مصاحبه
محقق و پژوهشگر پاكستاني: تعارضات ايدئولوژيك باعث برخوردهاي قهرآميز با شيعيان است

قم -  محقق و پژوهشگر پاكستاني حوزه علميه قم گفت: متاسفانه امروز دشمنان به خاطر تعارضات ايدئولوژيك، برخوردهاي قهرآميز و ناجوانمردانه‌اي را با شيعيان و مسلمانان در كشورهاي مختلف جهان دارند.

حجت الاسلام والمسلمين "سيد سجاد حسين كاظمي" در گفت و گو با خبرنگار پژوهشنامه الكترونيكي ره آورد ايسكو در پاسخ به اين سوال كه آينده جهان اسلام و تشيع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ خاطرنشان كرد: اقدامات دشمنان عليه امت اسلام اعم از شيعه و سني متفاوت است ما در هيچ زماني شاهد اين همه اهانت و توهين به مقدسات اسلام خصوصا ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) نبوده‌ايم. متاسفانه به خاطر تفكر و ايدئولوژي اسلامي مسلمانان، مقدس‌ترين مقدسات اسلام را مورد حمله قرار مي‌دهند.

وي اظهار داشت: دشمنان با اين اهانت‌ها قصد دارند تا واكنش مسلمانان و شدت علاقه آنها به پيامبر اسلام (ص) و دين مبين اسلام را مورد سنجش قرار داده و متوجه شوند كه اسلام تا چه اندازه در جوامع مختلف گسترش پيدا كرده است.

كاظمي ادامه داد: خوشبختانه بسياري از مردم در كشورهاي غيراسلامي به اين نتيجه رسيده‌اند كه هيچ ديني مانند اسلام، براي نجات بشريت در دنيا و آخرت برنامه‌اي ندارد به همين دليل، شاهد گرايش روزافزون مردم از كشورهاي مختلف به اسلام هستيم.

وي ادامه داد: برخي فكر مي‌كنند كه مردم در كشورهاي غير اسلامي از جمله آمريكا و اروپا آزادي مطلق دارند، ولي در حقيقت آزادي واقعي در دين مبين اسلام پيدا مي‌شود. اگر كسي بخواهد به خداوند نزديك شود و از تعلقات رهايي پيدا كند راه آن گرايش به دين اسلام است.

باوجود اين همه ظلم، بربريت و درندگي نسبت به مسلمانان در كشورهاي مختلف، هرگز نديده‌ايم هيچ مسلماني يهودي يا مسيحي شده باشد ولي ما ليستي از كساني كه به دين مبين اسلام گرويده‌اند، را در اختيار داريم.

كاظمي گفت: همه مردم جهان دنبال آرامش و امنيت هستند و غير از اسلام هيچ ديني نمي‌تواند امنيت مردم را تضمين كند. با وجود اين همه ظلم، بربريت و درندگي عليه مسلمانان هرگز نديده‌ايم كه هيچ مسلماني يهودي يا مسيحي شده باشد؛ ولي ما ليستي از كساني كه از يهود و مسيحيت به دين مبين اسلام گرويده‌اند، را در اختيار داريم.

وي افزود: اسلام راه را براي تكامل و پيشرفت بشريت باز كرده است و حقايق اين دين براي مردم آشكار مي باشد. بنابراين كساني كه دنبال حقيقت باشند اين حقيقت را در اسلام پيدا خواهند كرد.

ايشان ادامه داد:  تاكتيك كشورهاي غربي و اقدامات مخرب و تبليغات سوء آنها براي تضعيف ارزش‌هاي اسلام جواب عكس داده است. كساني كه مسلمان نيستند وقتي مشاهده مي‌كنند كه اين دين مورد اهانت قرار مي‌گيرد، كنجكاو مي‌شوند كه چه چيزي در اين دين نهفته است كه اينگونه مورد هجمه قرار مي‌گيرد. به همين دليل آنها بعد از مطالعه و تحقيق، به سمت حقيقت سوق داده مي‌شوند.

ايشان با تفسير وضعيت شيعيان گفت: در بين همه اديان و مذاهب، اسلام و مذهب شيعه براي نجات بشريت برنامه‌اي جامع و كامل دارند.

كاظمي خاطرنشان كرد: اگر مقام علمي و سيره اهل بيت‌(ع) را بدون افراط و تفريط براي مردم دنيا تبيين كنيم آنان به مكتب اهل بيت‌(ع) گرايش پيدا خواهند كرد. بسياري از مردم ساير مذاهب، اهل بيت(ع) را از نظر عقيدتي و نظري قبول دارند چون ائمه اهل تسنن شاگردان مكتب اهل بيت‌(ع) بودند و معصومين(ع) مشكلات علمي آنها را حل مي‌كردند.

وي گفت: مكتب اهل بيت(ع) تفسيري درست، انسان پسند، جهان پسند وخرد پسندي از اسلام ارايه داده است، در شرايط كنوني دشمنان با تبليغات منفي در كشورهاي مختلف جهان، قصد ضربه زدن به اين مكتب نوراني را دارند.

استاد حوزه علميه قم گفت: آنها چون از نظر فكري و از راه منطق و استدلال توانايي مقابله با تفكر شيعه را ندارند، راه‌هاي غيرانساني را انتخاب مي‌كنند.

كاظمي گفت: دشمنان مكتب اهل بيت(ع) با زور، تهديد و فشارهاي مختلف قصد دارند مردم را بترسانند، ولي به حول قوةي الهي با وجود اين فشارها وحملات، مردم فوج فوج به مكتب اهل بيت(ع) گرايش پيدا مي‌كنند و اين از الطاف خداوند متعال، عنايات حضرت مهدي(عج) و يك دليل زنده براي حقيقت مكتب اهل بيت‌(ع) است .

 وي با اشاره به ضرورت اتحاد ميان شيعيان در شرايط فعلي افزود: شيعيان در شرايط حساس كنوني بايد اتحاد خود را حفظ كنند و مسلمانان نيز در برابر دشمنان مشترك مقاومت كنند، شيعيان بايد به سمت وحدت حركت نمايند و آن نكته وحدت در اين زمان ولايت فقيه است.

دليل برخوردهاي قهرآميز با شيعه به خاطر ترس از تفكر اين مكتب است

كاظمي در پاسخ به اين سوال كه برخورد‌هاي قهرآميز با شيعيان خصوصا در پاراچنار پاكستان و يمن معلول چه عاملي است؟، گفت: پاراچنار هم مرز افغانستان است و اگر مردم اين منطقه از كشور بخواهند به شهرهاي ديگر پاكستان مسافرت كنند بين آنها و مناطق ديگر پاكستان گروه‌هاي جهال، سرسخت وخشن زندگي مي‌كنند و مانع سفر مردم اين منطقه مي‌شوند. تا امروز اين راه بسته بوده است و شيعيان به خاطر اعتقادات خود از راه‌هاي مختلف، تنها سفر اضطراري دارند.

وي ادامه داد: وضعيت گراني در منطقه پاراچنار به گونه‌اي است كه وقتي يك كيسه آرد در پاكستان يك هزار روپيه است، در پاراچنار هشت هزار روپيه به فروش مي‌رسد؛ ساير اجناس نيز چندين برابر گران شده است. ولي مردم اين منطقه تاكنون مقاومت كرده و به مكتب اهل بيت(ع) علاقه خاصي دارند و حاضرهستند كشته شوند ولي از اعتقادات خود دست برندارند و با توكل به خداوند متعال و عنايات امام زمان (عج)، هرگز در برابر اين فشارها سرفرود نمي‌آورند.

وي اظهار داشت: نماينده ولى فقيه و رهبر شيعيان علامة "سيد ساجد على نقوى" با دولت‌مردان پاكستان در مورد وضعيت بحراني مردم در اين مناطق، تاكنون مذاكراتي را انجام داده‌اند و تذكر دادند كه وضعيت شيعيان در همه مناطق پاكستان به ويژه در پاراچنار و ديرة اسماعيل خان و كويته براى ما قابل تحمل نيست.

كاظمي‌گفت: شيعيان در پاكستان ضعيف نيستند، ولي چون اعتقادي به نقض قانون ندارند كارهاي خود را از طريق مذاكره دنبال مي‌كنند و اگر ما مقاومت مي‌كرديم و مانند آنها سلاح به كار مي‌برديم كارمان به اينجا نمي‌رسيد. ما (شيعيان) در پاكستان قدرت مقابله به مثل داريم ولي مصلحت كشور را بر هر چيز ديگر ترجيح خواهيم داد.

وي گفت: در كشور پاكستان مكتب اهل بيت(ع) و فقه جعفري در اكثريت هستند و در بين مسلمانان، فقه جعفري بيشترين طرفدار را دارد.

كاظمي اظهار داشت: در پاكستان ائتلاف گروه‌هاي مذهبي(متحدة مجلس عمل) تشكيل شده و دنبال اين بودند كه بين مسلمانان وحدت ايجاد كنند تا مذاهب عليه همديگر چيزي نگويند، به مقدسات همديگر احترم بگذارند و با قدرت‌هاي استعماري مبارزه كنند. در پي اين تصميمات، رهبران شيعه و سني جلسات مشتركي تشكيل دادند و با اين اقدامات وضع بهتر شده است. ولى متاسفانه مزدوران استعمار جهانى نهضت جعفرى را ممنوع الفعاليت كردند.

قدرت‌هاي جهاني و بازيگران منطقه‌اي دست به دست هم  دادند تا وضعيت كشورهاي اسلامي را ناامن كنند.

ايشان در پاسخ به اين سوال كه چرا به افرادي مانند عبدالمالك ريگي در پاكستان پناه داده مي‌شوند، گفت: عبدالمالك ريگي اخيرا مطرح شده است ولي مزدوران زيادي مانند عبدالمالك ريگى در كشور ما وجود دارند و متاسفانه اين اوضاع نه تنها به نفع شيعيان نيست، بلكه كشور پاكستان را با مشكل مواجه كرده‌است و امروز وضعيت ناامني در پاكستان به گونه‌اي است كه اگر كسي براي خريد به بازار برود خانواده او مطمئن نيستند كه زنده به منزل بازگردد.

كاظمي يادآورشد: دشمنان پاكستان، قدرت‌هاي جهاني و بازيگران منطقه‌اي دست به دست هم داده‌اند تا وضعيت اين كشور اسلامي را ملتهب نمايند.

اين نويسنده و محقق پاكستاني تنها راه پايان دادن به خشونت را كنار زدن اختلافات دانست وگفت: شيعه و سني بايد  اختلافات را كنار بگذارند، متاسفانه كشور عربستان كليد اختلافات در منطقه و جهان اسلام است بايد بين ايران و عربستان مذاكراتي صورت گيرد تا مردم مسلمان از اين وضعيت خارج شوند.

وي خاطرنشان كرد: وضعيت شيعياني كه به مكه و مدينه مي‌روند مناسب نيست و در طول تاريخ هرگز وضعيت جهان اسلام اينگونه نبوده است. لذا كشورهاي اسلامي بايد از مزدوران استكبار جهاني اعلام برائت كرده و در برابر آنها منفعل نشوند.

كاظمي ادامه داد: سرنخ تمام گروه‌هاي انحرافي در دنياي اسلام به دست استكبار مي‌رسد، بزرگترين مركز شيعه شناسي جهان، امروز در رژيم صهيونيستي فعال است آنها اين كار را انجام دادند تا نقاط مثبت و منفي شيعيان را جمع‌آوري كرده و روي آنها كار كنند، در اروپا نيز مراكز اسلام شناسي زيادي تاسيس شده است.

مرجعيت و عزاداري، سرچشمه قدرت و مايه رشد شيعه در طول تاريخ مي‌باشند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد نقش مرجعيت و عزاداري امام حسين(ع) در تثبيت قدرت شيعه در طول تاريخ اظهار داشت: امامت اهل بيت(ع) به عنوان جارى مجراى نبوت ومرجعيت و ولي فقيه به عنوان جارى مجراى امامت، راهنمايان الهي براي مردم هستند. ما وجود ولايت فقيه و تاثير آن را در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي را مشاهده كرده‌ايم.

كاظمي گفت:  دشمنان براي تضعيف اسلام و مذهب تشيع مقام مرجعيت و عزاداري امام حسين‌(ع) را هدف قرار داده‌اند، آنها براي اينكه روح عزاداري امام حسين‌(ع) را از بين ببرند به خرافات روي آورده‌اند و مردم را عليه مرجعيت تحريك مي‌كنند.

وي ادامه داد: وقتي مردم از عزاداري امام حسين‌(ع) و مرجعيت دور شوند تشيع تضعيف خواهد شد و بايد بيدار باشيم وبراي مراسم عزاداري برنامه داشته باشيم و با مرجعيت نيز ارتباط خود را گسترش دهيم.

وي گفت: آمريكا و اروپا تا امروز درك نكرده‌اند كه امام خميني (ره) با اين همه ساده‌زيستي، چگونه تمام جهان را دگرگون ساخته است. هم‌اكنون ايدئولوژي امام خميني(ره) در غرب در حال بررسي است كه ايشان چگونه جهان را متحول كرده است.

وي ادامه داد:  نظريه ولي فقيه و مصاديق آن مايه افتخار شيعيان مي‌باشد و در مسائل بعد از انتخابات ايران، ما بركت وجود ولايت فقيه را بيشتر احساس كرديم و حوادث اخير در ايران نشان داده است كه آن ملت وكشوري كه زير پرچم ولايت فقيه باشد، وقتي يك مشكلي ايجاد مي‌شود چگونه با يك سخنراني و بيان، همه اوضاع آرام مي‌شود.

كاظمي گفت: كشور ما نياز به شخصيتي مانند امام خميني (ره) دارد مردم حتي اهل تسنن معتقدند كه كشور ما به شخصيتي مانند امام خميني(ره) نياز دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه علل گسست روابط مسلمانان و تشديد اختلافات ميان آنها كدام است؟ گفت: مسلمانان به مقدسات همديگر احترام بگذارند وقتي به همديگر احترام نگذاريم اختلاف و گسست ايجاد خواهد شد، هر مذهبي براي خود مقدساتي دارد و اگر خداي دروغين كسي را مورد اهانت قرار دهيم به خداوند حقيقي ما توهين مي‌كنند. احترام به مقدسات به اين معنا نيست كه ما مقدسات آنها را قبول داريم، بلكه مقدسات هر كس براي خود او مقدس است.

كاظمي گفت: سران، مبلغان و شخصيت‌هاي برجسته هر مكتب بايد بين جامعه و مردم وحدت ايجاد كنند و با اظهارنظرهاي خاص، مذاهب را عليه همديگر نشورانند. بلكه بايد مسلمانان را به سمت وحدت سوق دهند، هر كس اعتقادات خود را داشته باشد و نبايد آنها را رها كند ما دنبال درست كردن يك مكتب ديگر نيستيم، ما مشتركات و اختلافاتي داريم همانگونه كه مشتركات وجود دارد و بايد به آنها احترام بگذاريم مختصات (اعتقادات) را نيز نبايد رها كنيم. اگرهمه مذاهب مختصات خودشان را رها كند خلاف اجماع مركب مي‌شود و چيزي كه جز دين مي‌باشد را رها كرده است. هر مكتب با دليل، برهان و منطق مي‌تواند از مذهب خود دفاع كند ولي عليه همديگر كسي را نشورانند.

رييس كميسيون مشاوران منطقه‌اي طلاب پاكستان با ابراز انزجار شديد از حوادث تلخ يمن و برخورد با شيعيان اين كشور گفت : نيروهاي نظامي حزب بعث عراق بعد از سقوط صدام در ارتش يمن به كار گرفته شده و عوامل اصلي كشتار شيعيان آن كشور بويژه الحوثيون خود حزب بعث عراق مي‌باشند.

كاظمي خاطرنشان كرد: كساني كه توسط صدام براي شيعه كشي تربيت شده بودند عقده‌هاي شكست از امريكا را روي شيعيان يمن خالي مي‌كنند، متاسفانه برخي كشورهاي اسلامي از جمله عربستان، با همكاري آمريكا و اسرئيلي‌ها وارد معركه كشتار شيعيان يمن شده‌اند.

وي اظهارداشت: سازمان‌هاي بين‌المللي و منادي حقوق بشر كه شعارهاي آنها گوش فلك را كر كرده ‌است اكنون كجا هستند؟، چرا سازمان ملل وشوراي امنيت و اروپا به حقوق مردم يمن اهميت نمي‌دهند؟.

كاظمي با اشاره به نقض حقوق بشر در درگيري‌هاي يمن، گفت: متاسفانه ما امروز شاهد جنايات بيشماري در كشور يمن هستيم و همان‌گونه كه اسرائيل در عزه و امريكا در ساير كشورهاي اسلامي جنايت آفريدند، امروز عربستان و ارتش يمن به قتل عام شيعيان آن كشور روي آوردند.

وي گفت: برخي شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه آنها در يمن شيعيان را به قتل مي‌رسانند و سپس، با بستن يك ريسمان به پاي آنها، اجساد قربانيان را با خودرو روي سنگ فرش خيابان‌ها مي‌چرخانند.

وي گفت: بنا به اخبار موثق در يمن، سادات اعم از شيعه و سني را به قتل مي‌رسانند و قصد دارند شجره سادات وشعيه را با حمايت آمريكا و عربستان در اين كشور از بين ببرند.

كاظمي ادامه داد: همه ما بايد از مظلومان دفاع كنيم و امروز كشورهاي اسلامي در برابر جنايت‌هايي كه در يمن صورت مي‌گيرد مسووليت سنگيني بر دوش دارند.

وي اظهارداشت: اگر محققان و سياست‌مداران باتجربه اين جنايات را ريشه‌يابي كنند ريشه آن به وهابيون عربستان برمي‌گردد و اين كشور همان‌گونه كه از طالبان و بن‌لادن حمايت كرد امروز از تفكري كه حكم به قتل شيعيان مي‌دهد با تمام وجود حمايت مي‌كند.

ايشان در پاسخ به سوالي در زمينه مهمترين شبهات كلامي در عصر حاضر گفت: از لحاظ دانش‌هاي كلامي دو بحث در حوزه اسلام بايد با دقت و داريت حل شود  و مردم را نيز بايد نسبت به اين مسائل توجيه كنيم كه يكي از اين مسائل توحيد است علت بسياري از اختلافات در دنياي اسلامي اين است كه بحث توحيد براي عده‌اي هنوز حل نشده است و مي‌گويند توسل به حضرت رسول(ص) و اولياي الهي شرك است و زيارت قبور رفتن را شرك مي‌دانند بنيان و اساس شبهات اين است كه مساله توحيد براي آنها حل نشده است.

 كاظمي با اشاره به اينكه بدعت دومين شبهه كلامي است كه امروز گريبانگير جهان اسلام شده است، خاطرنشان كرد: اخيرا فرقه وهابيت شبهه بدعت را پيش كشيده است، آنها فكر مي‌كنند كه هر چيزي كه در زمان رسول الله(ص) نبوده و امروز هست بدعت است ولي اين بدعتي كه آنها مي‌گويند از طرف قرآن، روايات و احاديث تاييد نشده است و اگر چنين باشد وجود كساني كه مي‌گويند چيزي كه در زمان رسول نبوده و امروز هست، بدعت است. وجود خود اين افراد چون در آن زمان نبوده‌اند ولي امروز هستند بدعت مي‌باشد.

وي افزود: بايد در اين زمينه نيز بيشتر كار كنيم و مردم را نيز بايد توجيه كرد. وقتي اين دو بحث( توحيد و بدعت) را حل كرديم به بسياري از شبهات پاسخ داده‌ايم. در زمان شيخ مفيد، سيدرضي و علامه حلي به بسياري از اين شبهات پاسخ دادند، ولي امروز عده‌اي در برخي از كشورهاي اسلامي از جمله عربستان نشسته‌اند وتنها براي شبهه پراكني، دستمزد دريافت مي‌كنند.

وي گفت: لازم است با دليل و برهان به شبهات پاسخ داده شود جوانان خيلي با مسائل كلامي آشنا نيستند و ممكن است برخي شبهات را قبول كنند. مبلغان و روحانيون بايد بيشتر با جوان‌ها انس بگيرند و به اين شبهات پاسخ‌هاي قانع كننده دهند.

ايشان به وضعيت كشورش پاكستان اشاره كرد و گفت: متاسفانه از نظر مبلغان مذهبي وضعيت ما نامطلوب است و برنامه منسجم كه چشم انداز روشني داشته باشد از طرف نهادهاي پاكستان، ايران وحوزه‌هاي علميه نداريم. تاكنون مبلغان و افرادي به اين كشور اعزام ‌شدند ولي نتايج لازم را نگرفته‌ايم.

كاظمي ادامه داد: بايد از متخصصان كمك بگيريم كه چرا كارهاي تبليغي تاكنون در پاكستان جواب نداده است. اگر در آينده قصد اعزام مبلغ داشته باشيم بايد نهادهاي ديني به آنها اصول سخنراني را ياد دهند.

به گفته اين محقق و پژوهشگر حوزوي، سخنراني در ايران با پاكستان تفاوت دارد، در پاكستان سخنراني براي جذب مردم به يك تكنيك خاص نياز دارد، مردم در آنجا كمتر به سخنراني گوش مي‌دهند، براي تبليغ در خارج از كشور، بايد افراد ثاثيرگذار و صاحب سبك در سخنراني انتخاب شوند.

"سيد سجاد حسين كاظمي" از سادات موسوي است كه در منطقة چكوال پاكستان به دنيا آمد.  شجره وي به حضرت اسحاق بن موسى كاظم مي‌رسد. ايشان در منطقه‌اي از پاكستان زندگي مي‌كند كه سادات موسوي زيادي زندگي مي‌كنند.

وي گفت: در آن منطقه زمينه خوبي براي ترويج فرهنگ اهل بيت‌(ع) وجود دارد. يكي از مناطقي كه از اين خطرات شوم افراطيون محفوظ مانده، منطقه چكوال است و اين به خاطر حضور سادات موسوي است كه در مناطق آنجا مختلف وجود دارند. .

اين روحاني و نخبه پاكستاني مي‌گويد : بعد از تحصيلات مقدماتي به سمت علوم ديني رفتم و در ايران ابتدا شوراي سرپرستي پذيرش مي‌كرد قبل از انقلاب، كساني كه تمايل به علوم ديني داشتند بايد به نجف اشرف مي‌رفتند ولي بعد از ظلم و ستم صدام در عراق، حوزه نجف هم دچار دگرگوني شده بود ولي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كه يك انقلاب اسلامي جهاني بود وضعيت دگرگون شده و زمينه حضور مشتاقان و دلدادگان به مكتب تشيع براي تحصيل در شهر مقدس قم فراهم شده است.

ايشان با ذكر خاطره اي نقل مي‌كند: در دوران نوجواني زماني كه ما با بچه‌هاي محله بازي مي‌كرديم حتي بچه‌هاي اهل تسنن هم مي‌گفتند كشور پاكستان به يك آيت الله خميني نياز دارد. چون ديده بودند كه اين مرد با شعار نه شرقي و نه غربي در برابر جهانيان ايستاده و اثبات كرده است كه اهل عمل است. امام راحل غير از خداوند از هيچ كس هراس نداشت .

وي ادامه داد: بعد از كسب مدرك ديپلم، به حوزه علميه اسلام آباد آمدم و نزد علامه شيخ محسن علي نجفي از شاگردان شهيد محمد باقر صدر، تحصيلات علوم ديني را در جامعه اهل بيت‌(ع) آغاز نمودم و سه سال و نيم در آن مدرسه درس خواندم و بعد از آن از طريق جامعه المصطفي العالميه پذيرش شده و بعد از ورود به ايران در مدرسه حجتيه در ايران مشغول تحصيل شدم.

كاظمي خاطرنشان كرد: كتاب مكاسب را در محضر استاد پاياني و رسائل و كفاية در محضر استاد اعتمادي و درس خارج اصول را در محضر استاد حضرت آيت الله وحيد خراساني و درس خارج فقه درخدمت اساتيد معظم حضرات آيات عظام تقليد ميرزا جواد تبريزي، فاضل لنكراني و بهجت بودم.

وي خاطرنشان كرد: از زماني كه مقام معظم رهبري فرموده بودند كه بايد در حوزه رشته‌هاي تخصصي راه‌اندازي شود، چند موسسه مانند فلسفه و كلام  آيت الله سبحاني راه‌اندازي شد، وقتي شرايط پذيرش تحصيل در مؤسسه فلسفه و كلام اعلام كردند من هم شركت كردم.

كاظمي افزود: استاد رباني گلپايگاني خدمت آقاي سبحاني گفت كه برخي طلاب مشغول درس خارج نيستند ولي صلاحيت خوبي دارند و بايد به آنها ميدان داده شود چون غيرايراني هم هستند و به اين شرط به ما اجازه تحصيل دادند كه هيچ تسهيلاتي از موسسه به آنها تعلق نمي‌گيرد و طلبه غيررسمي موسسه امام صادق (ع) شديم و در ترم اول وقتي امتحان رسيد همين طلاب غيررسمي نمره آنها از همه بالاتر بود  تا جايي كه خود آيت الله سبحاني دستور داده  و گفت كه ما را رسمي كنند. چون در منطقه پاكستان شبهات عليه شيعه زياد است پايان نامه خود را در اين زمينه تدوين كردم.

وي اظهار داشت: چهار سال در حوزه پاكستان درس خواندم و بعد وارد ايران شدم.در زمان تحصيل دروسي مانند كلام،  فقه، اصول و چندين كتاب ديگر حوزوي را پيش استاد مي‌خواندم و آنها را در مدارس تدريس مي‌كردم  و بعد از مدتي نيز رييس كميسيون پژوهش مشاورين منطقه در جامعه المصطفي العالميه شدم كه در اين كميسيون از كشورها و مليت‌هاي مختلف مانند عراق، سوريه، پاكستان و ساير كشورهاي اسلامي حضور داشتند .

ايشان همچنين در پاسخ به سوالي در زمينه چگونه حضور در قم گفت: براي تحصيل و آشنايي بيشتر با دين و مذهب به ايران آمدم تا خود را اصلاح  و با بازگشت به كشور خود به مردم و شيعيان پاكستان خدمت كنيم.

وي اظهار داشت: با مركز پاسخگوي به شبهات ديني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي همكاري داشتم. ما زير نظر نماينده ولي فقيه و رهبرشيعيان پاكستان، يك موسسه به نام مركز مطالعات اسلامي تاسيس كردم و مدتي نيز مسووليت اين مركز را برعهده داشتم و در اين مركز به شبهات و سوالات ديني به زبان اردو پاسخ داده مي‌شود.

 كاظمي با اشاره به آثار و تاليفات علمي خود گفت: آثاري مانند آيه تطهير، پاسخ به شبهات، آيه مباهله، آيه مودت، حديث ثقلين، وحي، توحيد در خالقيت، صلح امام حسن‌(ع) را نوشته‌ام. ايشان همچنين آثاري مانند قرآن و پلورئاليسم، قرآن و سكولار و فقه و عرف را نيز ترجمه كرده‌است.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما