نشست و همایش
«بررسي كتاب امر به معروف و نهي از منكر» اثر پرفسور مايكل كوك

نشست مشترك«بررسي كتاب امر به معروف و نهي از منكر» پرفسور مايكل كوك استاد دانشگاه پرينستون آمريكا با حضور  محققان و اعضاي هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، وي در اين نشست علمي گفت:  بنده مايل هستم موضوعات دشواري را به عنوان تمرين به دانشجويان خود ارايه دهم و به نظر مي رسد مساله تياسر واجد اين خصيصه مي‌باشد. به اين منظور در يك هفته، سنت كليني را براي شاگردان خود ارائه كردم.

وي ادامه داد:  ظاهرا بسيار سنت مهمي بود اما در هفته بعد نسخه طولاني تر را از منبع تهذيب به آنها نشان دادم، آنها به تدريج آن را درك نمودند و به اين ترتيب به تحقيق در اين زمينه علاقمند شدم. مساله ديگر اين كه احساس كردم اگر يك موضوع بزرگ را براي همايش انتخاب كنم، شايد از عهده بررسي آن به خوبي برنيايم.

پروفسور مايكل كوك: نظر شما تا حدودي درست و تا حدودي نادرست است، چرا كه هر محققي پيش فرض‌هايي دارد و در غير اين صورت، در انجام تحقيق، علاقه‌اي نخواهد بود، مساله مهم و ضروري اين است كه وقتي محقق در جريان پژوهش به نادرست بودن پيش فرض خود واقف مي‌شود، در اين صورت پيش فرض نادرست را ترك مي‌كند يا به آن تكيه مي‌كند.

وي ادامه داد: بنده نيز در حالي كه مي‌دانستم پيش فرض‌ها نادرست بودند متاسفانه رها نكردم و از اين­كه پيش فرض‌هايم در برخي مواقع نادرست بود خوشحال هستم.

پرفسور مايكل كوك يادآورشد:  انسان به دليل احساسات و عواطف، در مقابل مسائل موضع مثبت و منفي پيدا مي‌كند. مثلا غربي‌ها به فلسفه سوفيسم و رومي‌ها به نوع ساده شده آن علاقمند هستند، در حالي كه بنده اين‌گونه نيستم.

وي يادآورشد: در عين حال كه اشعار مولانا را دوست دارم، ميزان علاقمندي غربي‌ها به مولانا بيش‌تر از علاقه آنها به مباحث مدرسه‌اي نظير تياسر است،  بنده شخصا به مساله تياسر بسيار علاقمندم در حالي كه غربي‌ها نسبت به مباحث مدرسه اي مسلمانان بي‌علاقه و بي‌توجهند.

پرفسور مايكل گوگ ادامه داد: درباره موضوع تياسر توضيحي كه مي‌توانم ارايه دهم اين است كه وقتي به مطالعه منابع اقدام كردم، طبيعتا به مباحثه ميان خواجه نصير و محقق حلي برخوردم كه خواجه به ايراد اشكال در مساله تياسر پرداخته بود.

وي يادآورشد:  فهم مباحثه ميان خواجه و محقق حلي برايم آسان نبود، اما اين براي من بسيار جالب بود. وقتي به مطالعه موضوع پرداختم، به ايده‌اي رسيدم و تصور كردم كه اين ايده مال من است.

مايكل كوك اظهار داشت: مساله تياسر به جهت مسجد كوفه بر مي‌گردد سپس براي اثبات و دفاع از ايده جهت مسجد كوفه، به دنبال شواهدي گشتم. در اين اثنا به كتاب بحار رجوع كرده و مشاهده نمودم كه ايده فوق به من تعلق ندارد بلكه از آن مجلسي است.

وي يادآورشد: پس از آن متوجه شدم كه علامه مجلسي هم مبتدع اين ايده نبوده، بلكه ايده تعلق به استاد مجلسي دارد كه نام وي شرف الدين شولي است.

پروفسور مايكل كوك نويسنده كتاب «امر به معروف و نهي از منكر» بوده و به خاطر شركت در كنگره بين­المللي مرحوم كليني به قم سفر كرد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما