اخبار
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلا مي: عدم رعايت مساوات در گفت وگو غيرقابل پذيرش است

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به اينكه عدم رعايت مساوات در گفت گو خصوصا گفت وگوي سياسي غيرقابل پذيرش و مي‌تواند خطرناك باشد، گفت:  به دليل آميخته بودن  سياست با زور و قدرت، عدم رعايت مساوات در گفتگوي سياسي بسيار خطرناك است.

حجت الاسلام والمسلمين "احمد مبلغي" در ديدار با "توماس بوكس باوم" سفير اتريش در جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: گفتگوي سياستمداران اگر همراه با رعايت مساوات بين طرفين صورت نگيرد، به يك فاجعه بشري منتهي خواهد شد.

 وي با اشاره به اهميت گفت وگو ميان كشورهاي مختلف جهان اظهار داشت:  گفتگوي علمي مفصل‌ترين نوع گفت و گو مي باشد؛ در گفتگوي علمي، بايد علم را به صورت مجاني و سخاوت‌مندانه در اختيار همه انسان‌ها قرار دهيم و هيچ كس علم را فقط براي خود نخواهد.

مبلغي با اشاره به اينكه بايد جهان را پر از علم كنيم، خاطرنشان كرد: ما به  شرط اينكه حق علم‌آموزي را از كشور ديگري سلب نكنيم مي توانيم جهان را پر از علم كنيم، اگر كشوري دنبال توسعه علمي خود بود،  مانع راه آن نباشيم و بايد همه با يكديگر تعامل و همكاري علمي داشته باشيم.

عضو مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: متاسفانه گاهي نه تنها تبادل و همكاري علمي وجود ندارد بلكه تلاش‌هايي براي جلوگيري يك كشور از حق دانش و علم‌آموزي نيز انجام مي‌گيرد.

مبلغي ادامه داد: اين مساله با فرايند تعامل، همكاري و گفت و گوهاي علمي در تناقض است و  قرآن كريم  به ما مي‌آموزد كه براي گفتگو بايد فضا را به صورت همسان و هم‌سطح بين دو طرف قرار داد، گفتگويي كه در آن يك طرف، خود را برتر مي‌بيند و از موضع تحكم برخورد مي‌كند، گفتگوي انساني نيست.

وي با اشاره به اهميت گفت و گوي فرهنگي نيز  يادآورشد: ما مسلمانان معتقد به گفت و گوي فرهنگي هستيم، ما در فضاي فرهنگي مي‌توانيم به گفتگو و يا حداقل به توافق‌هايي دست پيدا كنيم و در نهايت  فرهنگ‌هاي يكديگر را پاس داشته و نسبت به فرهنگ مشترك، حركتي انساني داشته باشيم.

مبلغي گفت: در سايه گفت و گو و تعامل فرهنگي مي‌توان بسياري از مشكلات بشر كنوني را حل كرد و بايد فضاي امني براي هر تمدن در قبال فرهنگ خود ايجاد كنيم

وي با تقدير ازحضور سفير اتريش در پژوهشگاه پيشنهاد داد كه توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هايي بين موسسات علمي و فرهنگي دو كشور وجود داشته باشد و در سطوح مشترك انساني و اجتماعي به ويژه در عرصه علم وپژوهش، رفت و آمدها و تبادل‌هايي صورت گيرد.

مبلغي خطاب به سفير اتريش گفت: كشور شما كه وجهه خوبي در نزد جهانيان دارد و ابتكارات بين‌المللي خوبي را تا به حال نشان داده است، اگر وارد عرصه گفتگو شود و ابتكارهاي نهادينه شده‌اي را در اين زمينه خلق و ايجادكند، مثل همه ابتكارات ديگري كه داريد، مورد تحسين قرار مي‌گيرد،  هيچ كس در جامعه امروز نمي‌تواند مزاحم اين نوع ابتكارات شود.

مبلغي همچنين گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در زمينه هاي مختلف علمي ، پژوهشي ، دين پژوهشي ،  كلام، فلسفه، اخلاق و فلسفه اخلاق و موسوعه و اصطلاح نامه نويسي فعاليت دارد و مطالعات ميداني زيادي را نيز دنبال مي كند و  اصطلاح‌نويسي ما، مورد تحسين يونسكو قرار گرفته است.

 وي تصريح كرد:  از اينكه در اتريش، علم و دانش مورد توجه است، احساس قرابت و نزديكي با شما مي‌كنيم. مباحثي مانند علم، فطرت، محيط زيست و انسانيت چند موضوعات مهم، مشترك فراديني و فراتمدني هستند كه اختصاص به يك تمدن يا دين خاص ندارد و اين مباحث بايد مورد توجه قرار گيرد.

مبلغي يادآورشد: دين اسلام براي علم، يك جايگاه اساسي قائل مي‌باشد و آن را يك امر فراديني معرفي كرده است. چون دين ما دستور داده است كه حتي اگر علم در چين بود، به سراغ آن برويد و به ما دستور داده اگر علم نزد غيرمؤمن به دين شما بود، جهت دريافت آن كوشش كنيد.

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تصريح كرد: دين ما در قبال فطرت، يك موضع كاملا موافق و همراه در پيش گرفته است،  ما معتقديم كه قانون ما، آمده كه يا به تفصيل آنچه كه در فطرت انسان نهفته است، دست بزند و آن‌ را تبديل به قانون كند و يا قوانين در جهت حفاظت از فطرت را در پيش گيرد.

مبلغي يادآورشد: دين اسلام همچنين براي محيط زيست، نه از آن جهت كه مسلمان‌ها در آن زندگي مي‌كنند، بلكه به عنوان اينكه انسان در آنجا زندگي مي‌كند، اهميت قائل است، آشنايان به دين ما  خوب مي‌دانند ادبيات تمركز كننده بر واژه مؤمن هنگام طرح محيط زيست، جاي خود را به ادبيات معطوف به بشر، زمين و حتي فراتر از بشر، هر موجود ذي‌روح مي‌دهد.

وي ادامه داد:  اين نشان مي‌دهد كه دين ما براي تعامل ميان انسان‌ها اهميت قائل است. اگر ما صرف بر همين سه امر «علم، فطرت و محيط زندگي بشر» به عنوان نقاط مشترك تأييد و تأكيد كنيم، مي‌توانيم يك فصل تعاملي بزرگ را باز كنيم.

مبلغي تاكيد كرد: آنچه كه رغبت ما را براي همكاري علمي با كشور اتريش و مراكز آنجا تقويت مي‌كند، اين است كه اين كشور در زمينه فصول مشترك انسان‌ها، حركت‌هاي خوبي را آغاز كرده و علم‌گرايي در اين كشور زبان زد مي‌باشد..

وي يادآورشد: يك فصل مشترك ديگر به نام خداوند نيز بين ما و شما وجود دارد،  خداوند همه يكي است. ممكن است اختلافاتي در ارائه خداوند مشاهده شود. اما در نهايت، همه يك خدا را مي پرستيم. اگر هيچ فصل  مشتركي بين ما و طرفداران اديان ديگر نبود، اما با محور يگانگي خداوند مي‌توانستيم به يك تعامل سازنده و يك گفتگوي مؤثر با هم دست يابيم.

مبلغي تصريح كرد: متأسفانه به دليل فقدان گفتگو، انسان‌ها و جوامع انساني يكديگر را نشناختند. حتي كار به جايي رسيده است كه فصول مشترك آنها به فصول اختلاف تبديل شده است و برخي از آنها مخفي و پنهان مانده و به جاي آنها، نگاه‌هاي غلط، پر از خطا و در مواردي خصمانه قرار گرفته است.

وي اظهار داشت: بنابراين ما در شرايط توجه به گفتگو به عنوان يك ابزار مشترك انساني، مي‌توانيم باب تعامل را هرچه بيشتر باز كنيم، جاي تعجب است كه همه ادعاي يك تعامل مشترك انساني را دارند، در عين حال به ابزار مشترك، يعني گفتگو و فصول مشترك بي‌توجهي نشان مي‌دهند.

مبلغي يادآورشد: قرآن در ارتباط با گفتگو، يك قدم فراتر از نگاه‌هاي رايج در جهان برداشته است. قرآن ما گفتگو را امري ذاتي و فطري براي انسان به حساب مي‌آورد. تنها راه خوشبختي بشر را گفت و گو ميان يكديگر و استفاده از بهترين سخن نويد بخش آينده اي همراه با سعادت بشر مي داند.

سفير اتريش به دعوت اداره همكاري هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به شهر قم سفر كرده است.وي در نشست علمي كه روز يكشنبه در پژوهشگاه برگزار شده است نيز شركت كرد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما