مصاحبه
مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني، روزانه به شش هزار سوال پاسخ مي‌دهد

رييس مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني گفت: اين مركز در طول روز به بيش از شش هزار سوال و شبهه ديني به صورت تلفني پاسخ مي‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمين "علي مخدوم" در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو خاطرنشان كرد: بيش از 76 درصد از اين پرسشگران، نسل جوان هستند كه 84 درصد آنها مدرك تحصيلي ديپلم و بالاتر دارند.

وي ادامه داد: مركز پاسخگويي به سوالات ديني در سه بخش پاسخگويي تلفني، كتبي و اينترنتي به سوال مخاطبان پاسخ مي‌دهد كه بخش كتبي سابقه طولاني‌تري دارد.

حجت‌الاسلام مخدوم اظهار داشت: مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني، در نيم سال اول سال 1388به هشت هزار و 407 سوال به صورت مكتوب در قالب نامه و ايميل و به يك ميليون و712هزار و672سوال به صورت تلفني پاسخ داده است.

وي اضافه كرد: مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني در بخش اينترنتي نيز به صورت آنلاين و آفلاين به 48 هزار و 795سوال پاسخ داده است.

وي اظهار داشت: اين مركز در مجموع به 96 و هشت دهم درصد سوالات به صورت تلفني، دو وهشت دهم درصد به صورت اينترنتي و پنج دهم درصد به صورت كتبي پاسخ داده است.

حجت‌الاسلام مخدوم با اشاره به گروه‌هاي كارشناسي تشكيل شده در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني يادآورشد: گروه‌هاي كارشناسي مركز شامل هفت گروه تاريخ اسلام، اخلاق،  مشاوره، كلام و اعتقادات، قرآن، حديث، فقه و احكام شرعي در اين مركز تشكيل شده است.

وي افزود: 65درصد سوالات پرسيده شده فقهي مي‌باشد كه بيشترين فراواني پرسش‌ها را داشته و يك و شش دهم درصد نيز تاريخي است كه كمترين فراواني تماس‌هاي تلفني را به خود اختصاص داده است.

 حجت الاسلام مخدوم اظهار داشت: براي پاسخگويي به سوالات فقهي علاوه بر كارشناسان و محققان مرد، از كارشناسان زن متخصص نيز استفاده شده است تا پرسشگران خانم به راحتي بتوانند سوالات شرعي خود را مطرح كنند.

 رييس مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني گفت: بيشترين درصد پرسشگران واحد تلفني از نظر جنسيت، زنان مي‌باشند و بيشترين آمار سوال كننده نيز از نظر سني بين 16 تا 25 سال است و درميان سوال كننده‌ها از هر قشري و سطح تحصيلاتي (از مقطع راهنمايي تا دكترا و حتي تحصيلات حوزوي و يا فني) وجود دارد.

 حجت الاسلام مخدوم با اشاره به موضوع سوالات ديني گفت: بيشترين سوالات مربوط به مسائل فقهي است و سوالات اعتقادي و مشاوره‌اي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

وي با توضيح فرآيند پاسخگويي به سوالات ديني گفت: در واحد مكتوب به دو صورت نامه‌هاي پستي و نامه‌هاي الكترونيكي پاسخ داده مي‌شود كه نامه‌هاي الكترونيكي نيز از طريق سايت پاسخگو، سايت پرسمان قرآني، ايميل پاسخگويي، سايت پرس وجو و ايميل ياهو امكان پذير مي‌باشد.

حجت الاسلام مخدوم اظهار داشت: پاسخ تلفني، گسترده‌ترين بخش پاسخگويي به حساب مي‌آيد و به دليل زنده بودن پاسخگويي با استقبال زياد و چشمگير مردم مواجه است.

وي ادامه داد:  كارشناسان و روحانيون در اين مركز به كار پاسخگويي به سوالات ديني مشغول هستند و آمادگي كاملي براي پاسخگوي به سوالات مخاطبان دارند.

وي گفت: به خاطر كيفيت علمي و نحوه پاسخگويي به سوالات و ظرفيت‌هايي كه در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني وجود دارد، استقبال مردم خيلي بالا مي‌باشد و ما براي ارايه مباحث و پاسخ مفيد ودرست به مخاطب از همه ظرفيت‌هايي كه امكان پذير باشد، استفاده مي‌كنيم.

وي اظهار داشت: در قسمت كتبي اعم از نامه كتبي و نامه ‌الكترونيكي، بهترين پاسخ‌ها را به نحو مطلوب ارايه مي‌دهيم و كتاب‌هايي نيز در اين زمينه چاپ شده كه جزء آثار مكتوب مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني به حساب مي‌آيند.

حجت الاسلام مخدوم يادآورشد: در قسمت پاسخگويي تلفني علاوه بر پاسخگويي زنده، ظرفيت‌هايي را ايجاد كرديم كه كارشناسان با حضور در مناسبت‌هاي مختلف مانند نمايشگاه‌هاي كتاب به سوالات شرعي و ديني مردم پاسخ ‌دهند.

ايشان همچنين خاطرنشان كرد: مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني همچنين در پاسخگويي اينترنتي خود به صورت آنلاين، در تالارهاي گفت وگو حاضر شده و به پرسش‌هاي مخاطبان پاسخ مي‌دهد و به دليل گستردگي اينترنت، در آينده نيز از ظرفيت‌هاي جديدتري در امر پاسخگويي سوالات ديني استفاده خواهيم كرد.

 وي ادامه داد: گاهي ما سوالاتي از كشورهاي خارجي دريافت مي‌كنيم ولي  اولويت اصلي ما تامين نيازهاي داخلي و پاسخگويي به سوالات جوانان در داخل كشور است و در حال حاضر برنامه‌اي براي كارهاي بين‌المللي نداريم .

پاسخگويي آنلاين در مركز ملي پاسخگويي به سولات ديني به صورت شبانه روز راه‌اندازي مي‌شود

حجت الاسلام مخدوم با اشاره به زمان ساعات پاسخگويي به سوالات ديني گفت: در بحث‌هاي آنلاين در اينترنت هم‌اكنون حدود 40 نفر  ساعت روزانه پاسخگو هستيم كه معمولا ساعت‌هاي آنها در شيفت عصر و شب تنظيم شده است و قصد داريم كه پاسخگويي آنلاين را در اكثر ساعات شبانه روز و ساعاتي كه ممكن است مردم با ما ارتباط برقرار كنند، راه‌اندازي كنيم.

وي با اشاره به اينكه سوالات در تالارهاي گفت وگو زمان خاصي را بر  نمي‌تابد، گفت: دنبال اين هستيم كه همه پرسش‌ها و مباحثي كه پيرامون آنها سوالاتي پرسيده مي‌شود و همچنين تمام نامه‌ها وايميل‌ها را به صورت شبانه روزي پاسخ دهيم.

حجت الاسلام مخدوم با اشاره به ضرورت راه‌اندازي مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني در قم خاطرنشان كرد: دفاتر مراجع عظام تقليد تنها سوالات شرعي را با نظرات خود آن مراجع بزرگوار پاسخ مي‌دهند نه همه سوالات ديني را، ولي مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني، مركزي براي پاسخگويي به تمام سوالات ديني در

زمينه‌هاي مختلف مي‌باشد.

وي‌افزود: حوزه علميه قم سيستم‌هايي را براي پاسخگويي دارد، ولي حجم نيازهاي مردم خيلي بيشتر از آن است و بر اساس زمينه‌اي كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيش آمده است شناسايي، برنامه‌ريزي و ساماندهي مراكز پاسخگويي بر عهده دفتر تبليغات اسلامي مي‌باشد.

حجت‌الاسلام مخدوم خاطرنشان كرد: دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد مركزي را براي پاسخگويي به سوالات ديني مردم در سطح ملي راه‌اندازي كنند و هم‌اكنون اين مركز به عنوان بزرگترين مركز پاسخگويي به سوالات ديني كشور، تلاش دارد اين وظيفه ديني و ملي را به شكل مطلوب انجام داده و ارتقاء بخشد.

حجت الاسلام مخدوم خاطرنشان كرد: مسوولين حوزه علميه قم از چينن فرصتي كه براي پاسخگويي به شبهات و سوالات ديني ايجاد شده است، خوشحال هستند وهميشه ما را حمايت و تشويق مي‌كنند.

وي اظهار داشت: در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني كاركنان، كارشناسان و ارزيابان علمي فرزندان خود حوزه هستند و خود را بخشي از حوزه علميه قم مي‌دانند و نگاه كلي حوزه علميه قم به مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني مثبت است.

وي ادامه داد: ما دنبال اين هستيم كه از ظرفيت نخبگان، برگزيدگان حوزه و كساني كه در شناسايي سوالات و شبهات ديني و پاسخگويي به آنها سابقه دارند استفاده كنيم ولي بضاعت ما در شناخت افراد و ارتباط برقرار كردن با آنها خيلي محدود است.

رييس مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني گفت:  از همه نخبگان و صاحب نظران در حوزه و دانشگاه دعوت مي‌كنيم كه اگر ديدگاه، راهكار و راهبردي براي امر مهم پاسخگويي به سوالات ديني دارند و آن را در امر پاسخگويي لازم مي‌دانند در اختيار ما قرار دهند، ما نيز از آنها استقبال مي‌كنيم.

حجت‌الاسلام مخدوم با اشاره به برنامه‌هاي آينده اين مركز گفت: در كارهاي انساني هميشه بايد براي ارتقاي سطح كيفي امور برنامه‌ريزي داشته باشيم.

وي ابراز اميدواري كرد كه مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني بتواند ظرفيت‌هاي خود را متناسب با رضايت‌مندي بالاي مخاطبان ارتقاء دهد.

حجت الاسلام مخدوم گفت: هرچند كه رضايت‌مندي مخاطبان از مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني تاحدودي حاصل شده است ولي نبايد به وضعيت موجود بسنده كنيم و وظيفه داريم در بهترين قالب‌هاي ممكن، پاسخ پرسش‌هاي ديني را در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

مركز پاسخگويي به سوالات ديني يك فوريت و مركز آرژانس براي پاسخگويي به مسائل ديني مي‌باشد

وي ادامه داد: به دليل اينكه در كارهاي انساني و در مسير الهي آن نبايد حد يقفي براي رشد و ارتقاي ارزش‌هاي انساني در نظر بگيريم، در زمينه پاسخگويي به سوالات ديني، نقطه مطلوب كيفي نمي‌توان در نظر گرفت و ما نيز به لحاظ كيفي حدي را براي اين كار در نظر نمي‌گيريم بلكه دنبال ارتقاء مستمر و مداوم مركز پاسخگويي به سوالات ديني مي‌باشيم.

حجت الاسلام مخدوم يادآورشد: بر اساس سياست رياست محترم دفتر تبليغات اسلامي در زمينه پاسخگويي به سوالات ديني، دنبال رسيدن به حد كمي مطلوب هستيم.

وي افزود: ما دنبال اين هستيم كه مركز پاسخگويي به سوالات ديني در طول شبانه‌ روز به عنوان  يك مركز فوريت‌ براي پاسخگويي به مسائل ديني باشد و به لحاظ گستره تمام كشور را پوشش دهد و به صورت همزمان، حداكثر توانايي پاسخگويي را به مخاطبان داشته باشد.

حجت الاسلام مخدوم خاطرنشان كرد: به لحاظ مخابراتي در شرايط فعلي، امكان اينكه مناطق محروم امتياز خاصي داشته باشند وجود ندارد، در حال حاضر بيشترين سوالات از استان تهران است و اكثر شهبات مطرح شده نيز شرعي و اعتقادي مي‌باشد.

 وي با اشاره به محدويت‌هاي اين مركز براي پاسخگويي به سوالات ديني در بخش بين‌الملل خاطرنشان كرد: در بخش بين‌الملل براي ارتباط  با ساير كشورها نياز به سرمايه‌گذاري براي جذب محققان وافرادي كه با زبان‌هاي مختلف دنيا آشنايي كامل داشته باشند، داريم.

حجت‌الاسلام مخدوم يادآورشد: ما در بخش بين‌الملل براي ارتباط ساده‌تر پرسشگران بيرون از كشور از نظر فني مشكلاتي داريم كه بايد زمينه چنين كاري فراهم شود بنابراين براي راه‌اندازي يك واحد پاسخگويي بين الملل به شرايط مختلف نياز داريم ولي هم‌اكنون مهمترين اولويت ما، تامين نيازها و خواسته‌هاي مخاطسبان داخلي است.

وي ادامه داد: تاكنون تصميمي براي راه‌اندازي مركز پاسخگويي بين‌الملل، در دستور كار ما قرار نگرفته است.

لازم به ذكر است مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني و اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل روابط تنگاتنگي در مسائل بين الملل دارند.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما