اخبار
حجت الاسلام مدني: شناخت محيط تبليغي بين‌الملل براي حوزه علميه ضروري است

قم – معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه شناخت محيط و سيستم‌هاي تبليغي خارج از كشور براي حوزه علميه ضروري است، گفت: ما براي استفاده مطلوب تر از فرصت‌هاي تبليغي، بايد با فضاهاي بين‌المللي آشنا شويم.

حجت الاسلام والمسلمين "سيد محمودمدني" روز يكشنبه در ديدار با "حبيب قهرماني" مدير اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون در زمينه شناخت محيط‌هاي تبليغي بين‌الملل كار خاصي صورت نگرفته است.

وي خاطرنشان كرد: تبليغ خارج از كشور از سلسله ماموريت‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حذف شده است و اين يك غفلت بزرگي است كه اگر مجموعه‌هاي ديگري عهده دار اين كار هستند ما استقبال مي‌كنيم و صد درصد همكاري فعال خواهيم داشت هرچند كه به نظر من اين امر امروز متولي خاصي ندارد.

مدني خاطرنشان كرد: با توجه به ظرفيت‌هاي ويژه دفتر تبليغات اسلامي بايد تبليغ خارج از كشور نيز در سلسله ماموريت‌هاي دفتر احيا شود.

معاون فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي اظهار داشت: اخيرا با بازبيني پرونده‌هاي مبلغين دنبال شناسايي مبلغاني هستيم كه توانايي تبليغ در خارج از كشور را داشته باشند تا در صورت امكان آنها را به صورت گروه‌هاي تبليغي ساماندهي نماييم تا مشتاقان معارف اهل بيت‌(ع) از دانش آنها استفاده كنند.

وي ادامه داد: ما از توان علمي و پژوهشي اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل پژوهشگاه جهت برگزاري دوره‌هاي آموزشي و پرورشي مبلغين خارج از كشور استفاده خواهيم كرد.

مدير اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اهميت تبليغ در عرصه بين‌الملل گفت: اهميت تبليغ در عرصه بين‌الملل نه تنها كمتر از تبليغ در داخل كشور نيست، بلكه در برخي از موارد اولويت بيشتري دارد و اكنون جاي تبليغ بين‌المللي در دفتر تبليغات اسلامي خالي است.

"حبيب قهرماني" نيز در ديدار خاطرنشان كرد: تاكنون در زمينه تبليغ بين‌المللي يا برنامه مسنجم و نظام مندي تصويب نشده است و يا به طور مطلوب اجرايي و عملياتي نشده است.

وي با اشاره به سياست‌هاي استبكار جهاني در منطقه گفت: امروز طرح خاورميانه بزرگ توسط آمريكا يك نقشه استراتِژيك است كه به شدت با حمايت رژيم صهيونيستي دنبال مي‌شود و اگر ما فكر كنيم كه با تغيير رييس جمهور قبلي آمريكا و آمدن اوباما اين طرح به فراموشي سپرده مي‌شود نوعي ساده لوحي است.

مدير اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل وهابيت و بهائيت را مهمترين ابزارهاي كشورهاي غربي براي عملياتي كردن نقشه‌هاي شوم خود در منطقه و جهان دانست و گفت: متاسفانه در كشور ما وهابيت در برخي مناطق فعال هستند و حتي جاهاي مرغوب برخي شهرها را خريداري كرده و در صحنه حضور فعال دارند.

وي اظهار داشت: بايد بدانيم كه وهابيت بدليل عدم پذيرش بين‌المللي چهره عوض كرده اند و با عناوين ديگري در كشورهاي اسلامي به تبليغ خود مي‌پردازند.

قهرماني ادامه داد: ممكن است در برخي از استان‌هاي كشور ما تنها شاهد ترورهايي از طرف وهابيت باشيم ولي ترورهاي فكري آنها در همين استان‌ها بيشتر و فراتر از ترور‌ افراد است و دهه‌هاي آينده مي‌تواند مشكل ساز باشد.

وي خاطرنشان كرد: وهابيت حتي در شبه قاره هند كه از نظر منافع ملي و افكار اسلامي براي ما اولويت دارند نيز سرمايه گذاري كردند، كشورهاي پاكستان، هند، بنگلادش و افغانستان كه در اين شبه قاره هستند بيش از صدها ميليون مسلمان را در خود جاي داده‌اند.

قهرماني خاطرنشان كرد: آنها (وهابيت) زماني كه افكار خود را به خوبي تزريق كردند كم كم به يك گروه سياسي تبديل و اقدام به تضاد‌هاي مذهبي بين شيعه و سني، ترور و كشتار شيعيان در مساجد خواهند كرد.

وي يادآورشد: بهائيت يكي ديگر از ابزارهاي است كه ما در مقابله با آن در صحنه بين‌الملل كار چنداني انجام نداده ايم، آنها در برخي از ايالت‌هاي هندوستان ومنطقه اليگر حضور دارند وسمينارهاي بين‌المللي زيادي نيز برگزار مي‌كنند.

قهرماني خاطرنشان كرد: اين فرقه‌هاي انحرافي در اروپا نيز پايگاه‌هاي مهم و تبليغات زيادي دارند حال ما بايد از خود سوال كنيم كه آيا برنامه اي براي مبارزه با فرقه‌هاي ضاله در سطح بين‌الملل كه آثار آن به داخل كشور ما وارد مي‌شود در دست اقدام داريم؟

وي گفت: آيا ما نيروهايي براي پژوهش و اثبات حقانيت معارف اهل بيت‌(ع) در صحنه بين‌الملل تربيت كرده ايم يا اينكه تنها مقطعه اي عمل نموده ايم؟

قهرماني ادامه داد: اگر ما بدون زمينه سازي و فراهم كردن امكانات مناسب و آموزش‌هاي اعتقادي و كلامي عميق، كساني را براي ارائه معارف اهل بيت‌(ع) به خارج از كشور بفرستيم آنها در آن فضا ذوب شده ونتيجه چنداني عايد ما نخواهد شد.

وي گفت: ما زمينه‌هاي زياد و اطلاعات خوبي از بين‌الملل داريم ، متاسفانه امروز شاهد نوعي انفعال ، درخود فرورفتگي و بي حسي مذهبي و عدم مسووليت پذيري كه نتيجه عدم ولايت پذيري است در كشور هستيم، وضعيت ما از زمان‌هاي گذشته سخت تر نيست، پس چرا با وجود توسعه ارتباطات مجازي و فناوري‌هاي نوين كه در اختيار ما مي‌باشد،وضعيت ما بايد آنچنان كه بايد نيست؟

قهرماني ادامه داد: ما قطعا بايد در اين زمينه منويات والاي مقام معظم رهبري مدظله العالي در نظر گرفته و تلاشمان را دوچندان كنيم.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما