کنفرانس، نشست و...
نشست مشترك برخي فلاسفه خارجي با محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد

نشست مشترك برخي فلاسفه خارجي با محققان و انديشمندان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به همت اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل، در اين نشست پرفسور "سجاد رِضوي" استاد دانشگاه كمبريج  و انستيتوي مطالعات عرب و اسلام ، پرفسور كريم داگلاس كرو استاد موسسه بين‌المللي مطالعات اسلامي مالزي، خانم دكتر اثنا از اساتيد دانشگاه‌هاي مالزي در اين نشست سخنراني كردند.

اين افراد دي اين نشست علمي با محققان و اعضاي هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

كريم داگلاس كرو، محقق برجسته در IAIS مالزي است و دكتراي خود را (1996) از موسسه مطالعات اسلامي در دانشگاه مك گيل مونترال كانادا و ليسانس خود را (1972) از دانشگاه آمريكايي بيروت اخذ نموده است. براي بيش از پانزده سال 1981-1997 به تدريس زبان و ادبيات عربي و رشته‌هاي مذهبي اسلامي در شمال امريكا مشغول بوده است.

حوزه‌هاي تحقيقاتي او شامل كاركردهاي رواني معنوي ايمان، هوش و عقلانيت، مباحث اخلاقي و متافيزيكي، مذهب سني و شيعه و مطالعات صلح اسلامي است. او طيف گسترده‌اي از موضوعات ديني اسلامي را تدريس و بر پايان نامه هاي متعدد كارشناسي ارشد و رساله دكترا نظارت كرده است.

پرفسور رضوي نيز استاد دانشگاه اكستر، انستيتو مطالعات عرب و اسلام است كه در زمينه تاريخ انديشه اسلامي تحقيقات زيادي انجام داده است.

سركار خانم اثنا تحصيلات خود را در دانشگاه كلمبيا به پايان رسانده و هم اكنون در حوزه فلسفه اسلامي در مالزي به تدريس و تحقيق مشغول است.

استاد دانشگاه كمريج انگلستان در اين نشست گفت: هر انقلابي داراي ايدئولوژي و ايده‌هايي است اما آنچه مهم است اينكه صورت بندي‌ها وايده ها قبل از انقلاب بيان شوند. در بيشترموارد پس از انقلاب ها تبين مفصلي از مبناهاي فكري آن انقلاب مطرح مي شود.

دكتر سجاد ضوي خاطرنشان كرد: اينكه انقلاب اسلامي تا چه اندازه مبتي بر فلسفه اسلامي است شايد استدلال حكومت اسلامي مبتني بر فلسفه اسلامي باشد ولي به صورت فلسفه اسلامي بيان نشده است.

 وي خاطرنشان كرد:  در مباحث ملاصدرا خيلي صريح بحث حكومت اسلامي مطرح نشده است شايد بعد از مطرح شده باشد ولي اينكه امروز تا چه حد نيازمند تبيين و صورتبنيدي مباني فكري انقلاب هستيم قطعا اين كار لازم است.

وي گفت: چون جزئيات زمان تقاوت دارد و با اين تفاوت ها نيز به تبيين هاي جديدي نياز دارد و اين تبيني بر عهده كساني است كه مي خواهند انديشه سياسي را بيان كنند براي كساني كه خارج از كشور هستند.

وي گفت: خيلي از موارد سياسي در ايران براي افراد خارج از كشور قابل تبيين نيست و كساني كه در ايران كار انديشه سياسي مي كنند بايد براي افراد بيروني انقلاب را تبين نمايند.

وي افزود: آيا فلسفه اسلامي عملي, قابل كابرد است يا نه , در بيشتر موارد متقفكراني مانند ملاصدرا در مورد مباني نظري فلسفي و حكمت عملي در فلسفه بحث هاي زيادي شده است اما نتايج خاصي كه بر ديدگاه فلسفي مبتي است را بيان نكردند مثلا نتايجي كه در اخلاق مي توان از فلسفه گرفت.

وي ادامه داد: چالش امروز خصوصا براي كساني كه فلسفه اسلامي توليد مي كنند اينكه بايد ببينتد هدف از فلسفه اسلامي چست و چه كارهايي بايد انجام دهد, تعبيري كه ما از فلسفه در زندكي داريم تعبير مناسبي نيست چرا كه فلسفه در زندگي جريان دارد.

رضوي گفت: مسائل علمي از قبيل اخلاق كاربردي كه در جامعه چگونه رقتار كنيم و با دوستان و خانواده وبا مخالفان خود, همه موضوعاتي در مورد انسان بودن است. اما اينكه نتايح خاص فلسفه اسلامي دراين موضوعات چيست در اين زمينه كار نشده است.

وي تصريح كرد: ملاصدار در كتاب مقدمه تفسير الفاتحه تبين كاملي از انسانيت دارد كه انسان چيست و اساس حكمت در مورد انسانيت است كه حكمت اين است كه از كجا امديم به كجا رفتيم و به كجا خواهيم رفت.

وي گفت: اگر بخواهيم به يك مدل موفق از فلسفه اسلامي نظر كنيم بايدارتباط خود را بيشتر كنيم, من دپارتماني كار مي كنم كه همكاران بودايي من در موضوع معرفت شناسي، بودايي شناسي و كارهاي خوب و سطح بالايي مي كنند و ما بايد بخشي از زبان باشيم تا بتوانيم يك زبان را تغيبر دهيم.

استاد موسسه بين‌المللي مطالعات اسلامي مالزي نيز در اين نشست با اشاره به شيوه‌هاي متفاوت مدرنيته گفت: مدرن بودن تنها منحصر به مدل غربي نيست بلكه بايد به سمت مدرنيته اسلامي حركت كنيم.

پرفسور كريم داگلاس كرو خاطرنشان كرد: مسلمانان حتي با استفاده از مقولاتي مانند پست مدرن، صورت و شيوه مدرنيته اسلامي را پيدا كنند.

وي با اشاره به پيشينه علم در اسلام ادامه داد: غربي‌ها مدعي هستند قرون وسطي از نظر علمي تاريك بود و در دوران روشنگري، روشن شد و متاسفانه ما نيز به راحتي حرف آنها را مي‌پذيريم.

پرفسور كرو ادامه داد: اين در حالي است كه علوم در آن عصر تاريك نبودند و فرهنگ و تمدن غرب از دل فرهنگ‌هاي مختلف مسلمان، اسلامي، اروپايي و هندي پديد آمد.

وي يادآورشد: اگر ما داشته هاي خود را عملياتي كنيم، بسياري از مشكلات برطرف خواهد شد به عنوان نمونه اقتصاد اسلامي در بسياري از كشورها در مقام اجرا بر مولفه‌ها و بانكداري غربي و سيستم مادي غرب متكي است در حالي كه بايد سيستم اسلامي آن محقق شود.

داگلاس كرو خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورهاي اسلامي از جمله مالزي و ايران كه پيشرفت‌هايي داشتند هنوز مدل اقتصاد اسلامي اجرايي نشده است.

 وي همچينن با اشاره به ارتباط فلسفه با زندگي روزمره انسان است، گفت:  فلسفه جزئي از زندگي انسان بوده و در زندگي روزمره ما جريان دارد، مباحث مربوط به انسان بودن و چگونگي برخورد با كساني كه ديدگاه مخالف با ما دارند، همه فلسفه است.

پرفسور كرو گفت: در مالزي در مورد فلسفه كم كار مي‌شود فلسفه بيشتر به معناي غربي است. كار به جايي رسيده است كه وقتي در دانشگاه‌ها پيشهاد تاسيس رشته فلسفه اسلامي مطرح شد عده‌اي گفتند، فلسفه بدعت است.

وي افزود: به دليل اينكه ما  سنت خود انتقادي نداريم در مورد فلسفه اسلامي كم كار كرده‌ايم ولي در ايران متفاوت است.

وي خاطرنشان كرد: من با رييس يك دانشگاهي در مالزي روي تكنولوژي و علوم اسلامي صحبتي داشتم . ايشان گفت بايد تمام آيات و روايات قرآني را در حوزه‌هاي مختلف از حفظ داشته باشند و آنها را به خوبي به خاطر بسپارند تا بتوانند بر اساس اين مجموعه سنت اسلامي مندرج در آيات و روايات، يك تركيبي از تكنولوژي و علم با اسلام به دست دهند.

داگلاس كرو اظهار داشت: مساله اين است كه بايد به خود انسان برگرديم، اگر علم را تبار شناسي كنيم به تحولات مدرنيته و از انديشه‌هاي كلاسيك اروپا كه در ارتباط با اسلام و ساير تمدن‌ها بود مي بينيم كه آنها اصول استيلايي داشتند.

وي خاطرنشان كرد: وقتي مباحث اسلامي و ذخائر موثر در توليد مدرنيته را نگاه كنيم در توليد چيزهايي كه ما امروز داريم موفق بودند.

وي به نقش تكنولوژي اشاره كرد و اظهار داشت: تكنولوژي چيز بدي نيست، ولي اگر محدود به مسائل خاصي شود و با انسان ديده نشود مشكل ساز خواهد بود.

پرفسور داگلاس كرو خاطرنشان كرد: برخي مشكلات به خاطر رشد تكنولوژي نيست بلكه اگر در يك نگاه وسيع تر ديده شود باعث پيشرفت خواهد شد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما