اخبار
استفاده از بمب اتم از نظر فقه شيعه ممنوع وغيرمجازاست

رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه قم گفت: توليد، نگهداري واستفاده از سلاح اتمي از ديدگاه فقه شيعه ممنوع و امري غيرمجاز است.   

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه، حجت الاسلام والمسلمين "احمد مبلغي" در نشست علمي "بررسي ديدگاه فقه شيعه در مورد توليد، نگهداري و استفاده از سلاح هاي كشتارجمعي" در خبرگزاري حوزوي رسا گفت: با اشاره به تهديدات هسته اي اخير اوباما رييس جمهور آمريكا عليه كشورمان اعلام مي كنيم اين سخنان، تلاش براي اشاعه فساد وناامني درجهان مي باشد.

مبلغي خاطرنشان كرد: راهي كه رژيم صهيونيستي اسراييل و ابرقدرت هاي استكباري در پيش گرفته اند، به فساد در زمين منجر خواهد شد و آنها در آغاز راهي هستند كه پايان آن فساد و تباهي همه بشريت خواهد بود.

رييس مركز تحقيقات علمي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بااشاره به قواعد فقهي شيعه ،گفت : سلاح اتمي باعث كشته شدن و بي حرمتي به روح انسان ونابودي محيط زيست خواهد شد و اينكه كشوري با به كارگيري سلاح اتمي محيط زيست و نسل هاي آينده را نابود كند، با هيچ منطق و عقلي سازگار نيست.

مبلغي افزود : متاسفانه آمريكا و كشورهاي بزرگ غربي به سمت گسترش سلاح هاي هسته اي پيش مي روند، در حاليكه اينكار آنها باعث عادي شدن ومسابقه براي توليد اين نوع سلاح كشتارجمعي به صورت اتوماتيك خواهد شد.

استاد فقه حوزه علميه قم ادامه داد: ما در همين اواخر شاهد بوديم كه چگونه زماني كه يكي از كشورهاي منطقه سلاح اتمي خود را آزمايش كرد به دنبال او ، كشور ديگري در منطقه چنين كاري را تكرار نمود.

مبلغي اظهار داشت: استفاده صلح اميز از فناوري هسته اي حق هر كشوري است ولي به كارگرفتن سلاح اتمي بدترين فساد است و متاسفانه كشورهاي استكباري با اين روش بشريت را مي ترسانند.

وي ادامه داد: مسابقه تسليحاتي يك حركت خبيث شيطاني است كه از طرف دشمنان ايجاد شده و ما شيعه هرگز وارد اين فضاي دست ساخته و خطرناك براي بشريت نخواهيم شد.

معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي با اشاره به قاعده فقهي مانند نفي سبيل و اعتدال گفت: عدالت اين است كه از سلاح مخرب دور شويم و با اين قواعد ما هرگز نمي توانيم حكم حلال بودن براي يك مساله خطرناك را استخراج كنيم.

مبلغي همچنين با اشاره به قواعد فقهي شيعه گفت : فساد نهفته شده در سلاح اتمي يك فساد ذاتي و حداكثري است و رفتن به سمت سلاح اتمي مانند وارد شدن در يك مسابقه خطرناك است كه بزرگترين قاعده حاكم بر آن تصاعد مي باشد.

وي ادامه داد: قاعده فقهي عدالت نيز مي گويد بايد جهان را به سمت اعتدال و عدل پيش ببريم ولي سلاح اتمي همه چيز را از اعتدال خارج ساخته و خلاف عدالت است،

مبلغي گفت: مسائل مستحدثه و جديد از سه راه رجوع به مناطات، رجوع به قواعد فقهي و رجوع به نظريه‌هاي فقهي قابل بررسي است. هرچند براي پرداختن به موضوعات جديد از زاويه فقهي نص خاصي نداريم، اما مي توان احكام آن را از يكي از سه راه مذكور استنباط كرد.

 وي با اشاره به قاعده هاي روح، وزر، سعي براي فساد، بزرگ تر بودن اثم از نفع و عدالت گفت: براساس قاعده روح، فقه براي روح حرمت قائل شده و آنقدر دامنه اين قاعده در فقه شيعي گسترده است كه شامل حيوانات نيز مي باشد. در اين‌باره برخي فقها گفته‌اند اگر كسي حيوان در اختيار خود را در معرض تلف شدن قرار دهد گناهكار است.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين‌كه قاعده روح براي بحث هاي محيط زيستي بسيار مناسب است، تصريح كرد: شعاع تخريبي سلاح اتمي، انسان، نباتات، حيوانات و محيط زيست است، از اين رو سبب بي حرمتي به روح است و نمي توان پذيرفت كه استثناء داشته باشد و سبب مرگ صدها و بلكه ميليون ها انسان شود.

وي با اشاره به قاعده وزر براي استنباط حكم شرعي توليد و استفاده از سلاح هاي اتمي گفت: طبق قاعده وزر كشتن بي گناهان به خاطر تعداد معدودي گناهكار صحيح نمي باشد، براي همين توليد و استفاده از سلاح هاي اتمي كه نه تنها يك نسل بلكه نسل هاي بعدي را هم از بين مي برد، مجاز نيست.

حجت‌الاسلام مبلغي با بيان اين‌كه توليد و نگهداري سلاح اتمي از اين نظر كه سبب استفاده پياپي از آن و افتادن در ورطه مسابقه تسليحاتي مي‌شود، مصداق قاعده سعي بر فساد است، اضافه كرد: طبق اين قاعده راهي كه آغاز آن ختم به فساد در زمين مي شود ممنوع است.

وي در ادامه با اشاره به قاعده بزرگ تر بودن اثم از نفع، به طرح اين سؤال كه آيا ضررهاي سلاح هاي اتمي بيش از منفعت هاي آن است پرداخت و گفت: فساد نهفته شده در سلاح اتمي يك فساد ذاتي و حداكثري است. سلاح اتمي براي بشريت امروز نه تنها منفعتي ندارد بلكه اضافه شدن يك سلاح اتمي به سلاح هاي اتمي ديگر، جهان را به سمت خطر نابودي پيش مي برد.

منبع: پژوهشنامه ره آورد ايسكو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

پژوهشنامه ره‌آورد ايسكو
مجری سایت : شرکت سیگما