقاتي دارد منحصر به فرد مي‌باشد و ما از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و ساير مراكزي كه بازديد كرديم بسيار خوب و علمي بودند.
فضل الله در مورد فعاليت‌هاي خود گفت: بنده تحصيلات حوزوي را در نجف اشرف آغاز كرده و بعد از مدتي به لبنان باز گشتم. در لبنان نيز به صورت دانشگاهي در رشته علوم اجتماعي در كنار دروس حوزوي ادامه تحصيل دادم. تاكنون در خيلي از كنگره‌هاي جهاني مانند كنگره شهيدين، شرف الدين، شيخ انصاري، امام جعفر صادق (ع) نيز شركت نموده‌ام.
وي افزود: در خود لبنان يك جمعيتي به نام امام حسين (ع) است كه در امور خيريه نيز فعاليت دارند و شيعيان در لبنان جمع و برخي پراكنده هستند و ما نسبت به شيعياني كه پراكنده هستند اهتمام خاصي داريم و براي جمع و متحد كردن شيعيان پراكنده در تلاش هستيم.
وي اظهار داشت: كتابي در خصوص مباحث فلسفي و تربيتي نيز تاليف كرده‌ام .

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما