اخبار
فعاليت‌هاي نرم‌افزاري دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه در بخش بين‌الملل توسعه پيدا كند

معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري گفت: در شرايط كنوني دفتر تبليغات اسلامي به عنوان نماد روشنفكري ديني بايد در بخش نرم افزاري در موضوع بين الملل فعاليت‌هاي خود را توسعه دهد.

حجت الاسلام والمسلمين "محسن قمي" در ديدار هياتي از بخش بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد: انتظار مي‌رود دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در  حوزه‌هاي نرم افزاري از جمله  تربيت نيروهاي فرهنگي و معرفي آنها به سازمان‌هاي فعال در بخش بين‌الملل، تربيت استاد و معرفي آنها براي حضور در مراكز علمي پژوهشي خارج از كشور و دنبال كردن كرسي‌هاي اسلام شناسي، تدوين متون آموزشي مورد نياز مراكز خارجي و برگزاري همايش‌هاي بين‌المللي فعاليت خود را گسترش دهد.

 قمي ادامه داد: دفتر تبليغات اسلامي و پژوهشگاه بايد نيروي‌هاي فرهنگي و زبان دان كه از قدرت علمي و بيان بالايي در عرصه بين الملل برخور دار هستند را شناسايي و براي سازماندهي و استفاده از توان آنها در بخش هاي مختلف به ما( دفتر مقام معظم رهبري) معرفي كند.

 وي خاطرنشان كرد:  ما نيازمند اساتيد قوي و زبان دان براي كرسي‌هاي اسلام شناسي در كشورهاي مختلف جهان هستيم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مي‌تواند در اين زمينه به ما كمك كند.

 قمي گفت:  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي همچنين طلاب و فضلايي كه قبل از اين به عنوان رايزن فرهنگي يا مبلغ ديني در خارج از كشور فعاليت كرده و قابليت حضور در  عرصه بين‌الملل به عنوان نماينده دفتر مقام معظم رهبري و يا رايزن فرهنگي را دارند شناسايي و به بخش بين‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب معرفي نمايد.

وي ادامه داد: با وجودي كه نيروهاي قوي با ظرفيت بالا در حوزه علميه قم وجود دارند ولي متاسفانه براي سازمان‌هاي بين المللي ما ناشناخته هستند و حوزه علميه اين كار را تسهيل نكرده است، به همين دليل معرفي اين شخصيت‌ها خدمت بزرگي به اين سازمان هاي بين المللي است.

 قمي يادآورشد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بايد نيازهاي خارج از كشور را شناسايي و متناسب با آن متوني را تدوين و ترجمه نمايد و يا در صورت امكان اين متون را براي ترجمه در اختيار آنها قرار دهد.

 وي اظهار داشت: ما در زمينه كرسي‌هاي اسلام شناسي، مباحث آموزشي و كمك آموزشي و نظريه پردازي‌هاي جديد در حوزه اسلامي در خارج از كشور بايد متوني را تدوين و ترجمه نماييم.

معاون امور بين الملل دفتر مقام معظم رهبري تصريح كرد: متاسفانه ما در برخي از دانشگاه‌هاي معتبر خارج از كشور واحدهاي درسي اسلامي داريم ولي به دليل كمبود استاد، غيرمسلمانان آنها را تدريس مي‌كنند و در اين زمينه بايد اقدامات جدي صورت گيرد.

وي اظهار داشت: ما مي توانيم در زمينه نشر انديشه‌هاي امام راحل، مقام معظم رهبري و دستاوردهاي  انقلاب اسلامي در خارج از كشور فعاليت‌هاي خوبي انجام دهيم و حرف هاي زيادي در اين زمينه براي گفتن داريم ولي چنين كاري انجام نشده است.

قمي گفت: امروز كساني را كه مشغول نوشتن كتاب‌هايي در مورد انديشه‌هاي امام راحل يا مقام معظم رهبري باشند، را سراغ نداريم.

 وي خواهان تشكيل كميته‌اي براي آسيب شناسي همايش‌هاي بين المللي شد و گفت: افرادي كه در همايش‌ها و كنفرانس‌هاي  بين المللي شركت و يا مقاله ارايه مي‌دهند نياز خارج از كشور را بهتر مي‌دانند و بايد از ظرفيت آنها براي آسيب شناسي همايش هاي خارجي استفاده شود.

قمي گفت: بايد متن سخنراني و مقالات اين افراد( كساني كه در همايش‌هاي بين المللي زياد شركت مي كنند) روي سايت اينترنت قرار گيرد و  در مجلات نيز چاپ شود و اين اقدامات باعث مي‌شود افراد ديگري كه قصد دارند در اين همايش‌ها شركت كنند،   دنبال موضوعات جديدتر بروند.

قمي گفت: اين كميته همچنين مي‌تواند از انجام كارهاي تكراري نيز جلوگيري نمايد.

 وي ادامه داد:  بخش بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در زمينه ساماندهي و شناسايي همايش‌ها و كنفرانس‌هاي بين‌المللي در زمينه آموزشي و پژوهشي با همكاري پژوهشگاه بين‌المللي المصطفي اقدام كند.

قمي همچنين گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي بايد ارتباط خود را با شخصيت‌هاي علمي جهان اسلام تقويت كند.

وي پيشنهاد داد: آثاري كه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي چاپ مي‌شود  هر شش ماه يا يك سال يكبار در اختيار شخصيت‌هاي علمي بين المللي قرار گيرد.

قمي همچنين گفت: از بركت انقلاب اسلامي ايران زمينه كار در مسائل فرهنگي فراوان است واگر صدها موسسه نيز در اين زمينه فعال شود باز جاي كاركردن وجود دارد، بنابرين بايد به صورت واحد و بسيجي وار، در اين عرصه وارد شويم.

وي خاطرنشان كرد: در جبهه فرهنگي اگر يك نفر به تنهايي حركت كند اسير يا شهيد خواهد شد، بنابراين در كارهاي فرهنگي بايد دست به دست هم دهيم و كارهاي نرم افزاري را دنبال نماييم.

 قمي گفت: برخي از مسوولان فرهنگي ما در داخل و خارج از كشور به جاي پرداختن به بخش نرم افزاري، بيشتر كار سخت افزاري مي‌كنند و اين در حالي است كه در مسائل سخت افزاري ظرفيت ما اشباع شده ولي در نرم افزاري مشكل داريم.

وي اظهار داشت: ما پيگير نظام نامه جديدي براي تشكيل كارگروه آموزش و پژوهش در حوزه بين الملل هستيم و دفتر تبليغات اسلامي را نيز عضو اين كارگروه خواهيم كرد.

قمي همچنين گفت: شخصيت هايي كه براي حضور در همايش‌ها و كنفرانس‌هاي بين المللي وارد كشور مي شوند اگر به شهر مقدس قم دعوت شوند تا از مراكز علمي اين شهر بازديد و با برخي علما نيز ديداري داشته باشند بسيار مفيد و تاثيرگذار است.  در اين ديدار دكتر "عبدالمجيد مبلغي" رييس مركز همكاري‌هاي علمي و پژوهشي و "حبيب قهرماني" مدير اداره همكاري هاي علمي و بين‌الملل گزارشي از فعاليت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي را ارايه دادند. اين نشست با هماهنگي اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل برگزار شد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما