کنفرانس، همایش و...
بازديد دكتر بيولر از دفتر تبليغات اسلامي اصفهان

دكتر" آرتور بيولر" اسلام شناس برجسته آمريكايي و استاد دانشگاه ويكتورياي نيوزيلند به مدت دو روز از دفتر تبليغات اسلامي اصفهان بازديد و در جمع مسوولان و اعضاي هيات علمي به ايراد سخن پرداخت.

در اين ديدار كه از طرف اداره همكاري هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم ترتيب داده شد، دكتر آرتور بيولر استاد دانشگاه ويكتورياي نيوزلند در سخناني با موضوع "تصوف در آمريكا "گفت: به دليل اينكه بيشتر مطالعات اسلامي در غرب توسط مستشرقين انجام شده است بسياري از آنها جذب مطالعات صوفي شناسي شده اند و بر اين باور بودند كه تصوف چيزي متفاوت از اسلام است.

وي اظهار داشت: حدود 30 سال پيش خانم دكتر " آنا ماري شيمل" به خاطر درك و احساس خود از اسلام تلاش نمود تا برداشت هاي غلط از اسلام را اصلاح كرده و به شناخت بيشتر از واقعيت تصوف اسلامي بپردازد و دانشمندان زيادي از ايران مانند "اميد صافي" و دكتر "حميد دهباشي" نيز منابع تصوف را به زبان انگليسي ترجمه كردند. در كشورهاي غربي علاقه فراواني به برخي منابع اسلامي و كارهاي مولانا و ابن عربي وجود دارد.

دكتر بيولر خاطرنشان كرد: در آمريكا وقتي اين كتاب ها (تصوف) مطالعه مي شود مردم علاوه بر آشنايي با اين دانش ها، با تمرين هاي خاص دنبال عملياتي كردن آن در زندگي خود هستند.

اين اسلام شناس غربي تصريح كرد: صوفيان از كشورهاي سوريه، فلسطين، ايران، مراكش، افغانستان، پاكستان، هند، اندونزلي، آلمان، قبرس و عربستان وارد آمريكا شده و هم اكنون در اين كشور زندگي مي كنند و در اين ميان شخصي به نام "بابا محي الدين" كه از سريلانكا به آمريكا آمده بود نقش مهمي در ساماندهي و گسترش تصوف در آمريكا ايفا نمود.

دكتر بيولر گفت: ما در آمريكا كساني را مي شناسيم كه به دليل اطلاعات كم در مورد برخي چيزها، در سطحي پايين كتاب هاي خود را مي نويسند.

وي اظهار داشت: در اواخر عمر خانم شيمل كتاب هاي خاصي در مورد اسلام نوشته است و ايشان ذهن تصويرگري داشت و تمام خاطراتي كه از كشورهاي ديگر داشت مانند يك تصوير ارايه داده است، فكر نمي كنم كسي در آمريكا بتواند اين كارها را انجام دهد، ولي ايشان قبلا يك سري كتاب ها نوشته بود كه سطحي به نظر مي رسند.

دكتر بيولر خاطرنشان كرد: هر شخصي كه در زمينه تصوف اسلامي در آمريكا فعاليت مي كند تاثيرات زيادي را از خود بر جاي مي گذارد و تعداد زيادي از اعضاي خانواده خود را نيز به سمت تصوف مي كشاند. هر قلبي كه از نور پيامبر اسلام (ص) بهره مي گيرد نور بيشتري به جهانيان مي دهد و در اين زمينه ها بايد تحقيق بيشتري انجام شود.

ايشان همچنين در پاسخ به سوالي در مورد تفاوت عرفان اسلامي و بوديسم خاطرنشان كرد: در اسلام وقتي بحث از تصوف مي شود مساله تربيت اخلاقي و تمرين نفس مطرح مي شود و در تصوف بوديسم تربيت نفس وجود ندارد، در عرفان اسلامي انسان مي خواهد به يك تعالي روح و عرفان براي ارتباط با خدا برسد ولي بوديسيم در چنين انديشه اي نيست.

در اين مراسم آقايان "حبيب قهرماني" مدير اداره همكاري هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه، حجت الاسلام والمسلمين "حميدرضا ارزاني" رييس محترم دفتر اصفهان و حجت الاسلام و المسلمين "مجيد هادي زاده" معاونت پژوهشي دفتر و برخي اعضاي هيات علمي و محققان حضور داشتند.

"حبيب قهرماني" مدير اداره همكاري هاي علمي و بين الملل در ابتداي اين نشست با تقدير از حجج اسلام ارزاني و هادي زاده به خاطر زمينه سازي براي برگزاري اين نشست گفت: بايد اين نشست ها و تعامل ها گسترده تر شود و اداره همكاري هاي علمي و بين الملل در قم براي هر گونه همكاري و تبادل نظر با شعبه هاي دفتر اصفهان و مشهد آمادگي كامل دارد.

وي اظهار داشت: پيگيري هاي دفتر اصفهان در موضوعات مختلف خصوصا دعوت از آقاي دكتر بيولر قابل تقدير است.

آقاي قهرماني با اشاره به فعاليت هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در بخش علمي و بين الملل گفت: هم اكنون ما يك بانك اطلاعاتي از حدود دو هزار دانشمند، اسلام شناس و شخصيت هاي سطح بالاي جهان و نيز مراكز دين پژوهي را تهيه و آنها را شناسايي كرده ايم و اميد است كه بتوانيم كه از ظرفيت اين مراكز و شخصيت ها به نحو مطلوب براي ارتقاي سطح علمي دفتر و پژوهشگاه استفاده كنيم.

دكتر بيولر از اسلام شناسان مطرح و استاد دانشگاه ويكتورياي نيوزلند است و هم اكنون در حال تحقيق در مورد سيره و زندگي حضرت فاطمه زهراء (س) مي باشد.
ايشان به دعوت اداره همكاري هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به مدت يك هفته در قم حاضر شد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما