اخبار
ديدار دبيركل مجلس اعلاي اهل بيت(ع) سومالي با رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

"سيد عبدالله الشريف حسن الحسني" دبيركل مجلس اعلاي اهل بيت(ع) سومالي و رييس جمعيت الاحسان الخيريه در سومالي و حجت الاسلام والمسلمين "الشيخ شوقي الحداد" از علماي برجسته لبناني و همكار نماينده ولي فقيه در سوريه با حجت الاسلام والمسلمين مبلغي رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در قم ديدار كردند.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در اين ديدار گفت: متاسفانه وهابيت به هيچ چيز جز اختلاف و دو دستگي ميان مسلمانان فكر نمي‌كنند، آنها حتي با زيرساخت‌هايي مانند شهادتين مخالف بوده و اين اصل را ناديده مي‌گيرند.

حجت الاسلام والمسلمين "احمد مبلغي" خاطرنشان كرد: وهابيت همچنين با گفت وگو كه در نهاد فطري هر انساني به صورت ذاتي نهفته است، مخالفت مي‌كنند، وقتي وهابيون با اين مباني  مخالفند، چيزي جز جنگ ، نزاع و اضطراب باقي نمي‌ماند بر همين اساس هديه وهابيون بيشتر خشونت، قتل، تكفير و خونريزي مي باشد.

وي همچنين گفت: بايد تعاملات علمي و فرهنگي كشورهاي اسلامي گسترده‌تر شود.

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي نيز در اين ديدار با اشاره به مساله تقريب ميان مذاهب اسلامي گفت: تقريب به معناي دست كشيدن يك مذهب از اعتقادات خود نيست، بلكه تقريب به معناي تنظيم مناسبات شيعه و سني در جهت تامين منافع اسلام مي باشد.

 مبلغي خاطرنشان كرد: تنظيم مناسبات در جهت منافع اسلام از رسالت‌هاي اصلي شيعه و سني است، اگر مسلمانان به درستي در جهت تقريب تلاش كنند، مصالح اسلام تامين خواهد شد.

 مدير مركز تحقيقات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به مولفه هاي اصلي تقريب گفت: تقريب از سه مولفه‌ي التزام اتباع هر مذهب به مذهب خود، اولويت دادن به مصالح اسلام و گفت و گوهاي منطقي و سازنده تشكيل شده است.

 مبلغي خاطرنشان كرد: گفت و گوي سازنده و منطقي، عقلايي و اسلامي به صورت كامل فضاي اختلافات را به فضاي علمي و همدلي محقق مي‌سازد، زمينه را در اختيار وحدت و تامين مصالح كلي اسلام قرار ‌دهد و مبناي هر گفت و گويي علاوه بر مذهبي بودن بايد بر اصل تفاهم استوار باشد..

 وي ادامه داد: شيعه به عنوان يك مجموعه فكري، فرهنگي، كلامي و فقهي است كه بدون آن مصالح اسلام تامين نخواهد شد و امروز اين مذهب ( شيعه)به عنوان يك قطب مطرح مي باشد.

 مبلغي اضافه كرد: شيعه امروز بايد بيش از گذشته، فضا را براي طرح مباحث اخلاقي، علمي و سلوكي اهل بيت(ع) در فضاي بين المللي فراهم آورد.

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اينكه وهابيت با زيرساخت‌هاي فعال شدن اسلام و شكل گيري امت اسلامي مخالف هستند، گفت: وهابيت حتي با گفت و گو ميان مذاهب مخالف هستند و ارمغاني كه آنها از طريق نفوذ در برخي مناطق جهان از خود برجاي گذشته و نتيجه اي كه به بار نشانده اند، چيزي جز خشونت و كشت و كشتار نيست.

 مبلغي اظهار داشت: ما بايد حساب وهابيت را به شدت از اهل سنت جدا كنيم؛ وهابيون با هرگونه چارچوب و پايه هاي اسلامي به شدت مخالف هستند.

 معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم اضافه كرد: بايد ارتباط ميان علماي كشورهاي اسلامي  با جمهوري اسلامي گسترده تر باشد.

مبلغي ادامه داد: حوزه علميه قم و همه مراكز حوزوي به اين مي انديشند كه در يك فضاي مناسباتي با اهل تسنن بر پايه تفكر تقريب تعامل خود را تقويت كنند.

دبيركل مجلس اعلاي سومالي نيز در اين ديدار گفت: القاعده و وهابيون افراطي در كانون جنگ‌هاي داخلي سومالي قرار دارند و متاسفانه تحت هيچ شرايطي حاضر به گفت و گو و تقريب نيستند.

حسن الحسني خاطرنشان كرد: حدود 25 قبيله در سومالي در امور سياسي اين كشور فعال هستند.

وي اظهار داشت: براي خارج كردن شيعيان سومالي از فقر و محروميت و حمايت‌هاي مادي و معنوي از آنها، موسسه خيره اي را در اين كشور تاسيس كرده‌ايم و ما نيز از جمهوري اسلامي ايران انتظار داريم كه در جهت حمايت مادي و معنوي به ما كمك كنيد.

 اين مقام اهل كشور سومالي اظهار داشت: ما در سومالي دنبال تقريب مذاهب هستيم، ولي  وهابيون و القاعده گفت و گو  را  تحت هيچ شرايطي بر نمي‌تابند.

 روحاني لبناني كه هم اكنون به عنوان همكار نماينده ولي فقيه در سوريه مشغول فعاليت است ، نيز در اين ديدار خواهان ارتباط بيشتر محافل علمي و پژوهشي ايران و محافل شيعي و تقريبي جهان اسلامي شد.

  "الشيخ شوقي الحداد" همچنين خواهان كمك هاي علمي و معنوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي از جمله كتاب به موسسات سوريه و خارج از كشور گرديد.

وي گزارشي از وضعيت علويان و شيعيان در كشور سوريه و ديگر كشورهاي منطقه را ارايه كرد و گفت: مسلمانان بايد براي دفاع از كيان اسلام به وحدت برسند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما