اخبار
يعقوب نژاد: 200 هزار اصطلاح علوم اسلامي شناسايي و سازماندهي شده است

رييس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: تاكنون حدود 200 هزار اصطلاح در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي شناسايي و سازماندهي معنايي شده و نظام بندي موضوعي آنها نيز مشخص شده است.

حجت الاسلام والمسلمين "محمد هادي يعقوب نژاد" در جلسه‌اي با حضور مسوولان كتابخانه‌هاي مركزي شهرداري اصفهان خاطرنشان كرد: مركز اطلاعات و مدارك اسلامي تاكنون اصطلاح نامه 9 رشته علوم اسلامي از جمله فلسفه اسلامي، كلام اسلامي، منطق و علوم قرآني را منتشر كرده است.

وي اظهار داشت: اصطلاح نامه برخي ديگر از رشته‌هاي علوم اسلامي مانند  كلام جديد و حقوق نيز در حال انجام مي‌باشد.

يعقوب نژاد خاطرنشان كرد: مركز اطلاعات تنها در زمينه اصطلاح نامه رشته‌هايي فعاليت مي‌كند كه قبلا اقدامي در زمينه آنها صورت نگرفته باشد. به عنوان نمونه چون در موضوع عرفان در شيراز و يا اصفهان قبلا اقداماتي صورت گرفته بود ما كاري در اين زمينه انجام نداديم.

رييس مركز اطلاعات و مدارك اسلامي خاطرنشان كرد: تاكنون حدود 200 هزار اصطلاح در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي شناسايي شده و سازمان معنايي و نظام موضوعات آنها نيز مشخص شده است.

يعقوب نژاد گفت: با توجه به اينكه درخت واره اين اصطلاحات نيز انجام شده است، اين كار در حفظ و سازماندهي منابع ديني بسيار مهم و كارآمد مي‌باشد.

 وي ادامه داد: مركز اطلاعات و مدارك اسلامي عهده‌دار سازماندهي اطلاعات و مدارك اسلامي و اشاعه و ارايه آنها با استفاده از ابزارها و قابليت‌هاي جديد مي‌باشد.

وي با اشاره به اينكه اصطلاحات ما برگرفته از متن منابع معتبر است، خاطرنشان كرد: ما براي هر اصطلاح و كليد واژه‌اي يك برگه خاص داريم كه اصطلاح در آن ثبت و جاهايي كه اين اصطلاح در منابع مختلف وجود دارد آدرس داده مي‌شود.

يعقوب نژاد با اشاره به فرهنگ نامه اصول فقه گفت: اين فرهنگ‌نامه شامل بيش از شش هزار مدخل است كه  بيش از سه هزار مدخل آن اصلي و سه هزار مدخل ديگر ارجاعي هستند. فرهنگ‌نامه اصول فقه چون بر اساس اصطلاح نامه آماده شده است از جامعيت بسيار خوبي برخوردار مي‌باشد.

وي تصريح كرد: اين در حالي است كه ما عهده‌دار فرهنگ‌نامه نبوده و نيستيم ولي چون در هيچ جا چنين كاري صورت نگرفته بود، دست به اين كار زديم.

يعقوب نژاد خاطرنشان كرد: در جهان اسلام (شيعه و سني) در زمينه اصول فقه تنها 13 فرهنگ‌نامه نوشته شده است كه بيشترين كار را يكي از برادران اهل سنت با يك هزار و 600 مدخل انجام داده است.

 رييس كتابخانه‌ مركزي شهرداري اصفهان نيز در اين نشست گفت: هم‌اكنون بيش از 50 كتابخانه تخصصي از جمله كتابخانه شيعه، خانواده، حقوق و نوجوان وابسته به شهرداري در اصفهان در حال خدمات‌رساني به مراجعان هستند.

"حسين ميرزايي" اظهار داشت: در برخي از اين كتابخانه‌ها، نسخه‌هاي نفيس خطي وجود دارد كه در كشور كم نظير است.

 وي خواهان ارتباط و تعامل بيشتر ميان مركز اطلاعات و مدارك اسلامي با كتابخانه‌هاي مركزي شهرداري اصفهان شد وگفت: براي ديجيتالي كردن همه كتابخانه‌ها و ارايه خدمات بهتر به شهروندان، دست نياز به سمت اين مركز دراز مي‌كنيم.

در اين نشست همچنين رييس بخش ديجيتال كتابخانه شهرداري اصفهان، مسوول كتابخانه المهدي(عج) و تخصصي شيعه اصفهان و كتابدار كتابخانه نيايش اين استان حضور داشتند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما