مصاحبه
جويده غانم : كنگره شهيدين همه ابعاد اين دو عالم بزرگ را مورد كنكاش قرار داد

استاديار دانشگاه الجزاير گفت: كنگره بين‌المللي شهيدين تنها به يك جنبه اكتفاء نكرده و ابعاد و شاخصه‌هاي مهم شهيدين خصوصا در زمينه‌هاي فقه، كلام، فلسفه، منطق و عرفان مورد كنكاش علمي قرار گرفت.
دكتر "جويده غانم " در گفت‌وگو با پژوهشنامه خبرنامه الكترونيكي ره آورد ايسكو خاطرنشان كرد: كنگره به خاطر اينكه به صورت فراگير به موضوع پرداخته است مفيد بود؛ ولي در كنگره‌هاي بعدي بايد به جنبه‌ها و شاخصه‌هايي كه تاكنون به آنها پرداخته نشده، دنبال شود.
وي با اشاره به اينكه فكر و تز جبل العاملي بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد، گفت: متأسفانه اديان و مذاهب اسلامي بيشتر در محدوده مذهب خودشان تعقل مي‌كنند و اين نوعي محدوديت است؛ ولي متد شهيدين و حتي حر آملي در شرايع با ساير علما متفاوت بود آنها براي تحصيل و تدريس پيش كساني مي‌رفتند كه اساتيد آنها اهل سنت بودند.
جويده غانم ادامه داد: شهيدين با رفتن نزد اساتيد اهل سنت هيچ منافاتي نمي‌ديدند، برخي علماي اهل تسنن مدعي هستند كه شيعيان لعن خلفا را واجب مي‌دانند اين در حالي است كه علما چنين حرف‌هايي را نزده‌اند و تفكر و منش علماي شيعيه مي‌تواند براي تقريب اديان و مذاهب اسلامي كاربردي باشد.
اين محقق و استاد دانشگاه بر اين باور است كه فكر جبل العاملي مربوط به شهيدين است و امروز در بين مسلمانان نيز كمرنگ شده است و كنگره بين‌المللي شهيدين مي‌تواند اين فكر را توسعه ببخشد.
نقاط ضعف كنگره

جويده غانم با اشاره به نقاط ضعف و قوت كنگره شهيدين گفت: اين كنگره با وجود دستاوردهاي زيادي كه براي اهل علم به دنبال داشت ولي از نقاط ضعف نيز به دور نبود. از جمله اينكه براي ارايه يك مقاله علمي كه براي نوشتن آن زحمات زيادي كشيده شده است محقق نياز به فرصت زيادي براي تبيين ديدگاه‌هاي خود دارد.
وي گفت: وقتي يك مترجم مي‌خواهد يك مقاله را ترجمه كند بايد به مباحث علمي آشنايي كامل داشته باشد ولي اگر مترجم از موضوع بيگانه باشد ممكن است آن استنباط خود را بيان كند نه آن مفهومي كه خود گوينده دارد و بهترين راه اين است كه ما چكيده مقالات تاييد شده را گرفته و در اختيار اساتيد دانشگاهي متخصص دهيم تا به فارسي ترجمه كنند و زماني كه قرار است مقالات را ارايه دهيم نوشته فارسي آن بايد در اختيار حاضرين و ميهمانان باشد ولي اينكه ما عربي صحبت مي‌كنيم و شنونده فارس باشد و يا يكي ديگر فارسي سخن مي‌گويد و ما عرب هستيم مشكل ايجاد مي‌كند.
جويده غانم گفت: بايد كنگره به كار خود ادامه دهد ولي به شرط اينكه تنها در ديدگاه شهيدين منحصر نشود. علماي جبل عاملي كه در فقه تاثيرگذار بودند بسيار زياد هستند و بايد اين كنگره را به ما بقي علما امتداد دهيم تا ثمرات بيشتري داشته باشد.
اگر ما يك دولت جهاني ايجاد كنيم تنها ايران مي تواند مركزيت آن باشد
ايشان همچنين در اين گفت و گو به وضعيت شيعيان و زنان مسلمان در دنياي معاصر اشاره كرد و گفت: فعاليت شيعيان در الجزاير مخفي است و چون حكومت و مذهب آنجا مالكي است شيعيان فعاليت‌هاي خود را بروز نمي‌دهند و كمك هر كشوري خصوصا ايران به شيعيان اين كشور سخت و امكان ندارد؛ چون دولت اجازه اين كار را نمي‌دهد و آن را نوعي مداخله در امور داخلي كشورها مي‌داند.
جويده غانم ادامه داد: اگر بخواهيم روي اين كار تمركز كنيم، وقتي دولت صهيونيستي ادعا مي‌كند كه ما يك دولت جهاني داريم كه مركز آن در فلسطين است و اگر ما نيز يك دولت جهاني براي شيعيه ايجاد كنيم تنها مركز آن مي‌تواند ايران باشد ولي اينكه انتظار داشته باشيم ايران به صورت مستقيم به شيعيان الجزاير كمك كند امكان آن وجود ندارد.
وي افزود: در مباحث علمي و ارتباطات مي‌توانيم از توان ايران به خوبي استفاده كنيم ولي اينكه در الجزاير حركتي به سود شيعيان انجام شود ممكن نست.
جويده غانم همچنين گفت: وضعيت زنان در الجزاير خوب و آنها در اين كشور آزادي عمل دارند در دانشگاه‌ها نيز حضور فعال دارند و اين متاثر از پبروزي انقلاب الجزاير است و امروز زنان در مناصب‌ مختلف سياسي و اجتماعي نقش‌آفرين هستند و حتي زنان بيسواد را نيز تشويق به تحصيل كرده و قرآن كريم را راحت قرائت مي‌كنند. وضعيت زنان الجزاير نسبت به كشورهاي ديگر خوب است.
آزادي با رعايت حدود و حرمت اسلامي براي زنان مسلمان نه تنها محدوديت نيست بلكه مصونيت مي‌باشد
استاد دانشگاه الجزاير گفت: اگر غرب معتقد است كه زنان جهان اسلام حقوقي ندارند بهترين راه اين است كه وارد كشورهاي اسلامي شده و زنان ما را در خيابان‌ها، پارك‌ها و مناسبات اجتماعي ببيند، وقتي يك زن مسلمان خلبان، راننده و تحصيل مي‌كند به اين معناست كه آزادي عمل دارد و ما نمي‌توانيم به راحتي متهم كنيم.
جويده غانم با اشاره به تفاوت زنان غربي و اسلامي گفت: تفاوتي كه ميان زنان غربي و اسلام وجود دارد اين است كه زنان غربي آزادي به تمام معنا را مي‌خواهند ولي آزادي زنان اسلام روي اصول خاصي است، اسلام مي‌گويد زن آزاد است ولي يك حدود و حرمتي دارد كه اگر اين حرمت‌ها را رعايت نكند از شأنيت انساني خود خارج مي‌شود و اين را بايد معرفي كنيم و اين براي زنان محدوديت نيست بلكه يك مصونيت است.
استاد منطق و فلسفه دانشگاه الجزاير همچنين با اشاره به اينكه مراكزي مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي قم در جهان كم نظير هستند، گفت: اين مركز در همه رشته‌هاي علوم انساني به صورت تخصصي كار مي‌كند. به عنوان نمونه در موضوع فلسفه، فلسفه سياسي و فقهي را نيز مطرح مي كند و در اين مركز كپي‌برداري و كارهاي موازي و تكراري وجود ندارد.
جويده غانم ادامه داد: با توجه به بازديد هايي كه از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي داشتم همه محققان اين پژوهشگاه دنبال مباحث جديد و نو هستند. ما در الجزاير چنين مراكزي نداريم. وقتي با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مواجه شدم هيجان انگيز بود .
وي اظهار داشت: پژوهشگاه با اين همه مزبت بايد هدف نهايي خود را مشخص كند و اگر كنگره شهيدين مي‌گذارد بايد مشخص كند كه با چه هدفي اين كار را مي‌كند و آيا به هدف خود رسيده است يا نه؛ اگر به آن هدف رسيده باشد بايد تصميم بعدي را اتخاذ نمايد.
وي گفت: مراكزي مانند پژوهشگاه بايد دنياي امروز را از جنبه علمي و فكري شناسايي و براي دو قرن ديگر برنامه‌ريزي كنند و بايد افكار مختلف را شناسايي و برنامه‌ريزي كنيم و تا زماني كه ايده و فكري براي آينده نداشته باشيم، نمي‌توانيم به هدف نهايي خود دست پيدا كنيم.
جويده غانم اظهار داشت: ما بايد غرب را خوب شناسايي و همانگونه كه هست معرفي كنيم و اهدافي كه غرب مي‌خواهد دنبال كند ما قبل از آنها، اين كارها را انجام دهيم.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما