اخبار
استاد دانشگاه هند: گفت وگوي ميان اديان ومذاهب بايد با جديت دنبال شود

قم – رييس دانشكده الهيات دانشگاه اسلامي اليگر هند گفت: ما بايد ابتكار عمل را در دست گرفته و گفت و گوي ميان اديان و مذاهب را به عنوان يك استراتِژي با جديت مورد توجه قرار دهيم.

پرفسور "محمد علي نقوي" در جمع محققان و اعضاي هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم خاطرنشان كرد: در مورد مباحث اديان نگرش‌هاي خاصي مانند نگرش كلامي وعرفاني به دين وجود دارد كه برخي از آنها دين را در انحصار خود دانسته و ديگران را باطل مي‌دانند و گروه ديگر نيز نگرش مثبتي دارند.

وي اظهار داشت: بايد در زمينه مطالعات تطبيقي اديان و فقه مقارن به صورت وسيع كار شود و مطالعه و گفت و گوي ميان اديان بايد با جديت دنبال شود.

رييس دانشكده الهيات دانشگاه اسلامي اليگر هند گفت: بعد از انقلاب اسلامي ايران شاهد تحولات شگرف زيادي در هند بوديم كه بايد آن را تحولات شيعيان هند بعد از انقلاب اسلامي بناميم.

نقوي با اشاره به اينكه شيعيان هند وارث دو جريان ولايت و عزاداري هستند،گفت: در كشور هند از دو هزار سال پيش نظريه ولايت و عرفان محور بوده ومراسم‌هاي ويژه مذهبي برگزار مي‌شود و دو جريان ايراني و تمدن هند نيز نقش مهمي در تحولات اين كشور ايفا نمودند.

او تصريح كرد: مراسم عزاداري در ميان شيعيان هند مانند دانشگاهي است كه از طريق آن مي‌توان سطح آگاهي شيعه را بالا ببرد، شيعيان از طريق مراسم عزاداري به وحدت و آگاهي بيشتري نسبت به مسائل پيراموني خود دست پيدا مي‌كنند.

نقوي خاطرنشان كرد: فضائل حضرت علي (ع ) ومراسم ديني در هند جايگاه بالايي دارد پيام انقلاب اسلامي و مرام انقلاب در هند در وحدت اسلامي شيعيان تاثير فراوان داشت.

مدير اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل نيز در اين مراسم گفت: اطلاعات دقيق در مورد مسلمانان و شيعيان هند مي‌تواند به روشنگري بيشتر محققان براي تبادل نظر علمي كمك كند.

حبيب قهرماني افزود: اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل مي‌تواند به عنوان پل ارتباطي ميان محققان علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و نخبگان هند از جمله پرفسور نقوي براي تبادلات علمي باشد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما