مقاله
مبارزه دشمنان را با مبارزه قلمي در عرصه بين‌الملل پاسخ دهيم نويسنده: حبيب قهرماني

بي‌ترديد بايد آنچه كه در جهان غرب به اصطلاح متمدن با عنوان اسلام هراسي[1] بر ضد مسلمانان در جريان است و به القاي ترس و نفرت و وحشت كاذب از پيروان دين مبين اسلام در ميان ملت‌ها‌ مي‌‌پردازد و هر روز رنگ و لعاب جديد به خود مي‌گيرد نقشه كثيف ناميد.

نفرت انگيزترين نقشه‌اي كه آغاز آن به دهه‌ي 1980 بازمي‌گردد و پس از 11 سپتامبر 2001 توسط دست‌ها‌ي آلوده و پشت پرده دشمنان قسم خورده مكتب رهايي بخش اسلام، مدعيان دروغين دموكراسي، نژاد پرستان كاپيتاليست‌، اربابان كارتل‌ها‌ و تراست‌ها‌ و مجريان برده‌داري به شكل نوين سناريوي آن كليد خورد و بهانه‌اي براي اغفال، گمراهي، چپاول، غارت و استثمار ملت‌ها‌ و نيز ابزاري جهت سرپوش نهادن بر ظلم و بي‌عدالتي خود و اِعمال شكل جديد آپارتايد بر ضد مسلمانان جهان گرديده است.

در حقيقت تهاجم همه جانبه و هماهنگ رسانه‌هاي غربي بر ضد مسلمانان و انباشتن اذهان مردمان خود و ديگر مردمان از تهمت‌ها‌ و دروغ‌هاي ناروا در مورد اسلام و مسلمانان اهداف پشت پرده‌اي را دنبال مي‌كند كه تأمين كننده‌ي منافع نامشروع اقليت‌ها‌ي حاكم بر فرهنگ سرمايه‌داري است كه با تبليغات سوء و نفرت انگيز خود اذهان ناآگاه از معارف نوراني اسلام و افكار خام و ناپخته قربانيان فرهنگ سرمايه‌داري را شكل مي‌‌هند.

در واقع ماهيت فرهنگ فاسد سرمايه‌داري با مكر و نيرنگ، زور و تزوير و ظلم و بي عدالتي شكل گرفته است و از اين تمدني كه بر پايه‌ي ظلم و بي‌عدالتي بنيان نهاده شده است غير از اين انتظار نمي‌رود. دشمنان ما با ايجاد يأس و نااميدي، تحقير و القاء ترديد در مسلمانان و ترساندن حاكمان نالايق ملت‌ها‌ي مسلمان و فرو ريختن ارزش‌ها‌ي معنوي آنان، راه را براي چپاول‌، غارت و استثمار ناجوانمردانه بيشتر هموار مي‌‌كنند. بنابراين تهاجم فرهنگي، اسلام هراسي، اسلام ستيزي و قرآن سوزي فرايند پليدي است كه دشمنان دين ما و صهيونيسم و نظام سلطه بين‌الملل آنرا طراحي كرده و به اجرا در آوردند.

 

حال آنچه كه رسالت ما را دو چندان مي‌‌كند اين ‌است كه علماي بزرگ دين‌، انديشمندان مسلمان و پژوهشگران ولايت مدار در عرصه‌ها‌ي بين‌المللي حضوري فعال يافته، به روشنگري و تبيين عالمانه‌ي دين مبين اسلام بپردازند و به فرموده‌ي رهبر معظم انقلاب‌(دام ظله العالي)«اگر در مقياسي جهاني آرمان‌ها‌يي را پديد آوريم بايد آن را به پذيرش جامعه جهاني هم برسانيم و هويت تمدن اسلامي را در جهان شكل دهيم. در گام بعد بايد بدنبال ايجاد يك هوشمندي متناسب با پذيرش جامعه جهاني باشيم. بنابراين راهي طولاني پيش روي ماست و در نقطه‌ي آغازين آن قرار داريم.»

اهداف شركت در كنفرانس‌هاي بين المللي

آگاهي‌بخشي به ديگر شركت‌كنندگان همايش‌هاي بين‌المللي از سوي انديشمندان اعزامي به عنوان سفيران علمي، پژوهشي و نظري نظام و ولايت با منطق سديد از واقعيت‌هاي علمي، سياسي و اجتماعي ايران در راستاي رهنمودهاي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)؛

فراهم نمودن بستري براي همفكري و تعامل صاحب‌نظران و دانش‌پژوهان حوزوي و شيعه، در زمينه تبادل تجربيات موفق خود در موضوعات و محورهاي مورد نياز و علاقه؛

زمينه‌سازي بستر مناسب براي ارايه ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران، اساتيد و پژوهشگران در خصوص مباحث مطروحه؛

ايجاد فضايي مناسب براي بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي علمي و تحقيقي پيش روي شركت‌كنندگان؛

ايجاد فرصت بروز و ظهور خلاقيت‌ها و راه‌كارهاي نوآورانه؛

اطلاع‌رساني شفاف در جهت افزايش معرفت و بصيرت مخاطبان؛

ايجاد احساس خودباوري و توانمندي در عرصه علوم اسلامي و انساني در پژوهشگران با شركت فعال در كنفرانس‌هاي بين‌المللي؛

كسب تجربه در زمينه روش‌شناسي نوين مهندسي فرهنگي بومي و غيربومي و ارايه راهكارهاي علمي جديد.

حضور در كنفرانس‌هاي بين‌المللي چه فوايدي دارد؟

شناساندن و شناختن ظرفيت‌هاي موجود در ايران و ساير كشورها؛

آشنايي با آخرين دستاوردهاي علمي، پژوهشي و فكري انديشمندان؛

ايجاد انگيزه براي اساتيد و پژوهشگران مراكز علمي؛

دانش‌افزايي و كسب تجربيات در عرصه‌هاي مختلف؛

ايجاد آشنايي و مودت ميان انديشمندان كشورهاي مختلف؛

تبادل اطلاعات علمي پژوهشگران ايراني با اساتيد و محققان بين‌المللي؛

ارتقاي سطح علمي مراكز علمي و پژوهشي حوزه علوم اسلامي و ديني كشور با استفاده از موقعيت‌ها و فرصت‌هاي علمي در سطح بين‌المللي؛

ايجاد تعامل سازنده في‌مابين دانشمندان و متخصصين رشته‌هاي مختلف در زمينه‌هاي مشترك علمي پژوهشي؛

عبور علم و دانش از مرزهاي كشور و جهاني شدن مفاهيم و انديشه‌هاي ناب انديشمندان و فرهيختگان مسلمان ايراني؛

و فوايد پنهان و آشكار بسيار.

 

از آنجا كه محور اصلي دين ما مبتني بر تفكر و تدبر است داراي ادبيات علمي قوي و مستحكم نيز مي‌‌باشد و صلاحيت نقد تمدن غرب را نيز به طور علمي و عالمانه داراست و اين مسئوليت سنگين انديشمندان ما در عرصه‌ها‌ي جهاني و بين‌المللي است تا از اين رهگذر با ارايه‌ي انديشه‌ها‌ي ناب اسلام عزيز و تبيين برنامه‌ها‌ي سعادت‌بخش آن براي دنيا و آخرت به اثبات حقانيت،‌ شكوه و عظمت تمدن اسلامي بپردازند و با بهره گيري از معارف اسلام ناب محمدي‌، جهان خسته از دنيا زدگي را آگاهي بخشيده و دشمن بي‌انصاف را خلع سلاح نمايند و طبق فرمايشات رهبر معظم انقلاب (دام ظله العالي)«اين كار علمي دقيقاً نقطه‌ي مقابل اقداماتي است كه دشمن انجام مي‌‌دهد و تلاش دارد ثابت كند دين در عرصه تمدن‌سازي و رفع نيازهاي اجتماعي كار‌آمدي ندارد. از اين رو بايد اثبات كرد كه تمدن غرب توان پاسخ گويي به نيازهاي اجتماعي بشر را ندارد. اين كار، نيازمند يك تلاش جديد علمي است. بايد ثابت كرد كه تأمين سعادت بشر در گروي هدايت اسلامي است. اين اقدام بايد با ادبيات و شيوه‌هاي كاملاً علمي صورت گيرد. اين تلاش علمي نيازمند پژوهش بسيار گسترده‌اي در عرصه‌هاي مختلف است.»

پس بنابراين آنچه ‌را كه دغدغه‌ي اصلي رهبر معظم انقلاب مي‌توان برشمرد عبارت است از‌:

 انجام و ارايه‌ي پژوهشي عميق تا بتواند در افكار ساير ملل تأثير سازنده بگذارد. ادبيات ما بايد كاملاً علمي باشد، در اين نهضت توجه به موارد زير لازم و ضروري به نظر مي‌‌رسد:

·   ضرورت نظريه پردازي و توليد علم؛

·   ضرورت هوشمندي و عقلانيت در ارايه نظريات و پژوهش‌ها‌ي علمي؛

·   ضرورت شناساندن كارآمدي اسلام ناب در برآورده كردن نيازهاي مادي و معنوي بشر؛

·  رسالت سنگين عالمان دين در جامعه ملي و بين‌المللي و بطور كلي مسئوليت ديني انديشمندان و عالمان در دو نهاد حوزه و دانشگاه.

در واقع انديشه‌ي پاك و منور رهبر معظم انقلاب در عرصه جهاني، مبارزه علمي با تحقير غربي‌ها در قالب نهضت نرم افزاري و تحقق علم اسلامي در رويارويي و مقابله با فرهنگ غربي‌هاست كه به اندازه‌ي كافي در ادبيات علمي اتفاق نيفتاده است. وظيفه همه انديشمندان مخلص و مومن است تا با حضور خود در عرصه‌ها‌ي مختلف بين‌المللي به نقد عالمانه فرهنگ و تمدن غربي بپردازند و روزنه‌هاي فرهنگي دشمن را شناسايي و با ادبيات علمي با آن مقابله نمايند. رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به اين هدف بزرگ‌، برداشتن سه گام مهم را ضروري مي‌دانند:

«نقد جدي علمي نسبت به بنيان‌ها‌ي ساخته شده توسط دشمن؛

پاسخ علمي به شبهات دشمن؛

ارايه راهكارهاي جديد با هدف توسعه گسترده و نفوذ اسلام در مقياسي جهاني، منطقه‌اي و ملي.»

اميدواريم به عنوان يك انديشمند مسلمان و ولايت مدار با مطالعه عميق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي(دام ظله العالي) از هيچ كوششي فروگذار نكنيم. انشاءالله

 


[1] Islamophobia
منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما