کنفرانس، همایش و...
نشست علمي الهيات پركتيكال و ظرفيت‌هاي آن براي همفكري و همزيستي بين‌الادياني

 نشست علمي الهيات پركتيكال(عملي) و ظرفيت‌هاي آن براي همفكري و همزيستي بين الادياني با حضورپرفسور فرانتس گماينر – پرانتزال از كشور اتريش و محققان و هيات علمي پژوهشگاه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، در اين نشست علمي كه از طرف اداره بين‌الملل پژوهشگاه وگروه  اسلام و غرب پژوهشگاه برگزار شد، پرفسور فرانتس گماينر- پرانتزال گفت: امروز در حقيقت اختلاف ميان اديان وجود دارد و بايد با آن زندگي كنيم و ما بايد راهكار مناسبي براي رفع اين اختلافات پيدا كنيم.

 وي اظهار داشت: اديان و مذاهب در كنار اين اختلافات، مشتركاتي مانند ايمان به خداوند، پيامبران، روز قيامت، عدالت خواهي و انجام كار خير دارند و بايد از طريق گفت و گو از اين مشتركات براي نزديكي اديان استفاده كنيم.

 وي با اشاره به اهميت مطالعه در مورد اديان  ادامه داد: پاپ در سال 1964 دستور مطالعه در مورد همه اديان را صادر كرده و بعد از مطالعه زياد در مورد دين اسلام، دپارتمان اسلام شناسي نيز تشكيل شده است.

 فرانتس گماينر – پرانتزال همچنين گفت: ما در الهيات عملي معتقديم كه  هر انسان يك تمثالي از خداوند  در روي زمين است و اگر فردي به حقوق كسي تجاوز نمايد در واقع به حقوق خداوند تجاوز كرده است.

 وي اظهار داشت: همه اديان و مذاهب حتي سكولارها به اين مساله توجه دارند كه عده‌اي از بي‌عدالتي رنج مي برند و معيارهاي اصلي در مورد آنها رعايت نمي‌شود، اين در حالي است كه نجات بشريت و اجراي عدالت يك معيار مهم براي همه اديان از جمله اسلام مي‌باشد.

فرانتس گماينر- پرانتزال خاطرنشان كرد: ما امروز در مساله حقوق بشر نيز مشكل داريم و سوال اينجاست كه چگونه مي توانيم يك حقوق بشر جهاني داشته باشيم؟

 وي اظهار داشت: اسلام، مسيحيت و ساير اديان حقوق بشر را  از نگاه خود را دنبال مي‌كنند. ولي انسان‌هايي كه لائيك بوده و دين ندارند ادعا مي‌كنند كه ما يك حقوق ديگري داريم بنابراين دست يابي به حقوق بشر جهاني دشوار است.

فرانتس گماينر- پرانتزال خاطرنشان كرد: در مورد حقوق بشر جهاني بايد زمينه‌اي  اتحاذ شود  تا كساني كه دين ندارند حقوق آنها تضييع نشود.

وي همچنين با اشاره به اهميت معيارهاي اخلاق جهاني گفت: معيار اخلاق جهاني اين است كه معيار انسان را در هر مذهب پيدا كنيم،  هر جامعه متشكل از فرهنگ و مذهب خاص خود مي باشد و مساله مهم اين است كه چگونه اين مذاهب و فرهنگ ها مي‌توانند با هم گفت و گو كنند.

وي ادامه داد: فرهنگ به صورت مستقيم با مذهب رابطه دارد به همين دليل وقتي قصد استفاده از فرهنگ‌ها را داريم  مذهب را نيز دخالت خواهيم داد.

فرانتس گماينر- پرانتزال به دعوت اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به شهر قم سفر كرد.دومين نشست مقدماتي زمينه سازي براي برگزاري كنگره بين‌المللي علامه كاشف الغطاء  امروز  با حضور اساتيد حوزه علميه نجف اشرف و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در قم برگزار شد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما