زندگی نامه
زندگينامه آيت الله دكتر مهدي هادوي تهراني

استاد مهدى هادوى تهراني در سال 1340 در تهران زاده شد. وى پس از طىّ دوره دبستان و راهنمايى، به عنوان شاگرد ممتاز از دبيرستان خوارزمى كه از دبيرستان‌هاى بسيار معتبر روزگار خود بود، در رشته رياضى و فيزيك ديپلم گرفت.
 استاد مهدى هادوى در سال 1340 در تهران زاده شد. وى پس از طىّ دوره دبستان و راهنمايى، به عنوان شاگرد ممتاز از دبيرستان خوارزمى در رشته رياضى و فيزيك ديپلم گرفت و به عنوان يكى از پذيرفته شدگان ممتاز كنكور، در رشته مهندسى برق و الكترونيك دانشگاه صنعتى شريف مشغول به تحصيل شد.
وى پس از مدتى تحصيل غير رسمى، تحصيلات رسمى حوزوى خود را از سال 1359 در قم آغاز كرد و در ادامه تحصيل، ادبيات و منطق را نزد آيت الله خوش‏وقت در تهران، فراگرفت. سپس بار ديگر به قم بازگشت و دوره سطح را در مدت پنج سال به پايان رساند و در امتحانات حوزه بارها به عنوان فرد ممتاز معرفى شد. پس از آن به تحصيل خارج فقه و اصول پرداخت.

ايشان از محضر اساتيد بزرگى همچون آيات عظام شيخ جواد تبريزى، وحيد خراسانى، بهجت فومنى، مكارم شيرازى، ميرزا هاشم آملى و شيخ جعفر سبحانى استفاده كرد و بيش از همه در محضر درس آيت الله سيد كاظم حائرى به تحصيل پرداخت. استاد هادوى در فلسفه از محضر بزرگانى همچون آيت الله انصارى شيرازى، حسن زاده آملى، و مصباح يزدى بهره جسته و سالها به خوشه‌‏چينى از خرمن حكمت حكيم متأله آيت الله جوادى آملى مشغول بوده است.
افزون بر اين، وى از ابتداى حضور خود در قم، با سالك واصل حضرت آيت الله بهاءالدينى، مراوده و ارتباط مستمر و وثيق داشت و اين ارتباط تا هنگام رحلت آن عارف فقيه برقرار بود. وى در نزد آن بزرگوار علاوه بر اخلاق و عرفان به تحصيل فقه و تفسير قرآن و حديث پرداخت. استاد هادوى اين توفيق را داشته است كه تقريباً تمام دروس مقدمات و سطح حوزه علميه را تدريس نمايد و از سال 1369 به تدريس خارج فقه و اصول عاليترين دوره آموزشى حوزه علميه اشتغال پيدا كند.
در درس فقه روش ابتكارى وى كه بر مقايسه بحث‌هاى فقهى اسلامى با حقوق جديد بر اساس متون اصلى، استوار است، نظر محققين را به خود جلب كرده است. افزون بر اين، استاد به تدريس مباحث منطقى، فلسفى و كلامى اشتغال داشته و دارند و برخى آثار قلمى وى حاصل همين تحقيقات است. استاد هادوى علاوه بر تدريس در حوزه علميه، با دانشگاهها و مراكز آموزش عالى كشور همكارى علمى دارد.

 وى عضو شوراى بررسى متون علوم انسانى وزارت علوم، تحقيقات و فناورى و رئيس گروه فقه و حقوق اين شورا و عضو شوراى علمى كارشناسى ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتى شريف است. استاد هادوى همچنين در برخى از علوم جديد مانند اقتصاد، كلام جديد، فلسفه علم و فلسفه هنر، مطالعات و تحقيقات گسترده‌اى دارد كه بعضى از آنها در قالب كتب و مقالات عرضه شده است. وى به دو زبان انگليسى و عربى تسلّط كامل دارد و تا حدّ زيادى با زبان فرانسه و آلمانى نيز آشناست.
مهارت در زبان انگليسى و كاربرد كامپيوتر، اين امكان را براى وى فراهم كرد كه اولين پاسخگوى مسائل اسلامى در ايران روى شبكه جهانى كامپيوترى (اينترنت) باشد.
استاد هادوى ضمن ارتباط و حضور در مراكز دينى و علمى كشورهاى مختلف اروپايى، آسيايى و آفريقايى در تأسيس مراكز فرهنگى اسلامى از جمله انجمن اهل بيت‏ عليهم السلام در سوئيس، انجمن محمديه در تايلند، مركز اسلامى هلند و شوراى جهانى رهبران دينى (World Council of Religious Leaders WCRL) مشاركت داشته است.
 

مباحث مطرح شده از طرف استاد:
1. هيچ‌كس ولايتي بر ديگري ندارد، مگر خداوند متعال كه خالق همه چيز و وليّ همه كس است.
2. خداوند عزوجل منشأ ولايت است و ساير ولايت ها از او نشأت مي گيرد.
3. خداوند به معصومان (عليهم السلام) ولايت داده است (2) و آنها در عصر غيبت به فقيه عادل داراي كفايت ولايت داده‌اند.
4.  ولايت فقيه در طول ولايت معصومان (ع) است، همان گونه كه ولايت معصومان (ع) در طول ولايت خداوند متعال است. (4)
5. «ولايت» به  معناي رياست و زعامت است و «وليّ» حق تصرف در امور كساني كه بر آن‌ها ولايت دارد، را داراست.
6. اگر به نام «ولايت معصومان»، «ولايت فقيه» تضعيف شود و جايگاه زعامت او به حد نظارت و نظارتش در حد نظاره تنزل يابد، اين خلاف «ولايت معصومان» است كه به فقيه عادل با كفايت جايگاه زعامت بخشيده‌اند.
7 ولايت فقيه عادل با كفايت، ولايت فقاهت، عدالت و كفايت است. از اين رو، اگر چنين فقيهي حكمي صادر كند، بر خود او نيز اطاعت از اين حكم واجب مي‌شود و در واقع شخصيت وي بر شخص او ولايت دارد.
 

آثار علمي استاد شامل:

جوان تا آسمان، ميقات سبز، تاريخ علم اصول، مباني كلامي اجتهاد، ولايت و ديانت، باورها و پرسشها، مكتب و نظام اقتصادي اسلام، قضاوت و قاضي، ايران، سرزمين خرد خدايي، با گام‌هاي سبز انتظار، ساختار كلي نظام اقتصادي اسلام در قرآن، (فهرست و پيش‌گفتار، كتاب‌شناسي استاد هادوي تهراني و برخي مقالات ديگر مي‌باشد.

سوابق آيت الله هادوي تهراني :
مجتهد علوم حوزوي و دكتراي علوم اسلامي.
- استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم.
-رئيس گروه فقه و حقوق شوراي بررسي متون وزارت علوم.
- مسلّط به زبان انگليسى و عربى و آشنا به زبانهاى فرانسوى و آلمانى.
-رئيس هيات علمي بعثه مقام معظم رهبري.
- عضو كميته تخصصي فقهي بورس اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران
- عضو هيأت امناي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
 مسوول موسسه فرهنگي رواق حكمت و پايگاه اطلاع رساني اسلام كويست

منبع: منبع:پژوهشنامه ره آورد ايسكو( به نقل از پايگاه اطلاع رساني آيت الله هادوي تهراني با اندكي تصحيح)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما