مصاحبه
اظهار نظر متفاوت از زائران غيرايراني خانه خدا پيرامون مسائل اساسي جهان اسلام

برخي از زائران خانه خدا كه از كشورهاي مختلف جهان در فصاي ملكوتي و كبريايي مكه مكرمه و مدينه منوره براي به جا آوردن مناسك حج گردهم آمده بودند، در مورد مسائل مختلف جهان اسلام اظهار نظرهاي متفاوتي را ارايه دادند.

اين افراد در مورد مسائلي مانند لزوم مقابله با سياست‌هاي آمريكا و استكبار جهاني، ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر نظام سلطه، تهاجم فرهنگي دشمنان و ضرورت اتحاد ميان مسلمانان، اعتقاد زائران به اهل بيت(ع) و پايبندي به احكام اسلام، ابراز نگراني از حوادث بعد از انتخابات در ايران و حجاب ايراني  ديدگاه و نقطه نظرات خود را بيان كردند.

آنان همچنين جمهوري اسلامي ايران را نقطه اميدي براي رفع بسياري از مشكلات و چالش‌هاي فراروي جهان اسلام دانستند.

مقابله در برابر سياست‌هاي آمريكا

اين زائران همچنين از كشورهاي اسلامي و ملت‌هاي مسلمان خواستند كه در برابر سياست‌هاي توسعه طلبانه آمريكا مقابله كرده و هوشيار باشند.

به گفته اين افراد، آمريكا با اشغال برخي كشورهاي اسلامي مانند عراق، افغانستان و فلسطين دنبال تجريه طلبي و ايجاد ناامني و بي‌ثباتي سياسي در منطقه خاورميانه مي‌باشد.

يكي از اين زائران كه عضو گروه تواصل و اهل كشور موريتاني بود با ذكر رواياتي از پيامبر اسلام(ص) بر ضرورت مقابله در برابر دشمنان تاكيد كرد و گفت: مسلمانان بايد در برابر دشمنان اسلام قدرتمند و مجهز باشند، چرا كه اگر مسلمانان قوي باشند زير بار سلطه نمي‌روند.

 "حاجي غلام حيدر" يكي ديگر از اين زائران كه از كشور افغانستان به حج آمده‌ بود و يكي از بزرگترين مدارس كابل(اسم مدرسه محفوظ است)را اداره مي‌كند، سياست‌هاي استكبار جهاني آمريكا را به يك باغ وحش تشبيه كرده است كه به گفته وي ارزش‌هاي انساني در آن كشور لجن مال شده است.

اين زائر افغاني خاطرنشان كرد: آمريكا با اشغال كشور افغانستان امنيت را از مردم اين كشور سلب كرده و هر روز ابعاد تازه‌اي از جنايات آن در اين كشور برملا مي‌شود.

وي كه به گفته خود از نوادگان احمد شاه مسعود مي‌باشد، از اشغال كشورش توسط آمريكا و حضور نظاميان استكبار جهاني در اين كشور ابراز ناخرسندي كرد و گفت: اگر شاه احمد مسعود زنده بود بيگانگان قدرت اشغال افغانستان را نداشتند.

 يكي ديگر از زوار اهل كشور سودان نيز با انتقاد از سياست‌هاي توسعه طلبانه آمريكا گفت: صهيونيست‌ها سربازان و مزدوران آمريكا در سرزمين‌هاي اشغالي هستند و براي مبارزه و سركوب جنبش‌هاي آزادي بخش اسلامي و مردم مظلوم فلسطين از هيچ كوششي فروگذار نخواهند كرد.

 وي اظهار داشت: صهيونيست‌ها اجازه نمي‌دهند كسي مخالف سياست‌هاي آمريكا در منطقه خاورميانه اقدامي را انجام دهد.

يك زائر پاكستاني عامل ناامني، برخي بمب گذاري‌ها و اقدامات تروريستي در كشور پاكستان را متوجه كشور آمريكا دانست و گفت: هيچ مسلماني دست به چنين اقدامات تروريستي نمي‌زند و اين اقدامات كور توسط آمريكا و حاميانش صورت مي‌گيرد.

يكي ديگر از اين افراد گفت: ِسياست‌مداران پاكستاني از كشور آمريكا و سعودي پول مي‌گيرند و طرفدار اين دو كشور مي‌باشند ولي مردم اين كشور به جمهوري اسلامي ايران علاقه فراوان دارند.

يك تبعه ديگر پاكستاني با اشاره به وضعيت بحراني كشورش گفت:  وضعيت اين كشور چنان آشفته است كه از پاكستان به ما تماس گرفتند كه براي بهبود اوضاع در اين كشور طواف كنيم.

زائر ديگري از كشور پاكستان نيز در مورد وضعيت ناامني در كشور خود ابراز نگراني كرد و گفت: در پاكستان تنها بي نظير بوتو مورد علاقه مردم بود كه متاسفانه توسط كساني كه از انسانيت چيزي درك نمي‌كردند، ترور شد و ساير سياست‌مداران كشور پاكستان مورد علاقه مردم نيستند.

ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر استكبار جهاني

مقاوت و ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر سياست‌هاي خصمانه آمريكا و رژيم صهيونيستي و تن ندادن به خواسته‌هاي غيرمعقول دشمنان از ديگر مواردي است كه زائران خانه خداوند از آن به عنوان نماد اقتدار، شجاعت و شهامت ايراني ياد كرده و موضع عزتمند كشور عزيزمان ايران در برابر مستكبران را ستودند.

 آنها مقام معظم رهبري و رييس جمهور را به عنوان نماد شجاعت و ايستادگي در برابر سياست‌هاي استكبار جهاني خصوصا آمريكا مي‌دانند و به گفته آنها جمهوري اسلامي ايران، اميد اول خود و همه مظلومان جهان و چشم بيدار جهان اسلام مي‌باشد.

يكي از اين زائران از ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر سياست‌هاي استكبار جهاني ابراز خرسندي كرد و گفت: ساير كشورهاي اسلامي بايد از مقاومت جمهوري اسلامي در برابر استكبار  الگو بگيرند.

به گفته يكي ديگر از زوار، ايران تنها كشور مستقل جهان اسلام است و اين كشور  بايد خود را در برابر سياست‌هاي آمريكا تجهيز نمايد.

يك زائر اهل كشور پاكستاني نيز با اشاره به علاقه مردم كشورش به جمهوري اسلامي ايران گفت: مردم پاكستان به مردم ايران علاقه ويِژه‌اي دارند.

يك شهروند اهل كشور بنگلادش نيز كه به گفته خودش مدير يك شركت نساجي بود، گفت: در مدارس و دانشگاه‌هاي كشور براي رييس جمهور ايران به خاطر اينكه شجاعانه در مقابل سياست‌هاي آمريكا ايستاده است، دعا مي‌كنند.

ايشان همچنين از علاقه فراوان مردم كشورش به مقام معظم رهبري و رييس جمهور به خاطر شجاعت و نترس بودن در برابر دشمنان خصوصا آمريكا خبر داد.

يك زائر اهل كشمير هند نيز در خانه خدا با اشاره به علاقه كشورهاي اسلامي به حضرت امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري به عنوان رهبران جهان اسلام گفت: جمهوري اسلامي ايران امروز باعث بيداري مسلمانان جهان شده و ملت ها را در برابر توطئه دشمنان و سياست‌هاي سلطه طلبانه آنها بيدار كرد.

يكي ديگر از زوار كشور پاكستان با تجليل از شجاعت و ايستادگي رييس جمهور ايران در برابر دشمنان گفت: رييس جمهور ايران با قدرت در برابر دشمنان موضع‌گيري مي‌كند، ولي متاسفانه رييس جمهور پاكستان اينگونه نيست.

اين شهروند مسلمان پاكستاني اظهار داشت: آقاي زرداري رييس جمهور پاكستان به خاطر عدم برخورداري از ثبات سياسي، هر زمان آمريكا به او كمك مالي كند به نفع اين كشور سخن مي‌گويد و اگر كشور عربستان به او كمك كند به نفع سعودي‌ها حرف مي‌زند.

 وي همچنين با انتقاد از ناامني در اين كشور عامل برخي بمب گذاري‌ها و اقدامات تروريستي در پاكستان را متوجه كشور آمريكا دانست و گفت: هيچ مسلماني دست به چنين اقدامات ناشايست تروريستي نمي‌زند.

ايشان عامل برخي بمب گذاري‌ها و اقدامات تروريستي در كشور پاكستان را متوجه كشور آمريكا دانست و گفت: كارهاي تروريستي با نقشه دشمنان و توسط آنها صورت مي‌گيرد و هيچ مسلماني دست به چنين اقدامات غيرمعقولي نمي‌زند.

تهاجم فرهنگي دشمنان و ضرورت اتحاد ميان مسلمانان

برخي از زائران همچنين تهاجم فرهنگي دشمنان براي به دام انداختن جوانان مسلمان در دام غرب‌زدگي و مكاتب انحرافي فكري و عقيدتي را زنگ خطر جدي براي جهان اسلام مي‌نامند.

يك زائر اهل كشميرهند نيز در خانه نسبت به تهاجم فرهنگي دشمنان عليه جهان اسلام هشدار داد و گفت: مسلمانان بايد در برابر اين تهاجمات همه‌جانبه دشمنان، هوشيار بوده و با هم متحد شوند.

وي با تاكيد بر حفظ وحدت ميان مسلمانان گفت: اقدامات جمهوري اسلامي ايران براي حفظ وحدت مسلمين قابل تقدير است.

يك زائر پاكستاني همچنين با اشاره به وضعيت اسفبار فرهنگي برخي از مهاجران مسلمان در كشورهاي مختلف گفت: برخي افاغنه مهاجر و فقير به خاطر پول دست به هر اقدام نامتعارفي مي‌زنند.

يكي ديگر از زائران كه اهل بمبئي هند بود، گفت: پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاثير فراواني بر بيداري اسلامي و پيشرفت مسلمانان در ابعاد مختلف داشته است.

وي كه خود را يعقوب معرفي كرد، خاطرنشان كرد: مسلمانان در مناسك حج بايد از هر گونه اقدامات تفرقه برانگيز خودداري كرده و همه براي نيل به يك وحدت متعالي و همه جانبه تلاش كنند.

يكي ديگر از اين افراد كه ساكن هند مي‌باشد، از سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران تجليل كرد و گفت: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران عامل پيشرفت و دلگرمي مردم جهان شده است.

 ايشان كه خود را اسماعيل معرفي كرد با اشاره به شدت تهاجم فرهنگي دشمنان عليه مسلمانان به ضرورت مقابله جدي كشورهاي اسلامي خصوصا ايران براي مقابله با اين تهاجم‌ها تاكيد كرد.

اعتقاد زائران به اهل بيت (ع) و پايبندي به احكام اسلام

برخي زائران خانه خدا با وجودي كه شيعه هم نبودند ولي از علاقه وافر خود به مكتب اهل بيت(ع) سخن مي‌گفتند، بسياري از اين افراد با وجود جو فرهنگي غيراسلامي حاكم بر كشورهاي خود، به حجاب اسلامي پايبند بوده و برخي مبلغان نيز چادرهاي ايراني را به آنها هديه كردند.

  يك مبلغ مذهبي با ذكر خاطره اي از برخورد خود با يك خانواده پاكستاني سني مذهب گفت: اين خانواده پاكستاني دنبال مكاني براي استراحت بودند، بنده نيز جايي در اختيار آنها قرار دادم در مقابل از آنها خواستم كه دعا كنند.

 وي ادامه داد: نكته جالبي كه در دعاهاي اين افراد توجه ما را بيش از هر چيز به خود جلب كرد اين بود كه در دعاهاي خود جمله‌هاي "خدايا به حق علي"، "خدايا به حق حسين" و "خدايا به حق پنج تن" را تكرار مي‌كردند.

 وي گفت: آن خانواده پاكستاني گفته بودند كه در آينده قصد زيارت از حرم امام علي(ع) و امام حسين(ع) در نجف و كربلا را دارند.

 يكي ديگر از اين زائران گفت: هميشه ادعيه‌هايي كه از شبكه المنار پخش مي‌شود، را گوش مي‌دهم،  او همچنين ساخت هر ساختماني بلندتر از مسجد الحرام را كار اشتباه و غيرقابل قبولي دانست.

يكي ديگر از اين زائران پاكستاني اين باور بود كه هر دعايي كه در مسجد النبي مي‌كنيم پيامبر(ص) آنها را مي‌شنود و اين دعاها مستجاب خواهد شد.

اين در حالي است كه وهابيت هرگونه تمسك جستن به پيامبر اسلام (ص) و اهل بيت(ع) را شرك    

مي‌دانند و براي ترويج اين تفكر التقاطي خود، سرمايه گذاري‌هاي كلاني را انجام داده‌اند.

"علي" يك زائر پاكستاني كه اهل كراچي و حنفي مذهب بود، گفت: اگر مسلمانان از كتاب خدا و سنت رسول الله(ص) پيروي كنند مشكلات آنها برطرف خواهد شد.

 ابراز نگراني برخي زائران از حوادث بعد از انتخابات در ايران.

تعدادي از زائران با ابراز نگراني از حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران خواهان ايجاد وحدت و همدلي ميان مردم ايران شدند.

يك زائر اهل كشور پاكستان، حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران را نگران كننده دانست و گفت: دشمنان اين حوادث را بهانه‌اي براي سركوبي اسلام قلمداد كردند ولي بحمدالله با هوشياري مردم اين فتنه خنثي شد.

وي اظهار داشت: ملت ايران بايد به سمت همدلي و وحدت گام برداشته و اختلافات را كنار بگذارند.

يك زائر ديگر نيز با نگراني از حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران گفت: نگران وضعيت بعد از انتخابات در ايران هستم و شكي وجود ندارد كه دست آمريكا پشت همه اين مسائل مي‌باشد.

يك زائر شيعه اهل كشور پاكستان گفت: در كشور پاكستان عده كمي از شيعيان افراطي در مراسم عزاداري امام حسين )ع) اقدام به قمه زني و زنجير زني با تيغ مي‌كنند.

وي در عين حال گفت:  در پاكستان شيعيان آزادي كامل دارند.

وي اظهار داشت: تا چهار ماه قبل اخبار را از طريق كنسول‌گري و خانه فرهنگ ايران پيگيري مي‌كردم ولي اكنون در بي خبري كامل به سر مي‌برم و خيلي مايل هستم كه اطلاعات دقيقي از وضعيت فعلي ايران در دست داشته باشيم.

يك زائر ديگر پاكستاني كه در جوار خانه خداوند اقدام به پارچه فروشي كرد از زائران ايراني سوال مي‌كرد كه آيا در مام محرم در ايران مانند پاكستانِ عزاداران خود را با زنجير تيغ دار خوني مي‌كنند.

وي اظهارداشت: سياست‌مداران بنگلادش پيرو آمريكا و هند هستند و اين كار درستي نيست.

 حجاب ايراني

چادر ايراني يكي از نماد هاي حجاب كامل اسلامي در مكه مكرمه و مدينه منوره محسوب مي‌شود و بسياري از زنان مسلمان كه از كشورهاي مختلف جهان براي زيارت خانه خدا آمده بودند از اين نماد استفاده كردند.

 برخي از مبلغان ايراني به درخواست بسياري از بانوان حاضر در حج امسال، چادرهاي ايراني را به عنوان نماد حجاب، عفت و پاكي به آنان كه از  كشورهاي مختلف اسلامي بودند، اهداء كردند.

 يك زائر پاكستاني نيز با اشاره به جذابيت‌هاي حجاب و چادر ايراني گفت: چادر ايراني زيبا مي‌باشد و ما به عنوان الگوي حجاب كامل اسلامي از آن استفاده مي‌كنيم.

گفتني است از دو سه سال پيش، اكثر زوار خانه خدا چادر ايراني را به عنوان الگوي حجاب اسلامي براي خود برگزيده و در مكه و مدينه از آن استفاده مي‌كنند.

بسياري از زنان مسلمان كه از ساير كشورها به حج آمده بودند نسبت به چادر ايراني ابراز علاقه كرده و برخي مبلغان نيز به آنها چادرهايي را اهداء كردند.

يكي از مبلغان حج در همين در همين راستا گفته است كه چادر ايراني در سال‌هاي اخير با استقبال خوب زنان مسلمان از كشورهاي مختلف قرار گرفته و گاهي از آن به عنوان هديه يا كادو براي دوستان خود استفاده مي‌كنند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما