اخبار
سفير اتريش: گفت و گوي ميان اديان با جديت دنبال شود

سفير اتريش در جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه گفت  وگوي ميان اديان بايد به شدت دنبال شود، گفت:  گفت و گوهاي ميان اديان بايد شدت بخشيده شود تا حتي به رييس جمهور اتريش و كاردينال (كليسا) وين، نيز برسد.

دكتر "توماس بوكس باوم" روز يكشنبه در ديدار با حجت الاسلام والمسلمين "احمد مبلغي" رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد: ما به گفت وگوهايي نياز داريم كه به تفاهم ميان يكديگر منتهي ‌شود، هر چند كه به دليل فرهنگ‌هاي مختلف در قرن‌هاي متمادي، انسان‌ها نيز اعتقادات متفاوتي دارند ولي اين گفت و گوها بايد دنبال شود.

وي اظهار داشت: انديشمندان و پژوهشگران علمي و ديني بايد به اين گفت و گوها بيشتر كمك كنند، دانشمندان نياز به مداخله سياسي ندارند ولي اگر سياست از گفت و گو حمايت كند، بسيار مطلوب خواهد بود.

توماس بوكس باوم خاطرنشان كرد: ما به گفت وگويي نياز داريم كه بر اساس برابري و عدم كنار زدن ديگري باشد و در اين گفت و گوها  هيچ ايده‌اي بر ايده ديگري نبايد ترجيح داده شود، در گفت وگوي‌هاي سازنده علمي هر دو طرف، مي‌توانند اعتقادات و دين خود را داشته باشند.

اين ديپلمات اتريشي با اشاره به وضعيت مسلمانان در اين كشور گفت: مسلماناني كه ساكن اتريش هستند، مي‌توانند فرهنگ خود را حفظ كنند و اين كشور  با به رسميت شناختن فعاليت هاي مسلمانان و برگزاري كنفرانس هايي براي شناخت مقدسات مسلمانان در اتريش، نشان مي‌دهد كه توجه خاصي به مسلمانان در اروپا وجود دارد.

وي افزود: در كشور اتريش، اسلام صد سال پيش به عنوان يك دين به رسميت شناخته شده است تا درهايي براي مذاهب رسمي نيز باز شود.

بوكس باوم خطاب به حجت الاسلام مبلغي گفت: ديدگاه و بيانات شما بسيار تاثيرگذار و مهم است و مطمئن هستم كه در كشور اتريش، شما نظيرهايي پيدا خواهيد كرد و  اين گفت و گوها نيز به توافق‌هاي علمي منجر خواهد شد.

وي ادامه داد: پژوهشگاه مكان بسيار عظيم علمي و پژوهشي است و  اين ديدارها و بازديدها منجر به پيدا كردن نقاط مشترك بيشتر و مؤسسات مشابه و مشترك خواهد شد و همكاري ها را افزايش خواهد داد.

سفير اتريش در پاسخ به سوالي در مورد ديدگاه غرب خصوصا آمريكا نسبت به اسلام و ايران گفت: آمريكا  و اروپا دو چيز متفاوت هستند، من بسياري از مردم در ايران را مي‌شناسم كه تنها به امريكا نگاه مي‌كنند و جهان غرب را با آمريكا مي سنجند من تعجب مي‌كنم كه چرا بيشتر به اروپا نگاه نمي‌كنند.

وي افزود: عمر فرهنگ و تمدن در اروپا با آمريكا متفاوت مي باشد، در طول تاريخ امپراتوري در اروپا، ما تعاملات خوبي با مسلمانان در بوسني و هرزگوين داشته ايم.

وي گفت:  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يك مؤسسه بسيار مشهور است و من به عنوان يك مسئول سياسي، اينجا نيامده‌ام، بلكه به عنوان دانشجو براي آشنايي و استفاده بيشتر از تجريبات اين مركز مهم علمي پژوهشي  آمد‌ه‌ام.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما