زندگی نامه
زندگي‌نامه حجت الاسلام والمسلمين استاد مبلغي

حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در سال 1338در خانواده‌اي روحاني و سرشناس بروجردي ديده به جهان گشود. رفت و آمد پرتعداد مردم به خانه پدري و مشاهده نقش دلسوزانه پدر در حل و رفع مشكلات مردم شعله عشق به آموختن دانش ديني را از همان ابتدا در جان وي فروزان كرد. حاصل آن پيوستن در اوان نوجواني به جمع رهپويان علم در حوزه علميه قم بود.
وي دروس مقدماتي و سطح را نزد اساتيدي همچون آيات اشتهاردي، ستوده، پاياني و اعتمادي به انجام رسانيد و در مقطع تخصصي دروس خارج از اساتيد مبرز و به نامي هم چون حضرات آيات عظام فاضل لنكراني و مرحوم ميرزا جواد تبريزي بهره برد.
در سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي، تب فعاليت سياسي بر ضد رژيم ستم شاهي پهلوي كوي و برزن را فراگرفته بود. آقاي مبلغي نيز در كنار حضور در حلقه‌هاي درس و كلاس‌هاي تحصيل، بنا بر وظيفه، به مبارزه با حكومت ستم شاهي روي آورد. زنداني شدن در دو مرحله توسط حكومت از جمله عواقب اين مبارزات بود.
پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، هنوز خستگي نبردي بي‌امان را با حكومت طاغوت در بهار دل انگيز پيروزي انقلاب از تن نزدوده بودند كه كشور عزيزمان آماج يورش ناجوانمردانه صدام حسين و حاميان جهاني او گشت. حضور در جبهه‌هاي نبرد با دشمن بعثي اين مرز و بوم هم گام با بردار شهيدش محمد سربندي، از جمله فعاليت‌هاي اصلي او در اين سالها بود.
وي همزمان با حضور در جبهه ها دريافت كه در كنار مباحث ارزشمند حوزوي، آگاهي از تحولات نوآمد و جديد شرط لازم هر گونه فعاليت علمي و پژوهشي است؛ از اين روي بخشي از فعاليت‌ها و تلاش‌هاي پژوهشي وي از همان ابتدا به تحصيل، تحقيق و استفاده از مكاتب فلسفي جديد، مقايسه آن‌ها با معارف آسماني اسلام و كوشش جهت دوري از هر گونه التقاط اختصاص يافت.
پس از بيرون راندن دشمن از سرزمين اسلامي، فضا براي علم اندوزي و دانش افزايي كاملا فراهم بود. تلاش بي‌وقفه حجت الاسلام والمسلمين مبلغي در اين راه وي را به پژوهشگري به نام و استادي برجسته در حوزه بدل نمود.
حضور پررنگ و پيگيرانه در مجامع دانشگاهي كشور از جمله اصليترين فعاليت‌هاي وي مي باشد كه به گفتگويي پيوسته با ذهن سرشار و روح افزاي جوانان در حوزه هاي مختلف منجر شده است. قريب ده سال تدريس در مراكز مهم دانشگاهي در استان‌هاي مركزي، تهران و كرمان به اين ارتباط صميمانه جايگاهي علمي و ثمربخش بخشيده است.

استاد مبلغي اكنون، با كوله باري از مطالعات علمي در حوزه‌هاي مختلف فكري، فعاليت‌ها و مسؤوليتهايي را به شرح زير بر عهده داشته و دارد:
تدريس درس خارج فقه و اصول
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مسؤوليت پژوهشكده فقه و حقوق
مديريت مركز تحقيقات مجمع تقريب
مديريت گروه فقه مقارن مدرسه تخصصي فقه و اصول
حضور در بيش از بيست همايش علمي داخل و خارج كشور
عضويت در هيئت تحريريه سه مجله تخصصي فقهي تاليف بيش از هفتاد مقاله عملي- پژوهشي
 عناوين پاره‌اي از اين مقالات به شرح زير است:
فقه هجرت، فقه سياسي، فقه و جهاني شدن، پاراديم‌هاي فقهي، بررسي فقهي شبيه سازي انساني و درماني،  بررسي فقهي اوراق سرمايه‌گذاري به شيوه اجاره، پيش نيازهاي اجتهاد، صكوك الاجارة، ضوابط بهره‌گيري از فقه سلف از ديدگاه خوانساري، فقه مسجد، ساختار فقه سياسي، مباني كلامي و كاربرد آن در فقه سياسي امام خميني، عقلانيت در فقه سياسي امام خميني، تحريري نو از نظريه شهرت ية‌الله بروجردي، بررسي فقهي تغيير جنسيت، التقريب بين المصطلحات الاصولية‌، پرستاري در نگاه دين، شيوه تقرير نويسي درس خارج، مباني كلامي و كاربرد آن در فقه سياسي امام خميني
- تاليف دايرة المعارفي در زمينه يكي از منابع فقه شيعه (با عنوان عربي موسوعة ‌الاجماع في الفقه الامامي) كه به بيش از ده جلد بالغ خواهد شد و تا به حال يك جلد از آن به چاپ رسيده است.
استاد مبلغي تاكنون براي فعاليت‌هاي علمي و سخنراني در همايش‌هاي مختلف به كشورهاي مختلف از جمله قطر، يمن و عربستان، مالزي، مغرب، شارجه، عمان، بحرين و سريلانكا سفر كرد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما