اخبار
كارشناس مسائل بين‌الملل: قدرت نرم بيدارگرانه انقلاب اسلامي، استكبار جهاني را زمين گير كرده است

كارشناس مسائل بين الملل با اشاره به تاثيرگذاري انقلاب اسلامي ايران در عرصه سياست بين الملل گفت: قدرت نرم انقلاب و تفكر بيدارگرانه جمهوري اسلامي، استكبار جهاني را زمين‌گير و عرصه را بر رژيم‌هاي ديكتاتوري وابسته تنگ كرده است.

"حبيب قهرماني" در نشستي با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان كرد:  انقلاب اسلامي با تكيه بر مديريت مدبرانه و حكيمانه رهبر معظم انقلاب توانسته است درمنطقه و جهان منشاء تحولات چشمگير و تاثيرگذاري باشد و ما امروز بركات و دستاوردهاي انقلاب را در مصر و تونس و ساير  نقاط جهان شاهد بوده و خواهيم بود.

 وي ابراز اميدواري كرد: روند تحولات و خواسته‌هاي ملت مصر با هوشياري مبارزين، از تلاش‌هاي مذبوحانه غرب بويژه آمريكا و اسرائيل مصون بماند.

وي با اشاره به تحولات اخير منطقه خصوصا قيام مردم مصر گفت: قدرت نرم بيدارگرانه انقلاب اسلامي در منطقه خصوصا مصر و تونس تاثيرگذار بوده و مردم اين كشورها با الگوگيري از انقلاب اسلامي وارد فاز مبارزه جدي با استبداد داخلي و استعمار خارجي شده و در نهايت به پيروزي نسبي دست پيدا كردند.

قهرماني تصريح كرد:  شخص "حسني مبارك" براي امريكا مهم نيست بلكه مهم سيستم حكومتي مصر است، مصر به عنوان كشور عربي - اسلامي داراي نقش ممتازي در منطقه است،  هم مسلمانان زيادي در اين كشور زندگي مي‌كنند  و هم در ميان كشورهاي عربي به لحاظ قرار گرفتن در كنار سرزمين‌هاي اشغالي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

وي ادامه داد: مردم مصر نبايد تنها به سقوط مبارك اكتفا كنند بلكه مهم تغيير روش و سيستم حكومتي نشات گرفته از تفكر حسني مبارك است كه بايد از بين برود.

تغيير سيستم حكومت مصري، اختاپوسي بر روح اشغالگران

وي ادامه داد: اسرائيل نمي‌خواهد وضعيت سيستم حكومتي مصر به هم بخورد، چرا كه به هم خوردن پايه‌هاي اين سيستم، به معناي يك نوع اختاپوسي بر روح اشغالگران خواهد بود و قطعا آنها حتي يك شب را بدون هزيان به صبح نخواهند رساند.

قهرماني با اشاره به نقشه‌هاي احتمالي رژيم اشغالگر قدس و آمريكا در مصر گفت: يك تحليل اين است كه آمريكا براي مقابله با انقلاب مصر، در صحراي سينا يا كرانه‌هاي مصري، نيرو پياده كند و از آنجا قيام مردم به نفع خود مديريت كرده و در صورت لزوم مداخله مستقيم نمايد.

وي ادامه داد: چون طبق قرارداد كمپ ديويد(پيماني كه به وسيله انور سادات، رئيس جمهور وقت مصر و مناخيم بگين، نخست وزير وقت اسرائيل در تاريخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسيد) مصري‌ها نمي‌توانند به طور كامل در اين صحرا حضور داشته باشند و ممكن است آمريكا براي مقابله با مردم مصر، در اين منطقه و از نزديك به طراحي نقشه‌ها، توطئه هاي پيچيده‌‌تر و بيشتري بپردازد.

انسجام داخلي براي تغيير ساختار سياسي حكومت مصر

 مدير اداره همكاري هاي علمي و بين الملل يادآورشد:  در قيام مردم مصر همه گروه‌ها از جمله مسلمانان، مسيحيان، سكولارها و لائيك‌ها حضور دارند و نوعي انسجام داخلي براي سرنگوني رژيم ديكتاتوري مبارك و تغيير ساختار سياسي حكومت در اين كشور ايجاد شده است. اما آنچه مهمتر است مديريت و سازماندهي مناسب قيام توسط انقلابيون است كه بايد جدي گرفته شود.

 قهرماني يادآورشد: استكبار جهاني و رژيم صهيونيستي با انواع ترفندها سعي دارند انقلاب مردمي مصر را به نفع خود مصادره و با جايگزين كردن مهره‌هاي دست نشانده، معترضين را با روش‌هاي مختلف وادار به عقب نشيني و سكوت كنند.

وي اظهار داشت: آمريكا و رژيم صهيونيستي از مدت‌ها پيش در اين انديشه بوده‌اند  كه تجمعات را در ميدان اصلي شهر التحرير مصر حفظ و مديريت كنند و از پيشروي مبارزين به سمت اهداف و مراكز راهبردي جلوگيري كنند ولي در اين نقشه، نيز شكست خواهند خورد، دشمنان بدانند فرسايشي كردن حركت مردمي مصر به سادگي امكان پذير نيست و قطعا اقدامات استكباري آنها به بيداري هرچه بيشتر جهان عرب و مسلمانان جهان مي‌انجامد.

كارشناس مسائل بين‌الملل خاطرنشان كرد: مهره‌هاي نفوذي آمريكا و غرب نيز با حضور در ميان تظاهر كنندگان مصري، وضعيت سنجي مي‌كنند و مبارزين مصري و برنامه‌هاي  مردم را به سازمان هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي و آمريكا  گزارش مي‌نمايند تا آنها بتوانند مهره هاي احتمالي و مناسبي را  جايگزيني مبارك كنند و يا ميان مردم ايجاد ياس و نااميدي كنند بنابراين در اين برهه حساس، مبارزين بايد مراقب توطئه ‌گران و نقشه‌هاي آنان باشند.

نقش رهبري در پيروزي انقلاب‌ها

قهرماني، عدم رهبري واحد را مهمترين مشكل و ضعف قيام مردمي در منطقه دانست و گفت: اگر مردم مصر از نعمت يك رهبر واحد و مقتدر برخوردار بودند پيش از اين انقلاب آنها به ثمر نشسته بود.

 استاد زبان انگليسي و فرانسه دانشگاه‌هاي كشور با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تهران به مناسبت مسائل مصر گفت:  پيام رهبر معظم انقلاب براي تقويت روحيه مردم مصر خصوصا جنبش‌هاي مبارز بسيار موثر و سازنده بود و بعد از اين پيام، روند مبارزات نيز شكل مناسب‌تري به خود گرفته است.

(قهرماني تاكيد كرد: پيام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي نيز بازشناسي خوبي از شيوه‌هاي مبارزاتي مبارزان، تاكتيك‌ها و روش‌ها در طول مبارزه خصوصا با طرف‌هايي كه جنگ نرم را عليه ما بنيان گذاري كرده‌اند، بوده است.)

وي سخنان گرانسنگ رهبر معظم انقلاب را در جايگاه خود، براي مردم مصر نوعي هديه معنوي در فرآيند مبارزه مظلوم عليه ظالم توصيف كرد و گفت: سخنان ايشان بويژه در ميان گروه‌هاي مختلف مصري، بيانگر تاثيرگذاري و الهام بخش بودن انقلاب اسلامي و روحيه استكبار ستيزري رهبر فرزانه انقلاب در عرصه جهاني مي‌باشد.

وي با اشاره به نقش جوانان در صحنه انقلاب مصر تصريح كرد: بر خلاف نظر ديكتاتور مصر، جوانان نه تنها از طبقات فقير و فقرزده مصر نيستند بلكه اكثريت از طبقه متوسط، روشنفكران و مبارزه مصر در تجمعات حضور دارند.

مردم مصر مراقب توطئه ها و عوام فريبي حاكمان خود باشند

قهرماني ادامه داد: آمريكا و اسرائيل روي مهره‌هايي مانند "عمر سليمان" كه فردي وابسته، خشونت‌گرا و خونخوار است حساب ويژه باز كرده‌اند و اين خطر نيز وجود دارد كه آنها براي تحكيم قدرت خود، از عده اي از ارتش و نيروهاي وابسته براي مقابله با مبارزان مصري استفاده ‌كنند.

قهرماني گفت: آنها به شدت دنبال شناسايي مبارزان و انقلابيون برجسته و تاثيرگذار مصري هستند تا با ترور، دستگيري و تحت فشار قرار دادن آنها، نهضت را به انزوا كشانده و در نهايت  قدرت را در راستاي اهداف خود شكل دهند.

وي افزود: سياست سازان آمريكايي، اسرائيلي و ساير كشورهاي غربي به صورت شبانه روز تلاش مي‌كنند تا نهضت را به سمت فرسايشي شدن پيش ببرند تا بدين وسليه مبارزان را خسته و يا آنها را با تهديد، تطميع و تزوير از صحنه بيرون كنند و در نهايت  حكومت مورد دلخواه خود را در اين كشور تشكيل دهند.

كارشناس مسائل بين الملل تصريح كرد: آقاي شفيق نيز در سخناني گفت كه ما «عمرفاروق» را با احترام ساقط كرديم و اينگونه نيست اگر پدر ما (مبارك) اشتباهي كرده باشد با او  برخورد قهرآميز داشته باشيم و اگر قرار است ايشان برود با احترام از كشور خارج خواهد شد و اين خود يك توطئه و سوء استفاده از عواطف و فرهنگ مردم و جوانان مصري مي باشد.

قهرماني يادآورشد: در حال حاضر افرادي مانند عمرسليمان و احمد شفيق و برخي ديگر كه مهره‌هاي سوخته و يا نيمه سوخته هستند  به عنوان جانشين احتمالي مبارك هيچ جايگاهي در بين مردم مسلمان مصر ندارند و آمريكا نيز به نتيجه اي نخواهد رسيد.

وي گفت: آينده مصر را به دو صورت مي‌توان تحليل كرد اول اينكه آنها با تمام وجود تلاش خواهند كرد  انقلاب مردمي را فرسوده و به انحراف بكشانند و يا با بستن بانك‌ها و قطع حقوق كاركنان، سعي نمايند فشارهاي مضاعفي را به مردم تحميل نمايند تا طبقه ضعيف و متوسط مصر  متاثر از اين فشارها، از ادامه مبارزات كنار كشيده و شكست بخورند و نيز

ممكن است مهره‌اي جايگزين مبارك شود كه هيچ يك از تحليل گران سياسي در مورد آن حتي فكري نكرده باشند.

وي ادامه داد:  اين باعث خواهد شد كه وقفه‌اي در كار ايجاد شود و اين وقفه نيز براي آمريكا و اسرائيل يك فرصت مناسبي است كه اوضاع را به نفع خود تغيير دهند و با پاره اي تغييرات و دادن آزادي بيشتر الگوي جديدي را كه تامين كننده منافع غرب باشد تحميل نمايند. اما حقه بازان سياست ساز غربي بايد بدانند اين بيداري چيزي نيست كه يك شبه به وجود آمده باشد كه بتوانند آن را در مدت كوتايي مهار كرد.

وي اظهار داشت: مردم مصر با توجه به الگوگيري از روش‌هاي انقلاب اسلامي ايران، وحدت خود را بيشتر و سازماندهي كنند و اهداف مورد نظر را با تدبير و وحدت بيشتر برستذ و تا ان شاء الله به اهداف نهايي خود دست پيدا كنند.

قهرماني اظهار داشت: اگر مردم مصر تا آخرين لحظه با همين شور و استقامت، روي اهداف خود پافشاري كنند و به صورت سازماندهي شده و منسجم برنامه‌هاي خود را پيش ببرند، اتفاق  مباركي در اين كشور به وقوع خواهد پيوست.

وي گفت: احتمال اينكه ارتش مصر وارد صحنه مبارزات شود، زياد است، چون ارتش مصر تربيت شده پنتاگون است و ممكن است آمريكا براي شكست قيام مردمي، حدود 20 درصد ارتش مصر كه وابسته به مبارك هستند را همراه  نيروهاي امنيتي به جان مردم بيندازد.

قهرماني با اشاره به تحولات تونس يادآورشد: در يك روستا در تونس، يك پليس آب دهاني به صورت يك دستفروش انداخته و او(دستفروش) خود را آتش زد و اين باعث اعتراضات مردم روستا و كشاندن دامنه اعتراضات به شهر و در نتيجه فرار ديكتاتور تونس شده است و در اينجا بايد گفت اين عمل علت اصلي قيام نبوده بلكه نقش چاشني عمل كننده را داشته است.

وي با اشاره به تاثيرگذاري كار فرهنگي و قدرت نرم گفت: دو نوع قدرت نرم بايد تصور كنيم يكي قدرت نرم استكباري كه توسط آمريكا و استكبار جهاني وارد مي‌شود و ديگري قدرت نرم بيدارگرانه كه متاثر از انقلاب اسلامي است و هم اكنون قدرت نرم انقلاب بر قدرت استكبار جهاني پيروز شده است.

قهرماني با ريشه يابي تحولات و اتفاقات مصر اظهار داشت: ترويج اسلام هراسي، نفض حقوق بشر و تعرض به حقوق مسلمانان و سكوت برخي كشورهاي اسلامي مانند حاكم مصر، به شهادت رسيدن «مروه شرويني»  تبعه مصري مقيم آلمان و سكوت ديكتاتور مصر، توهين به مقدسات اسلامي مانند قرآن سوزي و اهانت به پيامبر بزرگ اسلام (ص) و ساختن فيلم هاي موهن عليه مقدسات اسلام باعث شده است كه خشم مسلمانان عليه كفر جهاني و ديكتاتورهاي وابسته به آنها برانگيخته شود.

وي گفت: مردم در كشورهاي اسلامي براي خروش عليه حاكمان وابسته خود، تنها نياز به جرقه كوچكي دارند.

قهرماني ادامه داد: سال‌ها قبل زنان مصري و تونسي به شكل عجيبي به نمادهاي اسلامي ايراني مانند چادر گرايش پيدا كرده بودند و اين قدرت نرم بيدارگرانه انقلاب اسلامي بوده است كه به اين شكل ظهور پيدا كرده است.

وي گفت: پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف علمي، فناوري و تكنولوژي و هسته‌اي، ايستادگي در برابر استكبار، باعث الگوگيري ساير ملت‌ها از انقلاب اسلامي ايران شده است و در آينده نزديك شاهد شكل گيري خاورميانه بزرگ با محوريت اسلام ناب و انقلاب اسلامي خواهيم بود.

قهرماني يادآورشد: انقلاب اسلامي در اين 30 سال توانسته است بر افكار مردم مسلمان و مستضعف جهان تاثيرگذار باشد، تبعيض‌هاي نژادي و مذهبي در غرب، قرآن سوزي و كشتار مسلمانان و بي تفاوتي حاكمان مستبد منطقه، همه به عقده‌‌هايي در مسلمانان و حتي آزادي خواهان غيرمسلمان تبديل شده است و باروت اسلحه انتفاضيه و اعتراضات مردمي در منطقه را شكل داده‌اند.

وي ادامه داد:  به عنوان نمونه چاشني اين باروت در كشور مصر نيز انتخابات اين كشور بود كه حسني مبارك براي ماندن رژيم خود، همه را حذف كرده بود..

مدير بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اينكه برخي شعارهاي مردم مصر، منطبق بر انقلاب اسلامي و متاثر از آن مي‌باشد، ادامه داد: مردم مصر بايد اين شرايط سخت و حساس را با درايت طي كنند و اجازه ندهند بار ديگر ديكتاتوري و سيستم حكومتي فرعوني، مستبدانه و فاشيستي  بر سرزمين آنها مسلط شود.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما