همایش «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد همایش بین‌المللی «امام علی (ع)؛ الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»، گفت: اجلاسیه امام علی (ع) به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت امام علی (ع) به عنوان همایش بین‌المللی از سوی دفتر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این همایش به تأیید وزارت علوم رسیده است تصریح کرد: با توجه به ایام شهادت امام که در ماه رمضان است و برای مدعوین خارجی مشکلاتی به دنبال دارد ولادت آن حضرت را برای برپایی همایش در نظر گرفتیم و در نهایت مقرر شد تا همایش در روز ۱۶ اسفندماه برگزار شود.

لکزایی با اشاره به اهداف این همایش ادامه داد: هدف نخست، شناخت و تبیین علمی و روشمند سیره امام (ع) در دو بعد عدالت و معنویت، هدف دوم ارائه الگوی مناسب به جامعه امروزی به خصوص در موضوعات حکمرانی عادلانه و حقوق انسانی، هدف سوم ارائه راهکار مناسب برای حل تعارضات منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر تعالیم اسلامی و سیره امیرالمؤمنین (ع) و هدف چهارم نیز تلاش برای بسط اندیشه‌های امام علی (ع) در سطح جهانی به شکل کاربردی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در مورد آن حضرت همایشات و نوشته‌های زیادی داریم. لذا تلاش بر آن است تا مباحثی جدید در این همایش بحث شود افزود: از این رو برای این همایش، به بحث عدالت و معنویت می‌پردازیم که در همایشات قبل انجام نشده بود و موضوعی کاربردی برای دنیای امروز است.

لکزایی با اشاره به محورهای همایش تصریح کرد: محور نخست؛ امام علی (ع) و حکمرانی عادلانه با ریزموضوعات؛ عدالت در قوانین، عدالت در حوزه ساختارها، عدالت در حوزه رفتارها و عدالت در حوزه کارگزاران است؛ محور دوم همایش نیز شامل حقوق بشر از دید امام علی، حقوق بشردوستانه، حقوق فردی، حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان و محور سوم نیز شامل معنویت علوی و دنیای امروز با ریزموضوعات؛ امام علی و معنویت عمومی جامعه، معنویت در حکمرانی، رابطه معنویت و عدالت، مدل زیست معنوی امام علی، معنویت علوی در اندیشه عالمان غیرمسلمان و معنویت علوی در ادبیات و عرفان است.

وی افزود: امام علی (ع) و عدالت اجتماعی محور دیگر همایش با ریز موضوعات آزادی‌های اجتماعی و مدنی، سیره عملی علوی در برابر مخالفان، امام علی و عدالت اقتصادی و عدالت قضائی از منظر علوی است.

لکزایی بیان کرد: بعد از انتشار فراخوان مقالاتی که به دبیرخانه رسید در مجموع ۲۷۰ مقاله فارسی و ۳۵ مقاله عربی است که مجموع آن ۳۰۵ مقاله را تشکیل می‌دهند و از این تعداد، ۳۳ مقاله به عنوان برترین‌ها در روز همایش در چهار پنل تخصصی مورد ارائه و نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برنامه‌های روز همایش گفت: برنامه‌ها از ۹ صبح آغاز و در دو نوبت صبح و عصر ادامه می‌یابد و برنامه اصلی در قالب کمیسیون و پنل‌ها انجام می‌شود و در مراسم اختتامیه از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استفاده خواهیم کرد و برای افتتاحیه نیز پیام آیت‌الله مکارم شیرازی قرائت خواهد شد و از آیت‌الله جوادی آملی نیز برای سخنرانی دعوت شده که در صورت بهبودی از بیماری اخیر در مراسم حضور خواهند داشت.

منبع:

تاریخ خبر: 1400/3/3 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 247 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 248
Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما