کنفرانس، همایش و...
نشست علمي بررسي عوامل هتك حرمت قرآن كريم و پيامدهاي آن در قم برگزار شد

نشست علمي بررسي عوامل هتك حرمت قران كريم و پيامدهاي آن روز دوشنبه از طرف مركز علمي فرهنگي طلوع فجر كشور افغانستان و معاونت فرهنگي مجتمع آموزش عالي فقه مدرسه علميه حجتيه در سالن شهيد مطهري اين مدرسه در قم برگزار شد.

 به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، در اين نشست اساتيد و طلاب از كشورهاي مختلف جهان به ميزباني مركز علمي طلوع فجر افغانستان حضور داشتند و سوالات خود را در زمينه هاي مختلف مطرح كردند.

 اتحاد امت اسلام، اختلافات قومي و مذهبي، تلاش بيگانگان براي اختلاف ميان مسلمانان و دلايل سكوت حاكمان اسلامي در برابر اهانت به مقدسات اسلام از مهمترين مباحثي بود كه در اين نشست علمي مطرح شد.

قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در اين نشست با اشاره به تغيير ناتوي دشمنان از شكل نظامي به فرهنگي گفت: در شرايط كنوني دشمنان با گشودن جبهه ناتوي فرهنگي، دنبال تشديد اختلافات مذهبي و بروز جنگ ميان اديان هستند.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر "حسن خيري" خاطرنشان كرد: دشمنان قصد دارند تا با به جان هم انداختن مردم و سرگرم كردن آنها به دعواهاي مذهبي، به اهداف شوم خود نرديك شوند ولي تاكنون در پروژه‌هاي خود شكست خورده‌اند.

 وي اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد افزايش گرايش مردم دنيا به اسلام و اديان، ناكامي دشمنان در توطئه‌هاي خود، شكست پان‌هاي ساختگي مانند پان عربيسم و تركيسم، ناكامي در جهاني سازي بر اساس مدل‌هاي غربي و مكاتب ساختگي دشمنان بوده‌ايم.

 خيري خاطرنشان كرد: از زماني كه ترومن واژه توسعه را به كار برده بود آنها بيش از دوميليارد انسان را به عنوان توسعه نيافته تلقي كردند،

وي ادامه داد: گرايش به هويت هاي بومي در كشورهاي جهان خصوصا دنياي اسلام بر اساس آگاهي و تعقل بيشتر مردم و گرايشات ديني و مذهبي و شكست استكبار در پروسه‌هاي رسانه‌اي باعث شده كه جبهه استكبار جهاني از ناتوي نظامي به ناتوي فرهنگي تغيير استراتژي دهد.

 عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يادآورشد: دشمنان اسلام با راه انداختن جنگ‌هاي مذهبي، دنبال استفاده از احساسات مردم هستند و متاسفانه با متهم كردن اسلام به حمايت از تروريسيم، عملا شاهد اسلام ستيزي در كشورهاي غربي هستيم.

خيري گفت: كشورهاي غربي به بهانه حادثه 11 سپتامبر كه با وجود به كارگيري همه دستگاه‌هاي اطلاعاتي، هنوز سرنوشت آن مشخص نشده و ابهام آميز  است اسلام هراسي را به شدت ترويج مي‌گنند، آنها براي تشويش اذهان عمومي، عملكرد بن لادن را كه خود او را توليد كرده اند به اسلام نسبت مي‌دهند اين در حالي است كه بن لادن از شركاي خاندان جرج بوش است.

قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي همچنين گفت: دشمنان از طريق ترويج فساد و فحشا، ترويج عرفان‌هاي كاذب مبتني بر شهوات و امور جنسي، بهره گيري از جبهه‌هاي رسانه‌اي، شايعه سازي و برجسته سازي برخي عناصر از طريق تغيير هنجارها، ايجا فضاي رعب و وحشت، برجسته كردن توانايي غربي‌ها تهديدات بي اساس، تخريب و سست كردن مفاهيمي مانند آخرت گرايي، شهادت طلبي و تعصبات مذهبي در برابر ليبراليسم و پراگماتيسم براي آشفتگي و نفوذ در كشورهاي اسلامي تلاش مي كنند و اين از اهداف جنگ نرم مي باشد.

خيري خاطرنشان كرد: در جنگ نرم تلفات انساني، هزينه اي براي دشمن ندارد و سربازان آنها از جبهه مقابل تامين مي‌شود، آنها احساسات مردم را نسبت به مقدسات كاهش مي‌دهند و آشفتگي فرهنگي نيز آستانه اختلاف ايجاد مي‌كند و به گونه اي عمل مي‌كنند كه انسان حق و باطل را از هم تشخيص ندهد.

 عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يادآورشد: آنها براي از بين بردن تعصبات مذهبي و بي تفاوت كردن مردم نسبت به آنها، ابتدا سلمان رشدي را علم كردند و بعد از آن شاهد توهين‌هاي مكرر در كشورهاي مختلف غربي به مقدسات بوديم ولي چون اقدام اساسي براي مقابله با اين حركات انجام نشده بود امروز شاهد جسارت به قرآن كريم نيز هستيم.

 خيري خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات كشورهاي اسلامي اين است كه هميشه منتظر هستند جمهوري اسلامي اعلام كند كه فلان روز به صحنه بيايند و فلان موضوع را محكوم نمايند،  در حالي كه بايد احساسات همه كشورهاي اسلامي در برابر اين حوادث به صورت خودجوش تحريك شود.

وي تصريح كرد: در گذشته اگر يك بيگانه به ناموس مسلمان جسارت مي كرد احساسات مردم به شدت تحريك مي شد ولي امروز در برخي كشورها اتفاقاتي مي افتد كه گويا اين روحيه ديگر وجود ندارد و اين خطر بزرگي در جنگ نرم است.

 وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد علت عدم مقابله به مثل مسلمانان در جريان قرآن سوزي گفت: فرهنگ اسلام فرهنگ مدارا و مروت و بزرگواري است لذا مسلمانان هرگز دست به اقدامات نابخردانه نمي زنند.

 خيري ادامه داد:  ما در اسلام نژاد پرستي و ظلم  سراغ نداريم ، جهان اسلام هرگز اهل خشونت نيست ، در جريان اهانت به قرآن كريم، پيام رهبر معظم انقلاب و واكشن‌ها وتوصيه‌هاي مراجع عظام تقليد در برخورد عقلاني جامعه اسلامي تاثير فراوان داشت.

وي گفت: ما بايددر برابر قرآن سوزي واكنش و عكس العمل جدي داشته باشيم ولي اينكه كتاب هاي مقدس ساير اديان را به آتش بكشيم كار غيرعقلايي است و اين كار در اسلام جايي ندارد.

خيري تصريح كرد: استكبار جهاني دشمن اديان  اعم از اسلام، يهوديت و مسيحيت است و همه اديان آسماني بايد با حفظ مشتركات خود به گفت و گو روي آورند و اجازه دخالت به استكبار را ندهند.

حجت الاسلام والمسلمين دكتر خيري قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در اين نشست علمي بر اتحاد و يكپارچگي امت اسلام در برابر دشمنان تاكيد كرد.

وي اظهار داشت: دشمنان با اهانت به مقدسات اسلامي دنبال ايجاد نزاع هاي مذهبي و بروز اختلاف در جامعه هستند بنابراين بايد هوشيار باشيم.

استاد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني )ره( در اين نشست علمي از سكوت برخي كشورهاي اسلامي در جريان جسارت يك كشيش افراطي به ساحت قرآن كريم انتقاد كرد و گفت: واكشن جهان اسلام در برابر هتاكان و توهين كنندگان به مقدسات اسلامي بايد محكم و جدي باشد.

 حجت الاسلام حيات الله رسولي خاطرنشان كرد: قرآن كريم مباني تفكر ديني مسلمانان است و نبايد به اين بهانه كه اسلام اهل مدارا  و محبت و سازش است اجازه چنين اهانت‌هايي را به دشمنان دهيم.

 وي ادامه داد: دشمنان مقدس ترين مقدسات اسلام را در سال‌هاي اخير مورد هجمه قرار دادند و متاسفانه جهان اسلام به راحتي از كنار آن عبور كردند و غيرت ديني ما ايجاب خواهد كرد كه در برابر اين اقدامات دشمنان فعالانه وارد عرصه شويم.

 استاد جامعه المصطفي العالميه خاطرنشان كرد: همانگونه كه ما در برابر تهاجم و اهانت به هويت و منافع ملي خود سكوت نمي‌كنيم نبايد در برابر توهين به مقدسات و سوزاندن قرآن كريم بي تفاوت باشيم.

 رسولي تصريح كرد: متاسفانه گاهي غيرت اسلامي جهان اسلام خفته مي شود به گونه اي كه از هويت خود نيز غافل مي شوند و اين كار خطرناكي است.

 وي ادامه داد: سران كشورهاي اسلامي بايد در برابر جسارت به قرآن كريم واكنش جدي و قاطع اي را اتخاذ مي كردند.

 اين استاد حوزه گفت: اهانت به قرآن كريم نشانه ضعف و زبوني دشمنان اسلام است و متاسفانه براي ايجاد درگيري هاي مذهبي اين اقدام سخيف را از طريق كليسا انجام دادند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما