همایش و کنفرانس
نشست مشترك مديران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

هياتي از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم با معاونت پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات ديدار و در يك نشست علمي مشترك به تبادل نظر پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمين "يوسفي مقدم"مدير مركز فرهنگ ومعارف قرآن كريم، "حبيب قهرماني"مدير اداره همكاري هاي علمي وبين الملل، حجت الاسلام والمسلمين "محمد تقي محمديان" مدير واحد ترجمه و "ابراهيم عباسي" كارشناس اداره همكاري هاي علمي و بين الملل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و آقايان دكتر ملكي معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،حجت الاسلام والمسلمين مظفري رييس مركز گفت و گوي اديان و حجت الاسلام والمسلمين "صابري" مدير مركز مطالعات راهبردي و كانون ترجمه سازمان ارتباطات اسلامي در اين نشست مشترك حضور داشتند.

مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم در ديدار با معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در حوزه علميه حركت هايي براي ارايه معارف اسلامي با ادبيات روز به جهان اسلام و بشريت آغاز شده است و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يكي از اين ظرفيت ها و حركت هاي جديد است.

حجت الاسلام والمسلمين "محمد صادق يوسفي مقدم" افزود: دنبال اين هستيم كه از توانمندي هاي سازمان ارتباطات براي افزايش توانايي عملي و ارايه دستاوردهاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به زبان هاي مختلف استفاده كنيم.

وي اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بيش از 500 خروجي مفيد دارد كه برخي از آنها از جمله دايرالمعارف، فرهنگ قرآن كريم و فرهنگ موضوعي تفاسير كه در نوع خود بي نظير هستند قابليت و ظرفيت ارايه شدن به جهان را دارند.

مدير اداره همكاري هاي علمي و بين الملل نيز در اين نشست ضمن ارايه گزارشي از دستاوردها و فعاليت هاي علمي – پژوهشي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: ما براي همكاري روي موضوعات مشترك با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آمادگي كامل داريم ولي انتظار است كه بيش از 500 اثر ارزشمند پژوهشگاه با همكاري سازمان ارتباطات به زبان هاي مختلف ترجمه و محتواي آنها به خارج از كشور منتقل شود.

"حبيب قهرماني" خاطرنشان كرد: آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي توسط نويسندگان و محققان سرشناسي تهيه شده است، در پژوهشگاه فعاليت‌ها و كارها در قالب كلان پروژه دنبال مي شود به گونه اي كه هر محقق تنها در يك حوزه تخصصي خاص خود فعاليت مي كند و امروز دستاوردها و خروجي پژوهشگاه در حوزه هاي تخصصي ظرفيت پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان در داخل و خارج از كشور را دارند.

وي اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، دفتر تبليغات اسلامي را از نظر پژوهشي و آموزشي پشتوانه نظري نظام مي دانند و اميد است كه ما در پژوهشگاه براي تحقق منويات ايشان گام برداريم .

آقاي قهرماني با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري انتظار ويژه اي از دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه دارد، گفت: رهبر انقلاب انتظار ويژه اي از دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دارند ما نيز در جهت عملياتي نمودن منويات ايشان با تمام وجود تلاش خواهيم كرد.

وي ادامه داد: پژوهشگاه در هر موضوعي كه وابسته به علوم اسلامي و انساني باشد آمادگي دارد كه با معاونت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همكاري و تعامل داشته باشد.

آقاي قهرماني خطاب به دكتر ملكي معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خاطرنشان كرد: از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي انتظار داريم كه ما را نسبت به آنچه در خارج از مرزها روي مي دهد آگاه نمايد و گاهي ما به موقع از برخي حوادث و رويدادهاي خارج از كشور باخبر نمي شويم بنابراين سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بايد در اين زمينه با محققان پژوهشگاه ارتباط بيشتري داشته باشد.

وي ادامه داد: محققان پژوهشگاه اين آمادگي را دارند كه از ظرفيت خود و پژوهشگاه در همايش‌ها، نشست‌ها و نمايشگاه‌هايي كه در داخل و خارج از كشور برگزار مي شود، استفاده نمايند.

آقاي قهرماني خاطرنشان كرد: ما براي حضور در مجامع علمي جهان، ارتباط قوي با دانشگاه‌ها، پژوهشكده‌ها و موسسات داخل و خارج از كشور آمادگي كامل داريم و در اين زمينه حاضريم به صورت مشترك قراردادي را امضاء كنيم و دست به دست هم دهيم تا به يكي از مهمترين منويات مقام معظم رهبري كه آن همگرايي است جامعه عمل پوشانده شود.

وي ادامه داد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مي توانند با هم افزايي از موقعيت همديگر در جهت پيشبرد اهداف جهان اسلام استفاده كنند و پژوهشگران ما نيز نياز دارند در مراكز ديني، پژوهشي، آكادميك و غيرآكادميك و حتي موسسه هاي خصوصي ارتباط برقرار كنند، آنها (پژوهشگران پژوهشگاه) حرف هاي زيادي براي گفتن دارند و ما براي حضور در اين مجامع علمي آمادگي داريم.

وي گفت: رايزن هاي فرهنگي نيز بايد با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي همكاري و ارتباط بيشتري داشته باشند و بايد به آن ها به گونه‌اي بخش نامه شود كه با مراكز مهمي همچون پژوهشگاه يك ارتباط و تعامل قوي داشته باشند.

آقاي قهرماني به عنوان نمونه خاطرنشان كرد: ما يك كتاب را از مركز فرهنگستان كشور آذربايجان نياز داشتيم ولي بعد از هفت ماه پيگيري موفق به دريافت اين كتاب نشديم.

ايشان همچنين گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بانك اطلاعاتي متشكل از دو هزار شخصيت جهان و اسلام شناس از قاره‌هاي آفريقا، آمريكا، اروپا و آسيا اعم از مسلمان و غيرمسلمان تهيه كرده است و با برخي از آنها مانند "مايكل كوك" در تعامل هستيم ولي با اين وجود ما احساس نياز شديد به خارج از كشور داريم و دست نياز به طرف شما دراز مي كنيم و شما در اين زمينه با ما همكاري كنيد.

آقاي قهرماني با اشاره به برگزاري جنبش هاي نرم افزاري و كرسي هاي نظريه پردازي در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم خاطرنشان كرد: مجموعه همايش‌هايي در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خصوصا در قالب جنبش نرم افزاري با موضوعات جديد برگزار مي شود كه بسيار مفيد و تاثير گذار است به عنوان نمونه، طرح نظريه اجتهاد متوسط يكي از اين موضوعات و نظريات جديدي است كه اخيرا توسط آيت الله صادق لاريجاني مطرح شده است.

وي ادامه داد: جنبش نرم افزاري در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي موضوعات جديدي دارد و دنبال پرداختن به موضوعات انتزاعي و گذشته نيست و تاكنون در زمينه توليد علم در پژوهشگاه گام‌هاي مهمي برداشته شده است و برخي از آن‌ها در قالب كتاب چاپ مي شود و در تمام زمينه‌ها تا جايي كه امكان دارد در پژوهشگاه‌هاي مهم علمي و پژوهشي كار انجام شده و مي شود.

آقاي قهرماني خاطرنشان كرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با وجود همه دستاوردهاي علمي و پژوهشي تاثيرگذار جهت تكميل‌كردن كار پژوهشگاه آماده پذيرش هر گونه انتقاد مي باشد، ما نمي توانيم ادعا كنيم كه كاري صددرصد انجام شده است ولي فعاليت‌هاي بسيار زيادي صورت گرفته و با توجه به تحولاتي كه از طرف مديريت پژوهشگاه صورت گرفته است كار پژوهشگاه در سطح خرد و كلان رو به كمال و در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري مي‌باشد.

مدير واحد ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در اين جلسه گفت: اگر همت و تلاشي براي به روز كردن انديشه هاي اسلامي باشد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در زمينه محتوا با بيش از 500 اثر علمي پژوهشي اين ظرفيت را دارد.

حجت الاسلام "محمد تقي محمديان" خاطرنشان كرد: با استفاده از ظرفيت مترجمان با تجربه استان قم، مي‌توان يك نهضت توليد علم را به راه انداخت و بايد در اين نهضت كارهاي تيمي و گروهي دنبال شود و براي ترجمه نيز به خاطر حضور طلاب خارجي در قم بستر اين كار آماده است.

"ابراهيم عباسي" كارشناس اداره همكاري هاي علمي وبين الملل خواهان ارتباط بيشتر رايزن فرهنگي با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي شد و گفت: از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و رايزن‌هاي فرهنگي انتظارات بيشتري داريم.

معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در اين ديدار گفت: در دور جديد فعاليت سازمان به اين نتيجه رسيدم كه مديريت فعاليت‌ها به عنوان يكي از آسيب‌هاي مهم فرهنگي و بين المللي جمهوري اسلامي در خارج از كشور مي‌باشد به همين دليل به فكر يك مركز براي ساماندهي و هماهنگ كردن فعاليت‌ها با حوزه خارج از كشور هستيم.

دكتر رضا ملكي خاطرنشان كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از مزيت‌هايي مانند رايزني‌هاي فرهنگي ايران در كشورهاي ديگر برخوردار است كه منحصر به خود اين سازمان است كه به عنوان نمايندگي رسمي جمهوري اسلامي نيز محسوب مي شود.

وي گفت: رايزن فرهنگي كه از طريق سازمان اعزام مي‌شود نماينده نظام است و از طرف مقابل هم پذيرفته مي‌شود بر اساس اين مزيت و تجربه‌‌اي كه در خارج از كشور پيدا كرديم فكر كرديم كه بايد به چهار ركن توجه داشته باشيم موضوع اول پايش و تحليل محيطي است و بايد در مرحله اول به عنوان ديده‌بان نظام و رايزن فرهنگي، محيط عمليات فرهنگي را شناسايي، تحليل و رصد كنيم و بر اساس آن رصد و پايش با مشاركت دستگاه‌هاي عامل، به صورت مشاركتي، استراتژي‌هاي فرهنگي خود را براي افق بلند‌مدت در كشورهاي ديگر تعيين كنيم.

ملكي اظهار داشت: فعاليت‌هاي فرهنگي بايد حمايت و ارزيابي شود، اگر اين مسائل را تعريف كنيم به هدف دست پيدا خواهيم كرد، ولي تا زماني كه بخشي از كارهاي فرهنگي روي زمين بماند به هدف خود نخواهيم رسيد و بايد مسووليت برخي كارها را خود بر دوش بگيريم، اين رويكرد جديد سازمان ما است و ما دنبال اين نيستيم كه در اين رويكرد جديد الزاما هر كار فرهنگي و توليدي كه براي خارج از كشور نياز است، را خودمان انجام دهيم.

وي گفت: اگر قرار باشد همايشي در يك جاي دنيا در حوزه "اسلام هراسي" يا "شيعه شناسي" و "يا اسلام شناسي" برگزار شود ما بايد حضور رسمي يا غيررسمي داشته باشيم؛ بايد اين حضور از طرف نهادها و موسساتي باشد كه ورود تخصصي در اين موضوع را دارند.

دكتر ملكي اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي يك قرارگاه مشترك است كه خود عمليات انجام نمي‌دهد بلكه لشكر و گروه‌ها را بسيج مي كند.

وي از برگزاري نشست مشترك رايزن هاي فرهنگي در بهمن ماه سال جاري در تهران خبر داد و گفت: ما برنامه هاي استراتژيك و فرهنگي را با حضور رايزن هاي خود در هر كشور تنظيم مي كنيم و اين يك فرصت خوبي براي دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي است كه از نزديك اگر بخواهند تبادلي انجام شود و يا رايزن ها از نزديك با ظرفيت دفتر تبليغات اسلامي آشنا شوند.

رئيس مركز گفت و گوي اديان و مذاهب سازمان ارتباطات اسلامي نيز گفت: شرايط فعلي جهان عرصه حساسي است و ملاحظات و ظرافت‌هاي خاصي وجود دارد، در اين فضا صهيونيست ها تلاش مي كنند كه از زمينه گفت و گوي ميان اديان به نفع خود استفاده كنند.

حجت الاسلام والمسلمين مظفري خاطرنشان كرد: بايد نيروهاي متخصص و متعهدي در مسائل اديان مختلف مانند مسيحيت، بودا و هندوييسم تربيت كنيم تا در اين رشته ها صاحب نظر باشند و بتوانند با ادبيات قابل فهم مسائل را مطرح كنند.

وي گفت: متاسفانه امروز ضعف زبان خيلي محسوس است و با توجه به سؤالات و دشواري‌هايي كه با آن مواجه هستيم چالش هاي زيادي فراروي اين گفت و گوها وجود دارد.

استاد مظفري اظهار داشت: بايد آمادگي مقابله با شبهات و مباحث جديدي كه در دنيا مطرح مي شود را داشته باشيم و از نظر محتوا لازم است كه وارد اين عرصه‌ها شويم تا آرام آرام تجربه آن به دست ‌آيد.

حجت الاسلام مظفري ادامه داد: مباحث "شيعه هراسي"، "اسلام هراسي" و "ايران هراسي" در دستور كار دشمنان قرار دارد؛ آنها قصد دارند با تلقين مساله " اسلام هراسي" كشورهاي مختلف جهان را نسبت دين اسلام و با مطرح كردن "شيعه هراسي" كشورهاي اسلامي را نسبت به مذهب تشيع و كشور ايران بدبين كنند.

وي گفت: ما در پروژه هايي مانند "آسيب شناسي مطالعات اسلام و غرب"، " تاثير اسلام و مسلمانان، ايران و انقلاب اسلامي در منابع پژهشي غرب" و "تصوير اسلام در كتاب‌هاي درسي غرب" مي توانيم با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي همكاري هايي را صورت دهيم.

حجت الاسلام والمسلمين صابري رييس مركز مطالعات راهبردي در اين نشست گفت: مهمترين مساله اي كه در دست اقدام داريم آمايش فرهنگي، مخاطب شناسي و شناسايي جريانات و فعاليت هاي فرهنگي در حوزه بين الملل است كه در اين زمينه با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مي توانيم همكاري داشته باشيم.

در اين نشست هاي علمي بر همكاري دوجانبه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تاكيد شده است و قرار شد كه دو نهاد علمي در موضوعات مختلف علمي، پژوهشي، ترجمه، تحقيقات و پژوهشي علمي در داخل و خارج از كشور با هم همكاري و تبادل نظر داشته باشند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما